Rätt drag i vant

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Indigo
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 18 apr 2018, 20:16

Rätt drag i vant

Inlägg av Indigo » sön 22 apr 2018, 21:13

Hej! Är nybliven ägare till en Jeanneau 36i -09. Efter påmastning undrar jag om det är någon som har koll på hur jag ställer in drag/spänning i vant samt akterstag? Mätte med skjutmått innan jag mastade av och kan förstås måtta på masten att den är rak etc men jag tänker att allt detta kan stämma vid olika drag men inbördes balans. Någon som har tips?

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av janne » mån 23 apr 2018, 08:11

Selden har en instruktion där man med hjälp av en tumstock spänner riggen rätt.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av Nils_D » mån 23 apr 2018, 08:50

janne skrev:Selden har en instruktion där man med hjälp av en tumstock spänner riggen rätt.
Finns att ladda ner gratis från nätet
http://www.seldenmast.com/files/1456145 ... -540-S.pdf

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av HansH » mån 23 apr 2018, 11:35

20-25% på yttervanten och innervanten är beroende på hur mycket mastböj (prebend) man vill ha - brukar väl hamna på ca 15%.
Det är beroende på storseglets förlikskurva, dvs hur seglet är sytt. Men de flesta moderna storsegel är gjorda för en ganska rak mast, dvs liten prebend. Kolla med din segelmakare.
Seldéns guide är bra och rekommenderas!
Om man tycker att tumstocksmetoden är osäker eller svår så finns det ju riggspänningsmätare att köpa.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av Seawolf » tis 24 apr 2018, 04:55

De flesta båtar tål inte att vant och stag sätts så hårt som 25% av brottlasten. För då deformeras skrovet i stället.
I stället sätter man dem bara så mycket att de i stort sett inte slackar i lä då man seglar med maximal krängning och så att masten är rak i sidled då.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av HansH » tis 24 apr 2018, 07:27

Seawolf skrev:De flesta båtar tål inte att vant och stag sätts så hårt som 25% av brottlasten. För då deformeras skrovet i stället.
I stället sätter man dem bara så mycket att de i stort sett inte slackar i lä då man seglar med maximal krängning och så att masten är rak i sidled då.
Att vissa klent konstruerade båtar inte tål att riggen sätts an enligt riggtillverkarens instruktioner håller jag med om, men att de flesta båtar skulle vara behäftade med en dylik konstruktionsmiss är jag mycket tveksam till.
Jag har riggat ett antal båtar och det är väldigt ovanligt att de inte klarar att man sätter an yttervanten med 20% av brottstyrkan.
En rigg är konstruerad för att vara ansatt med ett visst moment, om så inte är fallet så utsätts riggen för ökat slitage och risken för rigghaveri ökar väsentligt.
Men visst, när en båt åldras så åldras även laminatet. Så det är definitivt ingen dålig ide att förstärka vantinfästningar och maststöttning för att sprida ut lasterna på en större yta - så att man kan sätta an riggen på det sätt den är konstruerad för.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av thomask » tis 24 apr 2018, 09:26

Håller helt med Hans. Åtminstonde på dom båtar jag haft, Är det för löst så blir riggen äckligt svajig....
Brukar spänna upp till 15 procent, och ta dom sista 5 varven när det börjar bli dags att segla. fast då går det inte längre att öppna dörren till sviten .) Mina hakplåtar har troligen gått sönder då tidigare ägare inte dragit åt riggen med mer än handkraft.

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av Jonjoh » ons 02 maj 2018, 12:00

mellan tummen och pekfingret när det kommer till detta då? Dra så hårt man kan för hand och ytterligare 5 varv med skruvmejsel eller nyckel så är det bra? :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av Anders S » tor 03 maj 2018, 08:13

Jonjoh skrev:mellan tummen och pekfingret när det kommer till detta då? Dra så hårt man kan för hand och ytterligare 5 varv med skruvmejsel eller nyckel så är det bra? :)
Finns ingen sådan tumregel. Istället använder man "tumstocksregeln" (som beskrivs i Seldens broschyr) och mäter förlängningen i wiren då man skruvar.

I tillägg till tidigare: fega inte. Om man drar riggen så den "alltid" är ansatt skonar man masten, wirarna, infästningarna med mera. Detta beror på att det är lastväxlingen som skadar, inte draget/trycket i sig självt. Genom att dra så hårt som anges ser man till att riggen alltid är ansatt.
Anders S

Indigo
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 18 apr 2018, 20:16

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av Indigo » mån 14 maj 2018, 18:38

Kanon, tack allihop. Tumstocksregeln verkar ju hyfsat enkel. Känns dock som en ganska stor felmarginal i att först ”spänna upp för hand”. Lite subjektivt sas. Men det kanske är gott nog. Testar detta :-)

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av HansH » tis 15 maj 2018, 07:34

Indigo skrev:Kanon, tack allihop. Tumstocksregeln verkar ju hyfsat enkel. Känns dock som en ganska stor felmarginal i att först ”spänna upp för hand”. Lite subjektivt sas. Men det kanske är gott nog. Testar detta :-)
Kör tumstocksmetoden men låna (eller köp) en riggspänningsmätare för att verifiera riggspänningen.
Borde väl finnas nån båtägare på bryggan eller i hamnen som kappseglar?
Han/hon har definitivt en riggspänningsmätare som du förhoppningsvis kan muta dig till ett lån för lite fikabröd :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av Anders S » tis 15 maj 2018, 08:22

HansH skrev:
Indigo skrev:Kanon, tack allihop. Tumstocksregeln verkar ju hyfsat enkel. Känns dock som en ganska stor felmarginal i att först ”spänna upp för hand”. Lite subjektivt sas. Men det kanske är gott nog. Testar detta :-)
Kör tumstocksmetoden men låna (eller köp) en riggspänningsmätare för att verifiera riggspänningen.
Borde väl finnas nån båtägare på bryggan eller i hamnen som kappseglar?
Han/hon har definitivt en riggspänningsmätare som du förhoppningsvis kan muta dig till ett lån för lite fikabröd :)
Jag har haft nöjet att ha direktkontakt med Selden i detta ärende, och de använder "tumstocksmetoden" på grövre wirar. En begränsning är att riggmätare (typ, Loos) blir oprecisa då det gäller grova vant. Till H-båtar och annat smäckert fungerar det finfint, såklart.
Anders S

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av Mackey » sön 20 maj 2018, 13:07

Anders S skrev: Jag har haft nöjet att ha direktkontakt med Selden i detta ärende, och de använder "tumstocksmetoden" på grövre wirar. En begränsning är att riggmätare (typ, Loos) blir oprecisa då det gäller grova vant. Till H-båtar och annat smäckert fungerar det finfint, såklart.
Har prövat båda och tumstocksmetoden tycker jag känns mer precis och dessutom lättare att använda.
Det är ju bara att staga upp masten rakt för hand, tejpa fast tumstock/tumstockar på vanten på ena sidan och sedan dra lika mycket på båda sidorna till man får rätt sträckning av vajrarna.

Sedan är det väl en smaksak vilket som är lättast, men sträckningen av 2 m vajer bedömer jag som mera precis än en mätarna som bygger på böjningen av den sträckta vajern.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av Peter_K » mån 21 maj 2018, 07:26

Ni som använder tumstocksmetoden - hur funkar den för att kontrollera spänningen i riggen efter någon månad eller två efter riggningen..? Får man släppa allt och börja om då..?
Alla borde ha skägg

Coca
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 28 nov 2012, 12:24

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av Coca » mån 21 maj 2018, 11:47

Om man ska spänna 3 mm per två meter så betyder det väl att ett 10 meters vant ska spännas 15 mm. Lätt att mäta i vantskruven med skjutmått och ingen tumstock behövs. Rätta mig om jag har missförstått!

Skriv svar