Ny plotter - eller hur brett seglar du...?

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Ny plotter - eller hur brett seglar du...?

Inlägg av HansH » tis 17 mar 2020, 12:34

Är egentligen väldigt nöjd med min gamla 5 tums Garmin-plotter, den är enkel och driftsäker.
Värt att notera är att jag är lite "Motvalls kärring" när det gäller elektronik och segelbåtar - segling för mig är något analogt, och jag håller gärna det digitala på ett minimum. Även om jag till vardags jobbar med Telematic/att koppla upp fordon :?
Men med ökande ålder (på både plottern o mig) så har jag börjat se mig om efter en ny, något större plotter.
Några saker gör mig dock tveksam och undrande.
Varför har alla (?) 7 tums plottrar liggande skärm...?
Min Garmins stående skärm är i princip lika hög (ca 10cm) som de nya 7 tums plottrarnas skärmar.
Min båt har såpas bra kryssvinkel att jag är mer intresserad av var som finns framför än bredvid båten.
Visst, det går att dela upp skärmen på många nya plottrar i två olika skärmbilder - tex en inzoomad och en översiktsbild.
Men det jag primärt är ute efter är en större, stående skärm där det går att se en bit framför båten utan att zooma ut.
Någon som har bra koll på marknaden och vet om det finns nån 7" plotter med stående skärm?
De senaste plottrarna tenderar dessutom att endast ha touchskärm - med blöta/kalla fingrar (eller handskar) funkar det inge bra, eller så har lågprisvarianterna (utgående eller enklare modeller?) endast knappar.
Har tittat på bla Raymarine Axiom 7 som verkar vara en mycket kompetent plotter.
På minussidan förutom liggande skärm och touch finns även att deras "small" sjökort har helt tokigt täckningsområde för oss västkustseglare och deras "large" kort (heter nåt annat) är ohemult dyra.
/Hans
ps. Ursäkta travesteringen på Kurt Olssons fråga till Patrik Sjöberg - "Hur brett hoppar du"? :)

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ny plotter - eller hur brett seglar du...?

Inlägg av Anders » tis 17 mar 2020, 21:32

Hej!
Håller helt med dig om liggande skärmar, helt fel tänkt. I min förra båt hade jag en Garmin med stående skärm, i min nuvarande en Raymarine 7tums med liggande skärm (A-serien). Skulle givetvis vara stående, man är ju mer intresserade av vad som händer framför båten än bredvid. Hade jag köpt igen hade jag köpt någon storlek större, just med tanke på att höjden blir så pass låg med liggande skärm.
Touch är ingen höjdare. Jag har kompletterat med remote Control när jag köpte båten, mest för att slippa sträcka mig till plottern, men det har visat sig att klassiska reglage är helt överlägsna touch i marin miljö. Så jag är väldigt nöjd med remote controlen.
Har tyvärr inget tips på stående skärmar dock.

/Anders
P.S Det här med liggande skärmar är ju liknande feltänk i de flesta bilar också. Vad jag vet är det bara Volvo och Tesla som kör med stående skärmar.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Ny plotter - eller hur brett seglar du...?

Inlägg av HansH » tor 09 apr 2020, 09:55

Anders - vilken Raymarine har du?
För min kompis Raymarine Axiom 7 funkar tyvärr inte ihop med "remote control"...
Enligt uppgift bara de äldre serierna som funkar med remote :(
Har man båt med rattpiedestal så är det väl ett ickproblem då plottern får en naturlig och nära placering på piedestalen.
Men för oss som styr med "pinne" så hamnar plottern utom räckhåll på antingen skottet eller som i mitt fall längst fram under sprayhooden.
Att ha den på en arm i sittbrunnen är inget alternativ då skot o gajar skulle fastna och rycka loss den tämligen omgående.

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ny plotter - eller hur brett seglar du...?

Inlägg av Anders » fre 10 apr 2020, 07:22

Hej Hans
Jag har Raymarine A7 från 2015 ihop med två RMK-9, en vid varje rattpiedestal. Vi har inte ha två plottrar, utan en på rörligt fäste i bakkant av sittbrunnsbordet.
Enligt Raymarines hemsida ska efterföljaren RMK-10, fungera ihop med Axiom. Detta svar har jag även fått från säljare på Raymarine då jag funderat på att uppgradera.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Ny plotter - eller hur brett seglar du...?

Inlägg av HansH » tis 14 apr 2020, 09:27

Min kamrat fick lämnat tillbaka sin remote just pga att den inte funkar med Axiomen - på Raymarines web så står följande att läsa:
Raymarines nya RMK-10 fjärrstyrda knappsats är ett superkompakt trådbundet knappsatstillbehör som kan placeras var som helst och ge full kontroll över multifunktionsdisplayer i aSerien, cSerien, eSerien, eS-serien och gS-serien.
Dvs Axiom är inte supportad... :?

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ny plotter - eller hur brett seglar du...?

Inlägg av Anders » tis 14 apr 2020, 16:40

Lurigt, på engelska hemsidan står följande
"The new Raymarine RMK-10 Remote Keypad is an ultra-compact wired keypad accessory that provides full control of aSeries, cSeries, eSeries, eS Series, gS Series and AXIOM Range Multifunction Displays (MFDs) from any mounting location."

https://www.raymarine.com/multifunction ... index.html

Men jag ser också att det står som du skriver på svenska sidan.

Men bästa beviset på vad som är rätt är givetvis din kompis som testat på riktigt. :-)

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Ny plotter - eller hur brett seglar du...?

Inlägg av HansH » tor 16 apr 2020, 12:50

Raymarine har en ännu smidigare remote - RCU-3
https://www.raymarine.com/view/index-id=9668.html
Kan monteras på antingen en ratteker eller på en krängpinne till rorkulten.
MEN inte heller den funkar med Axiom... :(
Förstår inte hur Raymarine tänker.
Borde finas massor av båtar där rorsmansplatsen är en bit från där plottern sitter monterad.

Skriv svar