Hej
Har alltid undrat varför det på genomgående master på vissa modeller sitter vantskruvar som håller ner däcket.
Är det pga alla brytblock på däck, isf varför är det inte så på alla.
Eller är det av en helt annan orsak.
Vantskruvar genomgående mast
Vantskruvar genomgående mast
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: Vantskruvar genomgående mast
Det är väl för att inte däcket ska lyftas p.g.a brytblocken för de neddragna fallen då man hissat stor, fock eller spinnaker.
Sedan kanske en del båtmodeller har så kraftigt dimensionerade däck att det inte rör sig något där.
På en båt där masten sitter på däck brukar det finns en maststötta eller kraftigt huvudskott. Det ska ta upp krafterna från riggens vikt + krafterna från seglen.
Sedan kanske en del båtmodeller har så kraftigt dimensionerade däck att det inte rör sig något där.
På en båt där masten sitter på däck brukar det finns en maststötta eller kraftigt huvudskott. Det ska ta upp krafterna från riggens vikt + krafterna från seglen.
Re: Vantskruvar genomgående mast
Kallas Tie Rods. Svensk terminologi okänd (saknas?)
Syftet är mkt riktigt att neutralisera däckslasterna skapade av brytblocken. På en däcksstående mast, trycker ju maströret ner däcket när man drar i ett brytblock så där hanteras det ju "per automatik". Har själv aldrig sett en båt med genomgående mast där det saknats. Det blir ju mkt höga laster i däcket, känns orimligt att dimensionera ett däck för att hantera dessa. Saknas tie rods på en genomgående mast så tycker jag snarast det känns som slarv än medveten design.
Syftet är mkt riktigt att neutralisera däckslasterna skapade av brytblocken. På en däcksstående mast, trycker ju maströret ner däcket när man drar i ett brytblock så där hanteras det ju "per automatik". Har själv aldrig sett en båt med genomgående mast där det saknats. Det blir ju mkt höga laster i däcket, känns orimligt att dimensionera ett däck för att hantera dessa. Saknas tie rods på en genomgående mast så tycker jag snarast det känns som slarv än medveten design.