UK Syvensen segel

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Mandorf
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 08 apr 2018, 13:52

UK Syvensen segel

Inlägg av Mandorf » ons 07 nov 2018, 13:27

Hej,

Äger en Jeanneau Selection 37 och det börjar bli dags att byta storsegel. Dagens North Sails segel i dacron är från 2002 och matchar inte kappseglings drömmarna jag har.

Fick en bra offert av UK Syvensen på ett storsegel i FLEX Black Armid och undrar om någon har erfarenhet av denna duk?

Planen är att ställa upp i ex. Gotland runt och Lidingörunt nästa sommar och självklart siktar jag mot en bra placering. Väljer jag rätt typ av segel för min båt och kappsegling?

Tacksam för svar.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: UK Syvensen segel

Inlägg av Peter_K » ons 07 nov 2018, 15:17

Med risk för att verka dryg - men storseglet gör ytterst lite från eller till om du skall placera dig bra på en kappsegling av den kalibern eller inte; förutsatt att det är helt såklart.
Alla borde ha skägg

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: UK Syvensen segel

Inlägg av omega » ons 07 nov 2018, 17:19

Hej
Känner inte till det material du pratar om ,nen handlade från uk syversen för några år sedan
De rekommenderade då ett tape drive segel med förstärknings trådar i ,där man valde olika typer av tråd.
Vi var mycket nöjda med dessa segel,framförallt storseglet ,vi tog bättre höjd ,båten krängde mindre ,så då behövde vi inte reva så tidigt. Så jag tror nog det är ganska viktigt för dessa havskappseglingar att ha bra skärpa på storen,4-5 grader högre kan ju vara avgörande på en längre hård kryss,slipper man även reva för tidigt vi ner man ju ännu mer
//Johan

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: UK Syvensen segel

Inlägg av T » ons 07 nov 2018, 17:35

Peter_K skrev:Med risk för att verka dryg - men storseglet gör ytterst lite från eller till om du skall placera dig bra på en kappsegling av den kalibern eller inte; förutsatt att det är helt såklart.
Ja, det var rätt drygt... Vad grundar du den åsikten på? Segelplanet på den aktuella båten påminner om det på min egen, sånär som på E-måttet. Själv skulle jag inte ge mig ut på nån kappsegling överhuvudtaget utan ett schysst storsegel.
Men du kanske avsåg något annat än just segelstatus när du menar att storseglet i princip varken gör till eller från?

:o
/T

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: UK Syvensen segel

Inlägg av Peter_K » tor 08 nov 2018, 12:18

T skrev:
Peter_K skrev:Med risk för att verka dryg - men storseglet gör ytterst lite från eller till om du skall placera dig bra på en kappsegling av den kalibern eller inte; förutsatt att det är helt såklart.
Ja, det var rätt drygt... Vad grundar du den åsikten på? Segelplanet på den aktuella båten påminner om det på min egen, sånär som på E-måttet. Själv skulle jag inte ge mig ut på nån kappsegling överhuvudtaget utan ett schysst storsegel.
Men du kanske avsåg något annat än just segelstatus när du menar att storseglet i princip varken gör till eller från?

:o
/T
Vad jag menar är att träning går först.
Båtbotten likaså.
Sedan kommer byte av storsegel - förutsatt att det befintliga inte är trasigt (=helt slut i princip).
Dvs - ett storsegel vinner ingen kappsegling.
Har själv placerat mig väl med en Safir med gamla segel men i övrigt fin båt och kunnig skeppare.

Så - tillbaka till ursprungsfrågan.
Vad förväntar du dig av seglet..?
Alla borde ha skägg

Mandorf
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 08 apr 2018, 13:52

Re: UK Syvensen segel

Inlägg av Mandorf » tor 08 nov 2018, 21:34

Tack för svar alla.

T, vad seglar du med för segel och vad är din bedömning från din båt?

Dagens storsegel är ett över 15 år gammal dacron segel som enligt min bedömning tappat formen och mäter sig inte med ett nytt styvare segel. Vidare är jag villig att säga emot att både segelduk och skick spelar en avseende stor roll när det kommer hur båten beter sig, ex. som du säger Omega att man kan gå högra upp i vind. Sedan är min stor ca 40 m2 och 7/8 rigg så jag tror att storen har extra stor betydelse för att min båt skall segla enligt sitt SRS.

Jag förväntar mig att ha en relativt goda chans i ex. gotlandrunt och även att vi seglar enligt SRS 1,039 vilket jag inte gjort i sommar.

Sedan till duken, vad jag förstår så är TapeDrive den äldre versionen av FLEX, men jag kan ha fel. Skulle gärna vilja få mer feedback på valet av segel/duk ? enligt mig är beslutet givet att storseglet skall bytas ut.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: UK Syvensen segel

Inlägg av T » tor 08 nov 2018, 23:08

Mandorf skrev:Tack för svar alla.

T, vad seglar du med för segel och vad är din bedömning från din båt?
...
Mina segel är sydda av Gran. Dom viktigare seglen är gjorda i en duk från Dimension-Polyant som heter Carbon Sport Lite Skin. Dom är radialskurna (jag blev lite allergisk mot membransegel) och är sydda 2015 - 2017, så dom är i princip nya.
Bedömningen när det gäller storen är lite svår att göra. Det gamla storseglet var gjort i Maxx Carbon och funkade väldigt bra ända till den dag det inte längre var nåt segel, det tog dock 11 år att ta död på det. Det nya storseglet har betydligt större akterrunda och ytterligare en latta. Och dessutom har jag knappt seglat alls dom två senaste somrarna. Så en jämförelse är lite svår att göra. Det går dock fortfarande högt och fort...
Men om jag skulle få för mig att segla ÅFOR ytterligare en gång så skulle jag inte oroa mig för seglen men att segla med 15 - 20 år gamla dacronsegel vore uteslutet.

:o
/T

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: UK Syvensen segel

Inlägg av Jaramaz » fre 09 nov 2018, 17:27

Alla vet ju att det är LR som är utslagsgivande. Tidigt på våren, osäkert väder ...

Lokalt i tråden har T mest rätt, Peter är en trevlig kille men kappseglar han i LR och ÅFOR?
Klart du måste ha nya segel, du frågar sedan om just " FLEX Black Armid ". Det är säkert bra i sig, säkerligen helt överlägset vanlig Dacron, men
1) du ställer frågan på ett forum som knappt alls kappseglar
2) materialutvecklingen är hisnande. Kunskapen om detta finns inte riktigt här (utan att dissa T som är bra på allt möjligt)

Föreslår att du kontaktar fler segelmakare för pris och prestandauppgifter, UK har iofs bra rykte, men det är det fler som har. Utan att vilja vara elak, vad förväntar du dig egentligen av en äldre båt? Många av de nya konstifika materialen har kort livslängd,men är bra så länge de varar. Är det detta du vill ha?

//J

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: UK Syvensen segel

Inlägg av Peter_K » fre 09 nov 2018, 19:33

Nej - Peter brukar köra Hyundai Cup och Ornö Runt eftersom han bor för långt från Lidingö för att det skall kännas kul att köra båten dit. Har klassegrar i OR, den första med tjugo år gamla dacronsegel, dock inte i min egen båt. Eftersom jag lider av sjösjuka har jag fått avstå GR, trots att jag ofta får frågan om att delta.

Nu - när vi lekt kissa längst klart - kan jag säga så här då...
Är du bara ute efter stumhet är seglet från UK jättebra.
Vill du ha slitstyrka behöver du taft på, minst på en sida, och gärna tejpade förstärkningar vid spridarna.

Jag gillar - precis som T - Gransegel.
De går att resonera med, vad man skall ha för material, skärningar osv. Jag kör deras CLP i förseglet, men dacron i storen vilket duger bra åt mig.

Jag hävdar dock fortfarande att storseglet inte vinner kappseglingen. Är du van att placera dig på övre halvan av kappseglingar, och båten är i toppskick redan nu kan ett nytt storsegel göra ett lyft, men jag misstänker att det inte är så såsom frågan är ställd. Ingen fråga om bukdjup, med vilket försegel det skall funka tillsammans med, akterrunda, lattor osv - bara dukmaterial.
Jag kan ha jättefel, du kanske är jättevan kappseglare, och då ber jag om ursäkt.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: UK Syvensen segel

Inlägg av T » lör 10 nov 2018, 14:48

T har aldrig seglat vare sig Ornö Runt eller Hyundai Cup, dessutom är han för gammal för längdpinkningstävlingar.

Jag tycker Peter K läser in väldigt mycket info i en relativt enkel fråga. Ursprungsfrågan var om någon hade erfarenhet av en viss dukdesign från en viss segelmakare och om den kunde tänkas funka i ett storsegel. Den frågan får Peter K att undra om ursprungsfrågeställaren har någon aning om något överhuvudtaget? Rätt drygt, enligt (inte bara) min åsikt.
Frågan om det är en bra dukdesign, kan naturligtvis inte ställas till segelmakaren; svaret vore givet. All annan info som t.ex vilka försegel som skulle matchas, bukdjup, akterrunda och vad det nu var, är ju sånt man diskuterar med segelmakaren när man väl bestämt sig för just honom och hans duk. Jag tror knappast att nån skulle bli klokare av att föra den diskussionen här.

:o
/T

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: UK Syvensen segel

Inlägg av thomask » fre 16 nov 2018, 18:35

Vad fort det blev en tävling om längden! :)
Jag gillar inte att behöva plocka ner segel för att det blåser för lite, eller för den delen bli förbiseglad. Oftast blåser det för lite, och då behövs varenda meter duk som finns att uppbringa. Så Uk/Göteborg får i vinter sy en så stor genua som det var möjligt till min båt, För mig blev det en Xdrive_Sglas Rullgenua Prismässigt alldeles för mycket.
Storen fick jag ny av Uk förra våren,( med större akterrunda och diverse långa lattor) Och det var jäkligt roligt att kunna komma upp i nära på vindögat utan att seglet la sig. Storen blev i "impuls" i dacron, idag hade jag nog köpt bättre/dyrare om man tänker livslängd på formen.


http://uksyversen.com/material-design/xdrive/

/ Thomas

Skriv svar