Mastlutning

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Mastlutning

Inlägg av thomask » fre 29 dec 2017, 19:30

Min 31a, har masten nästan helt rakt upp i förhållande till båtens vattenlinje.
Det ser inte bra ut, om man jämför alla andra båtar på bryggan. Dock så känns båten lätt i rodret, kan släppa rorkulten någon minut.
Segelmakaren tyckte absolut att jag skulle ha längre förstag, för bättre? Seglings egenskaper.

Alla bilder jag kollar på Sunwind 29/31 har masten helt rakt!
Hur gör ni???

/Thomas

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Mastlutning

Inlägg av Spider » fre 29 dec 2017, 23:37

Testa att sätta en toggle så förstaget blir något längre. Känns båten då tung eller för lovgirig så ta bort den igen. Kanske får du en båt som "äter höjd" lite mer på kryssen.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Mastlutning

Inlägg av omega » lör 30 dec 2017, 09:18

De flesta båtar mår ju bra av lite mastlutning ,och segelmakarna vill ju ofta ha det med ,
Gör som sprider skrev. sätt dit några toogles och försök få 30 till 50 centimeter o se bad som händer ,troligen märker du lite skillnad på kryssen ,man vill ju ha en lite lovgirig båt

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Mastlutning

Inlägg av thomask » lör 30 dec 2017, 11:22

Ja det kostar ju inte något att testa, Jag satte på en toggel i somras, då jag gjorde nytt förstagsfäste i däck.
(flyttade fram fästet 1 dm för att rullen var i vägen för luckhelvetet)
Är det någon vits med att göra ett nytt längre förstag när och om det blir en massa togglar extra?
Tänker att genuan inte kommer så långt upp längre, Ska ändå ev, köpa mig ett nytt försegel nästa vinter.
Nya storseglet är på ingång med posten :)

/ Thomas

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Mastlutning

Inlägg av Peter_K » lör 30 dec 2017, 20:13

För att båten skall fungera optimalt vill man ha den något lovgirig. Då fungerar hela lateralplanet som det ska. Det skall alltså inte vara tungt på rodret, men du skall heller inte kunna släppa det helt.
Alla borde ha skägg

Skriv svar