Mastlutning

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Mastlutning

Inlägg av Göran A » tor 06 jul 2017, 11:17

Förra året köpte jag en Albin 78 och har monterat en Plastimo rullfock. När jag ser båten vid bryggan tycker jag mastlutningen ser stor ut jämfört med andra 7/8 dels riggade båter (förutom Expresser, Hbåt och liknande).
Jag mätte upp lutningen till c:a 60 cm från masttopp till bom. Plastimo använder ju det gamla förstaget så lutningen kan inte ha ändrats, men den tidigare ägaren var intresserad av segling och det finns mycket trimutrustning på båten så han visste nog vad han gjorde.
Skall köpa ett nytt förstag och funderar på att ha masten något rakare, misstänker att båten kan bli lite lovgirig pga mastlutningen. I så fall köper jag ett något kortare förstag och har sökt efter någon formel vad varje cm på förstagsländen påverkar mastlutningen, men inte lyckats.
Någon som vet hur man räknar ut det?

Göran A

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Mastlutning

Inlägg av thomask » tor 06 jul 2017, 12:02

om jag minns ratt star det pa seldens sida. en toogle pa 4 cm skulle gora 12cm i toppen.??? Minnet sviker lite.
Min mast (7/8) star nara pa rakt. skall tydligen vara sa pa min modell. Ser inte klokt ut. men man kan slappa rodret under lang tid utan att baten girar :)


Hittade i Furlexmanual>

Om Furlex-systemet ej är utrustat med vantskruv, kan förstaget förlängas genom att montera
ytterligare toggels (Se tabell 3.3.3). För att förändra mastlutningen märkbart krävs ofta flera togglar.
Dessa kan monteras i systemets övre- eller undre ände. På en Furlex med Ø 6 mm förstag av
normallängd (10600 mm), förflyttas masttoppen 127 mm akterut, om förstaget förlänges med en
standardtoggel (H=40 mm).


/Thomas

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Mastlutning

Inlägg av Göran A » tor 06 jul 2017, 17:49

Tack för ditt svar Thomas!
Förklarar allt för mig, finns idag två toggles som troligen har monteras dit av förra ägaren. Tar jag bort dem så får jag en mer normal mastlutning.

Göran A

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Mastlutning

Inlägg av Peter_K » tor 06 jul 2017, 18:18

Jag har pratat med segelmakare om mastlut; de säger att det inte finns en generell lutning som är bra till en viss typ. Du får helt enkelt segla in mastlutet, det skiljer pga segel mm. Om båten balanserar bra idag med en liten lovgirighet tycker jag inte du skall ändra detta
Alla borde ha skägg

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Mastlutning

Inlägg av oceansailor » tor 06 jul 2017, 18:28

Peter_K skrev:Jag har pratat med segelmakare om mastlut; de säger att det inte finns en generell lutning som är bra till en viss typ. Du får helt enkelt segla in mastlutet, det skiljer pga segel mm. Om båten balanserar bra idag med en liten lovgirighet tycker jag inte du skall ändra detta
Så är det. Faktiskt mer eller mindre omöjligt att teoretiskt förklara varför mastlut oftast går fortare. Men faktum är att det ofta gör det. Sen får man inte rejka masten så mycket att de svepta spridarna förlorar trycket. När Expressen var ny klass så rejkades masterna mer och mer ända tills de började ramla ner.

Skriv svar