Vantskruvar genomgående mast

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Vantskruvar genomgående mast

Inlägg av Calle C » fre 18 aug 2017, 09:26

Hej
Har alltid undrat varför det på genomgående master på vissa modeller sitter vantskruvar som håller ner däcket.
Är det pga alla brytblock på däck, isf varför är det inte så på alla.
Eller är det av en helt annan orsak.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 165
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Vantskruvar genomgående mast

Inlägg av Seagull » fre 18 aug 2017, 09:49

Det är väl för att inte däcket ska lyftas p.g.a brytblocken för de neddragna fallen då man hissat stor, fock eller spinnaker.
Sedan kanske en del båtmodeller har så kraftigt dimensionerade däck att det inte rör sig något där.
På en båt där masten sitter på däck brukar det finns en maststötta eller kraftigt huvudskott. Det ska ta upp krafterna från riggens vikt + krafterna från seglen.

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 228
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Vantskruvar genomgående mast

Inlägg av barry » fre 18 aug 2017, 09:56

Kallas Tie Rods. Svensk terminologi okänd (saknas?)

Syftet är mkt riktigt att neutralisera däckslasterna skapade av brytblocken. På en däcksstående mast, trycker ju maströret ner däcket när man drar i ett brytblock så där hanteras det ju "per automatik". Har själv aldrig sett en båt med genomgående mast där det saknats. Det blir ju mkt höga laster i däcket, känns orimligt att dimensionera ett däck för att hantera dessa. Saknas tie rods på en genomgående mast så tycker jag snarast det känns som slarv än medveten design.

Skriv svar