Märklig profil på köl och roder.
Märklig profil på köl och roder.
Någon som kan förstå varför herrar Bergström och Ridder kan ha givit mitt fälbsra centerbort och roder denna form? Båten är en 30-fotare (Windex 92) med fällbart centerbordet. Djupgående 2.05 .
Re: Märklig profil på köl och roder.
Spider skrev:Någon som kan förstå varför herrar Bergström och Ridder kan ha givit mitt fälbsra centerbort och roder denna form? Båten är en 30-fotare (Windex 92) med fällbart centerbordet. Djupgående 2.05 .
Troligen därför att de a) vill ha en symmetrisk profil (lika bra på båda bogarna) och b) räknar med att den konkava delen ökar verkningsgraden (effektiviteten) i låga hastigheter). Nu måste man räkna noga på sådant här i vätskor eftersom deras densitet är så stor, men teoretiskt skall det stämma (och som teoretiker är/var B&R svårslagna).
I praktiken TROR jag att det inte är särskilt stor skillnad, och stallegenskaperna blir i vart fall inte bättre. För att nyttja en marginellt bättre vingform får man i så fall finstyra ordentligt så man inte överbelastar profilen. Jag hade INTE ändrat.
Anders S
Re: Märklig profil på köl och roder.
Nä dom visste vad dom gjorde så ändring är inte aktuell.
Re: Märklig profil på köl och roder.
Det är viktigt att behålla laminär strömning så långt som möjligt över den här profilen, så fram mad slipmaskin och spackel och jobba fram en slät och fin köl och även ett slätt och fint roder om det har liknande profil.
Mackey
Mackey