Flytta tillbaka rulle

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Assarsson
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 16:31

Flytta tillbaka rulle

Inlägg av Assarsson » ons 01 maj 2019, 21:08

Hej.

Vi har en Sweden Yachts 34 med masthead där förra ägaren satte på ett peke och satte på en Furlex-rulle på peket. Då det är masthead så tycker jag att genuan blir för stor och tunghanterlig så fort det börjar blåsa lite. Dessutom så är det bara jag i familjen som överhuvudtaget orkar skota hem seglet, även om det är revat. Vi fick med en gennaker som vi kan använda vid lättare vindar.

Således så har vi bestämt oss för att sätta en rulle där det gamla förstaget satt och beställa en ny mindre genua. Går det att korta ner den befintliga rullen eller borde jag köpa en ny? Jag har kvar det gamla förstaget som fästs med en vantskruv i fören, men jag vet inte riktigt hur jag skall mäta?
Assar

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Flytta tillbaka rulle

Inlägg av Anders S » tor 02 maj 2019, 09:07

Assarsson skrev:
ons 01 maj 2019, 21:08
Hej.

Vi har en Sweden Yachts 34 med masthead där förra ägaren satte på ett peke och satte på en Furlex-rulle på peket. Då det är masthead så tycker jag att genuan blir för stor och tunghanterlig så fort det börjar blåsa lite. Dessutom så är det bara jag i familjen som överhuvudtaget orkar skota hem seglet, även om det är revat. Vi fick med en gennaker som vi kan använda vid lättare vindar.

Således så har vi bestämt oss för att sätta en rulle där det gamla förstaget satt och beställa en ny mindre genua. Går det att korta ner den befintliga rullen eller borde jag köpa en ny? Jag har kvar det gamla förstaget som fästs med en vantskruv i fören, men jag vet inte riktigt hur jag skall mäta?
Här finns en del möjligheter: Det enklaste är att kolla in hur geometrin ser ut. Det KAN ju vara så att den nuvarande rullen sitter i en förlängning eller att peket ha "den rätta" vinkeln, så att det passar också på förstagsfästet. Sedan har Furlex använt en skruvterminal nertill, och denna kan ersättas eller t o m återanvändas (med ny klämkona, givetvis). Här blir det dock viktigt att avkortning blir "tillräcklig", dvs att den störda wirebiten tas bort (kilen + någon cm). Här är en PDF som beskriver processen, mätningen och hur skruvterminalen fungerar, det är dock viktigt att hämta handledningen för just din modell (referensmåtten finns där). Ditt befintliga förstag ger nog bara en grov indikation på måtten så ommätning behövs. Exempel: http://www.seldenmast.com/files/1426855 ... -104-E.pdf

Tänk igenom pekefrågan. Det KAN vara så att förstaget bär peket, och det lär framgå av om det sitter en wire eller ett rörstag under peket. Inget hindrar att man har ett yttre förstag även om du flyttar tillbaka genuan. Det kan vara enklare att byta en tänkt wire (waterstag) mot ett rör i så fall.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Flytta tillbaka rulle

Inlägg av HansH » tor 02 maj 2019, 09:23

Längden på "rullen" justeras genom att kapa översta profilen eller byte till en ny/längre övre profil om man behöver förlänga den.
Allt är iofs beroende på om och hur förstaget är gjort och om det går att ta isär/återmontera
På tex Seldens Furlex så monteras väl nedre ändstycket mha en kona efter att vajern trätts genom profilerna.
Jag har en Facnor-rulle och där kan man trä det pressade ändstycket genom profilerna.
Så svaret på din fråga är att det antagligen beror på din rulles konstruktion i förhållande till hur förstaget installeras i rullen.

Assarsson
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 16:31

Re: Flytta tillbaka rulle

Inlägg av Assarsson » fre 03 maj 2019, 16:10

Tack för svar.

Har inte sådan tur att längden stämmer, så jag måste korta. Köper ny kona och sätter igång och mäter. Ska dubbelkolla med instruktionsboken. Är det enklast att mäta när förstaget är monterat efter påmastning?

Peket har både ett waterstag som håller mot förstaget och ett rörstag som håller upp peket då båten står på land så det klarar sig.
Assar

Skriv svar