Rätt drag i vant

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av HansH » mån 21 maj 2018, 12:12

Peter_K skrev:Ni som använder tumstocksmetoden - hur funkar den för att kontrollera spänningen i riggen efter någon månad eller två efter riggningen..? Får man släppa allt och börja om då..?
Bra fråga för det är såvitt jag förstår omöjligt att kontrollera i efterhand med tumstocksmetoden - dvs om man inte låter tumstocken sitta kvar :?
Jag har använt tumstocksmetoden för att sätta an riggen, men efterkontroll måste ju ske mha en riggspänningsmätare.
De flesta riggar/båtar tror jag dessutom "sätter sig" lite efter lite segling så man behöver efterjustera lite.
Efter tretton år börjar jag få ganska bra koll på min rigg så det går fort att sätta an den rätt - och jag kontrollerar mha en riggspänningsmätare.

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av Archibald » mån 21 maj 2018, 16:02

Coca skrev:Om man ska spänna 3 mm per två meter så betyder det väl att ett 10 meters vant ska spännas 15 mm. Lätt att mäta i vantskruven med skjutmått och ingen tumstock behövs. Rätta mig om jag har missförstått!
Jag tror du tänker rätt så långt. Men sedan skall du töja båten också. Inte riktigt lika lätt att bedöma.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av Anders S » ons 23 maj 2018, 22:17

Mackey skrev:
Anders S skrev: Jag har haft nöjet att ha direktkontakt med Selden i detta ärende, och de använder "tumstocksmetoden" på grövre wirar. En begränsning är att riggmätare (typ, Loos) blir oprecisa då det gäller grova vant. Till H-båtar och annat smäckert fungerar det finfint, såklart.
Har prövat båda och tumstocksmetoden tycker jag känns mer precis och dessutom lättare att använda.
Det är ju bara att staga upp masten rakt för hand, tejpa fast tumstock/tumstockar på vanten på ena sidan och sedan dra lika mycket på båda sidorna till man får rätt sträckning av vajrarna.

Sedan är det väl en smaksak vilket som är lättast, men sträckningen av 2 m vajer bedömer jag som mera precis än en mätarna som bygger på böjningen av den sträckta vajern.

Mackey
På smäckra wirar fungerar mätare rätt bra, men de blir dyra, oprecisa eller båda när wirarna är litet grövre. Jag har tio mm wire på min, alltså tumstock och antecknade mått på vantskruven (för att återgå till grundtrim på våren). Om man ar en båt som rör sig (flexar) får man vackert mäta om ELLER så skaffar man en bra riggmätare. Loos är helt OK för wirar upp till 6-7 mm finns i två modeller för olika dimensioner.

Då vi satte grundtrim på nya masten mätte vi på eftermiddagen, och lät tumstocken sitta kvar (flera behövs) till nästa dag. Hade båten givit efter hade man fått fundera.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av T » tor 24 maj 2018, 22:05

HansH skrev:
Peter_K skrev:Ni som använder tumstocksmetoden - hur funkar den för att kontrollera spänningen i riggen efter någon månad eller två efter riggningen..? Får man släppa allt och börja om då..?
Bra fråga för det är såvitt jag förstår omöjligt att kontrollera i efterhand med tumstocksmetoden - dvs om man inte låter tumstocken sitta kvar :?
Jag har använt tumstocksmetoden för att sätta an riggen, men efterkontroll måste ju ske mha en riggspänningsmätare.
De flesta riggar/båtar tror jag dessutom "sätter sig" lite efter lite segling så man behöver efterjustera lite.
Efter tretton år börjar jag få ganska bra koll på min rigg så det går fort att sätta an den rätt - och jag kontrollerar mha en riggspänningsmätare.
Om man nu kör tumstocksmetoden och vill ha möjlighet att kolla i efterhand så är det väl bara att sätta en tejpsnutt på vantet där tumstockens överände befinner sig och sen mäta igen när man känner för det? Vad är det jag missförstått?

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rätt drag i vant

Inlägg av Anders S » fre 25 maj 2018, 07:51

T skrev:
HansH skrev:
Peter_K skrev:Ni som använder tumstocksmetoden - hur funkar den för att kontrollera spänningen i riggen efter någon månad eller två efter riggningen..? Får man släppa allt och börja om då..?
Bra fråga för det är såvitt jag förstår omöjligt att kontrollera i efterhand med tumstocksmetoden - dvs om man inte låter tumstocken sitta kvar :?
Jag har använt tumstocksmetoden för att sätta an riggen, men efterkontroll måste ju ske mha en riggspänningsmätare.
De flesta riggar/båtar tror jag dessutom "sätter sig" lite efter lite segling så man behöver efterjustera lite.
Efter tretton år börjar jag få ganska bra koll på min rigg så det går fort att sätta an den rätt - och jag kontrollerar mha en riggspänningsmätare.
Om man nu kör tumstocksmetoden och vill ha möjlighet att kolla i efterhand så är det väl bara att sätta en tejpsnutt på vantet där tumstockens överände befinner sig och sen mäta igen när man känner för det? Vad är det jag missförstått?

:o
/T
Ingenting. Kanske man skall förvissa sig om att tapen sitter fast, en liten droppe märkfärg kan vara lika vettigt.
Anders S

Skriv svar