Vilken är den optimala bottenstrukturen f segelbåt??

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vilken är den optimala bottenstrukturen f segelbåt??

Inlägg av Peter_K » sön 28 apr 2019, 21:13

Seawolf skrev:
sön 28 apr 2019, 06:43
Men det är oklokt att utan evidens förkasta fakta och i stället tillämpa sin tro.
Här är vi helt överens.
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Vilken är den optimala bottenstrukturen f segelbåt??

Inlägg av HansH » mån 29 apr 2019, 11:03

SAP skrev:
ons 24 apr 2019, 12:10
2. Vi har vit botten (med blå vattenlinje och benvit skrov). Vi får helt enkelt se hur gulnaden blir. Isåfall är det väl vid vattenlinjen. Hoppas International har den senare typen av epoxi.
Köparen av min Express målade botten med vit epoxi (tror faktiskt att det var just Internationals) och HELA botten blev ganska snart rejält gul.
Inte snyggt!
Vitt skrov o gul botten är ingen bra kombo :?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilken är den optimala bottenstrukturen f segelbåt??

Inlägg av Anders S » tis 30 apr 2019, 08:44

När det gäller "friktionsförbättrande åtgärder" (typ, ränder, "riblets") gäller ju att jämföra äpplen med äpplen, inte äpplen med gatsten (typ). Det vi helt säkert vet är att en riktigt slät botten alltid är gynnsammare än gropiga, och alla grepp man tar utöver polering skall ju ge bättre verkan än en maximal kappseglingsbottenputs.

Sedan skall man ju i många fall bottenmåla för att bibehålla slätheten, utan påväxt eller (hemska tanke) snäckor. I den mån man då kan lägga pensel- eller dynränder i strömningsriktningen bör det ju under alla förhållanden vara mindre illa än gräng (rollerknottror) eller ränder på tvären. I seriösa sammanhang poleras botten mer eller mindre spegelblank, men då bor ju båten oftast på land mellan seglingarna, och hålls noga ren. För de flesta av oss är det ju helt opraktisk, alltså målar vi.

Hade "Seawolfmålning" gått att bevisa som bättre än "superslät" hade ju "alla" gjort så, eftersom det är fullt tillåtet att bottenmåla båten. Dessutom bör man göra en jämförande test av "speedmålad" vs "superslät" innan man säkert vet att det blir BÄTTRE - det är ju inte det lättaste. Ett av verifieringsproblemen är också vad det är för struktur som är optimal, vassa eller rundade räfflor, till exempel och ifall färg som formulerats för att flyta ut och släta sig själv egentligen kan ge sådana räfflor som forskningen avser. Att fräsa upp (eller in) perfekta (för hastigheten) räfflor i formen (och därmed skrovet) lär ju bryta mot regelverket (precis som polymertillförsel är det, ett annat friktionsminskande knep).
Anders S

Skriv svar