Märklig profil på köl och roder.

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Märklig profil på köl och roder.

Inlägg av Spider » sön 25 mar 2018, 19:47

Någon som kan förstå varför herrar Bergström och Ridder kan ha givit mitt fälbsra centerbort och roder denna form? Båten är en 30-fotare (Windex 92) med fällbart centerbordet. Djupgående 2.05 .
Bilagor
IMG_20180325_184610.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Märklig profil på köl och roder.

Inlägg av Anders S » sön 25 mar 2018, 23:46

Spider skrev:Någon som kan förstå varför herrar Bergström och Ridder kan ha givit mitt fälbsra centerbort och roder denna form? Båten är en 30-fotare (Windex 92) med fällbart centerbordet. Djupgående 2.05 .

Troligen därför att de a) vill ha en symmetrisk profil (lika bra på båda bogarna) och b) räknar med att den konkava delen ökar verkningsgraden (effektiviteten) i låga hastigheter). Nu måste man räkna noga på sådant här i vätskor eftersom deras densitet är så stor, men teoretiskt skall det stämma (och som teoretiker är/var B&R svårslagna).

I praktiken TROR jag att det inte är särskilt stor skillnad, och stallegenskaperna blir i vart fall inte bättre. För att nyttja en marginellt bättre vingform får man i så fall finstyra ordentligt så man inte överbelastar profilen. Jag hade INTE ändrat.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Märklig profil på köl och roder.

Inlägg av Spider » mån 26 mar 2018, 20:27

Nä dom visste vad dom gjorde så ändring är inte aktuell.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Märklig profil på köl och roder.

Inlägg av Mackey » lör 14 apr 2018, 09:40

Det är viktigt att behålla laminär strömning så långt som möjligt över den här profilen, så fram mad slipmaskin och spackel och jobba fram en slät och fin köl och även ett slätt och fint roder om det har liknande profil.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Skriv svar