Flytta förstaget till peke

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
joakim390
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 05 mar 2019, 16:16

Flytta förstaget till peke

Inlägg av joakim390 » tis 05 mar 2019, 16:36

Skall sätta en rulle till på båten, efter diskussion med segelmakaren
föreslog han att vi skall flytta ut förstaget till peket och sätta kutterstaget där förstaget nu sitter.

Blir rätt stor kraft på peket kan jag tänka mig. Har inget peke nu men det skall fixas ändå, man kan göra ett kraftigt peke men blir belastningen för stor likväl?

Och hur ändrar det seglingsegenskaperna tror ni?

Båten är en Najad 390

Tankar om detta, köra på eller bara att glömma?



//Joakim

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Flytta förstaget till peke

Inlägg av Anders S » tis 05 mar 2019, 19:04

joakim390 skrev:
tis 05 mar 2019, 16:36
Skall sätta en rulle till på båten, efter diskussion med segelmakaren
föreslog han att vi skall flytta ut förstaget till peket och sätta kutterstaget där förstaget nu sitter.

Blir rätt stor kraft på peket kan jag tänka mig. Har inget peke nu men det skall fixas ändå, man kan göra ett kraftigt peke men blir belastningen för stor likväl?

Och hur ändrar det seglingsegenskaperna tror ni?

Båten är en Najad 390

Tankar om detta, köra på eller bara att glömma?



//Joakim
Inga problem, givet att...

1. Peket är stabilt i sidled. Fästena i skrovet skall vara starka, förstärkning på skrovet kan vara bra.
2. Peket stagas från stäven, et sk waterstag. Två varianter kan tänkas: Wire (eller t o m Dyneema) eller ett rörstag. Rörstaget stöder peket även om förstaget inte är kopplat (det är det ju normalt), wirestaget tål litet bättre att dunsa emot en flytbrygga. Rörstag håller vanligen för drag även om de bucklas eller bockas litet, men då stöttar det inte om staget är bortkopplat. Jag tycker det är en smaksak, med liten övervikt för wire. Ett kort peke kan ha vilket som, ett längre peke tror jag wire blir bättre.

Räknar du på det, inse att det korta waterstaget blir grovt eftersom det får en sämre vinkel. Det är rimligt att stagfästet är 150 % eller så av wirens brottgräns. (det kan lätt bli 18-20 mm wire i waterstaget om förstaget är tio mm - bara det kan göra ett rör mera gångbart.

Din segelmakare bör vara riggare nog att råda dig i detaljerna.
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Flytta förstaget till peke

Inlägg av Gaidin » ons 06 mar 2019, 14:21

Joakim390, jag är intresserad av hur det går så posta gärna resultatet och lite bilder.

Har själv en kutterriggad Najad390 med ett hemmagjort peke av kolfiber för gennakern. Jag skulle gärna vilja byta ut det till ett bättre som jag kan ha ankare och stävstege på.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Flytta förstaget till peke

Inlägg av oceansailor » fre 19 apr 2019, 22:47

Peket måste dimensioneras rätt så att det tar upp sidkrafter. Seglingsegenskaperna är lite svårare att uttala sig om. Har aldrig seglat en sådan båt. Generellt blir båten lite mindre lovgirig med ett peke. Är den neutral på rodret så kan den bli fallgirig vilket inte är en bra egenskap. En båt skall vara lite lovgirig eftersom det ger bra höjdtagningsförmåga. Men framförallt blir den trevligare att styra. Sen får ju inte avståndet mellan storsegel och försegel bli för stort. Ett revat storsel med focken 5 m framför är oftast inte optimalt. Man vill gärna att stor och fock jobbar som en enhet. Komprimerat segelplan kanske man skulle kunna säga. Det som däremot är bra är att montera ankarrullen på peket. Det kommer betyda att båten dansar mindre när Du ligger för ankar.

Skriv svar