Köpa ny stor

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Köpa ny stor

Inlägg av thomask » ons 06 sep 2017, 06:10

Har aldrig köpt nytt segel, men nu är jag illa tvungen.
Har att originalsegel från 1985,på 24 kvm. så det är hög tid. )
SÅ... jag behöver verkligen köpråd, så jag inte köper fel grejer
Har en budget som gör att det blir billigast möjligt, men vill absolut ha "lasybag" så jag kan hantera seglet lättare själv.Något av närliggandes loften i Göteborg har jag tänkt handla av.

Har fått offert från Boding än så länge.
"""Storsegel Dacron Dimension Polyant
Yta: 25,4m2 (Mer akterrunda)
Duk: Dacron SF Crosscut
Inkl. 2st fullattor + 2st 50% lattor, travare i mastlik, beslag vid fullattor, 1 rev, segel nr. + logo, säck
Trim: tell-tales, trimlina i akter- och bomlik, cunningham, kontrastband
Höstkampanj: 15 900 kr (Ord Pris 22 500 kr)
Lazybag, komplett med lattor & nedra Lazyjacks. Pris vid köp av segel: 6500kr"""

Är det vilket som av boding, Uk, lundhs ???
(lazybagen tycker jag verkar rätt dyr, om man jämför med seglet??)


Thomas.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Köpa ny stor

Inlägg av Peter_K » ons 06 sep 2017, 06:23

Vad har du för båt, och vilka ambitioner har du med seglet och ditt seglande..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Köpa ny stor

Inlägg av thomask » ons 06 sep 2017, 06:40

Hej Peter.
Sunwind 31 med svepta spridare 7/8
Seglar mest sjalv, och dit vinden blaser om man ska skoja till det. :)
Med andra ord blir det nastan bara semestersegling. men det kan ju vara skoj att ha nagorlunda segel anda.
Inte minst for att kunna segla uppratt, det kranger en del nu med gamla seglet.
Och jag vill garna forenkla segelhantering sa mycket det gar.

/ Thomas

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Köpa ny stor

Inlägg av HansH » ons 06 sep 2017, 07:05

Boding - most bang for the bucks...
Både UK's och Lundh's offerter lär vara dyrare än Boding's.
Har själv väldigt bra erfarenheter av Boding, fast då lite mer racing-betonade segel.
MEN, se till att de mäter upp ordentligt PÅ båten. Det finns inget som heter standardmått för en viss båtmodell!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Köpa ny stor

Inlägg av Peter_K » ons 06 sep 2017, 07:52

OK, då låter det som om dacron är helt rätt material för dig, det finns ingen anledning att ha något mer exotiskt.

Boding är inte fel, men jag tycker du också skall kolla med Gransegel som sydde mitt senaste segel, det var bra pris och de lyssnade på mig och mina önskemål och seglet har väldigt bra form.

På förra båten köpte jag ett billigt import-storsegel, otroligt välsytt, gjort i Polen. Importören finns inte kvar, men det finns en ny importör som hämtar seglen från samma segelmakeri, http://n-sails.se/about-us/
Boding sydde tidigare sina segel hos Narwal.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Köpa ny stor

Inlägg av thomask » ons 06 sep 2017, 21:08

Ja jäklar vad det skiljer i pris! :o
Boding vart 8000 billigare än Uk, på pappret likadana segel med bag.
Nästan så jag vill sy bagen själv.

Fattar jag rätt så syr uk i Mölndal och Boding i Kina. Undrar vad dom har i lön dom som syr?
Väntar in offerter från Gransegel och Lundhs.
Äldre trådar på Boding gav en del mkt missnöjda kunder, Men det hoppas jag att dom har styrt upp?
En jäkla investering är det i vilket fall, men det hoppas jag det blir värt.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Köpa ny stor

Inlägg av HansH » tor 07 sep 2017, 07:27

thomask skrev: Äldre trådar på Boding gav en del mkt missnöjda kunder, Men det hoppas jag att dom har styrt upp?
Många felaktigheter tror jag beror på ett antagande att standardmåtten för båttypen gäller även för ens egen båt.
Mät ALLTID!
Allra bäst är ju om segelmakaren kan mäta på plats på båten, annars skall man klara det själv med ett långt måttband (finns billiga på Biltema) och noggranna instruktioner.
Jag har alltid låtit leverantören/segelmakarens representant mäta på de båtar jag sytt upp segel till - ett tiotal segel, varav Boding faktiskt levererat flertalet.
Har aldrig blivit fel.
Däremot har jag bekanta som gjort just misstaget att låta segelmakaren hoppa över måttagningen och istället sytt efter uppgivna standardmått för båttypen - har blivit hur fel som helst med bla försegel med för långa förlik och fockar som ligger mot vanten...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Köpa ny stor

Inlägg av Anders S » tor 07 sep 2017, 08:19

I debatten om "Vilken segelmakare är bäst" har jag en subjektiv åsikt: Lundh är rätt bra, och efter att ha förhandlat, inte heller dyrare, med jämförbara segel och dukar.

Boding konkurrerar med priset. Man skall noga gå igenom vad man får för pengarna, särskilt vad gäller dukar.

Premiumdukarna är dyrare i inköp, även för segelmakaren, och det KAN skilja en del. På den gamla, "onda" tiden kunde man köpa segel från Thailand (Rolly Tasker) som var välsydda (fint hantverk, starka sömmar, väl utfört etc etc), men i mycket dålig/simpel duk.

Ett gott hantverk och noggrann design förtjänar bra duk, tycker jag. Lägg tid på att efterforska detta.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Köpa ny stor

Inlägg av sangris » fre 08 sep 2017, 20:29

Jag har köpt både storsegel och rullgenua hos Boding utan anmärkning. Däremot hade de svårt med att fixa en gennakersäck. Först fick jag en som var 10 ggr för stor sedan en som visade sig vara begagnad....till fullt pris, suck! Inte ens en ursäkt fick jag.
Därefter har jag anlitat Albatross segel som har gett mig ett vänligt bemötande.

OttoW
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 10:57

Re: Köpa ny stor

Inlägg av OttoW » tis 19 sep 2017, 09:26

I valet mellan Bodin och Lundh kan jag säga att Lundh's lösning för Lazybag är väldigt mycket bättre än Bodin.
Har testat båda, Lundh sitter som en smäck medan Bodin är "okej".

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Köpa ny stor

Inlägg av thomask » tis 19 sep 2017, 13:25

Kopte Stor och Lazybag av UK Gbg. Mycket trevliga att ha att gora med. Kom och matte pa baten direkt efter samtal.
Blev i slutandan inte sa dyrt heller. Marginellt dyrare an Boding.
Och det vara bara Uk och boding som svarade pa offertforfrogan. :o

/ Thomas

b_syrsa
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 10 jan 2009, 16:01
Ort: Torslanda

Re: Köpa ny stor

Inlägg av b_syrsa » ons 20 sep 2017, 11:49

Köpte Dacron stor av Tuss sails för tre år sedan. 25 m2, två rev, fyra full lattor, 12000 kr. Seriöst bemötande var osäker på vilken kvalitet jag skulle välja. Fick frågor om hur jag använde båten. Mest korta seglatser. Ibland upp och ner med segel ett par gånger per dag och inomskärs. Rådet blev Dacron framför laminat. Dacron töjer sig visserligen mer än laminat men seglar man mest inomskärs och i gott väder är det inget större problem. Slitaget blir då det pumpar, tex i vindbyar eller stora vågor. Seglar man mest utomskärs och långa sträckor är laminat ett bättre val.

Har varit nöjd med mitt Dacronsegel. FIck hem och fick prova seglet innan jag behövde betala, tre veckors ångerrätt. Missnöjet från min sida var leveranstiden som blev försenad med nästan en månad. Missade därmed mitt nya segel på semestern första året.
Lattornas infästning i mastlik var inte heller helt optimal. Vanliga travare ovanför och under inga "stående" travare som lattan fästes i. Säger man till ordentligt går det säkert att få. Nu hade jag stående travare i det gamla seglet så jag skruvade loss dem och lekte segelmakare själv, inget större problem förutom att hitta ett rum som var tillräckligt stort.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Köpa ny stor

Inlägg av Calle C » tor 28 sep 2017, 21:06

Lägg till lite grand och köp laminat istället, då är seglet helt ok tills det trillar ihop efter ca 12år.
En halv dags segling i kuling med en dacronduk, sedan är det inget roligt segel mer.
Min erfarenhet av Boding både Polska och Kinasegel är bra, de sköter reklamationer helt ok.
Det man ska se upp med är leveranstider.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Köpa ny stor

Inlägg av thomask » fre 29 sep 2017, 05:58

Nu har jag ju redan bestallt och betalt, Tror att jag blir nojd med att antligen fa ett NYTT segel for forsta gangen.
Hade jag haft obegransad budget, sa finns det ju ingen grans for vad man kan handla.
Min gamla stor ar over 30 ar. Tror att jag kan overleva en halv dag i kuling. Kanske koper jag ett snapp battre nar det ar dags for rullgenuan. Men det far bli nasta ar.
/ Thomas

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: Köpa ny stor

Inlägg av msbr » lör 30 sep 2017, 18:56

Du blir säkert nöjd och grattis ! Det minsta man kan begära är seriös mätning. Jag har under mina år handlat från UK i Gbg, Lundh Sail samt Boding. Allt har stämt klockrent förutom då jag köpt Genau1 till Compis 28 samt ett genaukappell från UK i Gbg. Det senare åt solen åt upp och jag hävdade material fel och jag ville reklamera men säljaren vägrade. Således köpte jag ny stor till vår Compis 28 av Lundh Sails, de kom och mätte och seglet var klockrent. Sedemera har jag köpt Rullstor, fock i G2 Membrane av Boding och fick en Code 0 levererad ut till hamn mitt i denna sommar till vår numera Elan 333. Boding gänget kan sin sak och ber dig mäta och stämmer inte måtten så säger de till. Hände mig då jag använde Biltema måttband som lägger till 10 cm innan måttbandet börjar.... Tur de upptäckte det

Skriv svar