Handfot akterstag till en 26 fot?

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
jojosurf
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 18 apr 2010, 13:26

Handfot akterstag till en 26 fot?

Inlägg av jojosurf » sön 09 apr 2017, 22:58

Hur nödvändigt är det att ha handfot till akterstag på en 26 fot segelbåt?
Blir segling roligare om man har handfot?

Vad för typ av handfot finns det?

Jag fick erbjudandet från ett företag:

Handfot med en akterstagssträckare utväxlad 12:1.
Priset för den är 3000kr.
Detta ingår.

BLOCK, BBB30 TRIPLE 570kr
BLOCK, BBB30 TRIPLE/BECK. CAM 930kr
32-fl Sirius 500 6 grå/blå 120kr
Ocean 3000 XG 4 Dark grey 100kr
BLOCK 45 WIRE 459kr
Arbete Splitsar samt ihopsättning 880kr
unnamed.gif
unnamed.gif (6.13 KiB) Visad 3672 gånger

Det är från samma företag som fixat allt nytt vajer till segelbåten.

Tacksam för hjälp.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Handfot akterstag till en 26 fot?

Inlägg av Fredrik » mån 10 apr 2017, 06:24

Att enkelt kunna spänna akterstaget på en partialriggad båt gör seglingen mycket lättare. På IF-båten jag hade tidigare drog vi ut akterstagssträckaren till sargkanten på båda sidor, så att man enkelt kunde hantera både storskotsvagn och akterstag med en hand utan att flytta sig. Det gör att man kan segla säkert på kryss och man kan bära fullt segelställ i mycket hårdare vindar utan behov av att reva. Jag tycker att en bra akterstagssträckarenär lika viktig som ett bra storskotsarrangemang.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Handfot akterstag till en 26 fot?

Inlägg av Anders S » mån 10 apr 2017, 08:17

jojosurf skrev:Hur nödvändigt är det att ha handfot till akterstag på en 26 fot segelbåt?
Blir segling roligare om man har handfot?

Vad för typ av handfot finns det?

Jag fick erbjudandet från ett företag:

Handfot med en akterstagssträckare utväxlad 12:1.
Priset för den är 3000kr.
Detta ingår.

BLOCK, BBB30 TRIPLE 570kr
BLOCK, BBB30 TRIPLE/BECK. CAM 930kr
32-fl Sirius 500 6 grå/blå 120kr
Ocean 3000 XG 4 Dark grey 100kr
BLOCK 45 WIRE 459kr
Arbete Splitsar samt ihopsättning 880kr

unnamed.gif

Det är från samma företag som fixat allt nytt vajer till segelbåten.

Tacksam för hjälp.
Handlar det om en mastheadrigg, eller en partialrigg ?

Anledningen att fråga är denna: En mastheadrigg behöver en relativt kort, men stark justering, där brukar man ha en mekanisk sträckare, ungefär som en vantskruv, med vev eller ratt. Denna används för att justera förstagets sträckning och med detta följande förlikskurva på förseglet, det går normalt inte att böja masten i någon större omfattning. Här är en hanfot (inte handfot - det är enklare att googla med rätt stavning, även om alla seglare fattar direkt) förmodligen inte tillräckligt stark.

Men har du partialrigg har du redan fått ett bra råd ! Bra Grej!

En partialrigg arbetar med en större justering, som böjer masten och kanske (litet "inte-som-man-kan-tro") minskar spänningen något på förstaget. Syftet är att minska kordan på storseglet (minskar driv och krängning), böja toppen bakåt (då faller toppen utåt och minskar driv och krängning) och på det sättet minska krängningen (och drivkraften), samtidigt som båten kan gå en smula högre (planare segel). Det här ger samma effekt som att reva, med fördelen att det går enkelt och snabbt, både att sträcka och att sedan släppa och få tillbaka full kraft då vinden minskar (för det gör den).

Vad det sedan är värt i pengar vet ju inte jag. Att yxa till en lösning som fungerar av ett överblivet storskotsblock (eller tre block i en sk kaskad), dyneematamp, Youtubefilm hur man splitsar, och ett (det är viktigt) dyrt wireblock (starkt!) till hanfoten borde gå att göra litet billigare, men köper man det komplett är det nog ett rimligt pris.

Sökord: kaskadblock, akterstagssträckare, hanfot, dyneema
Anders S

jojosurf
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 18 apr 2010, 13:26

Re: Handfot akterstag till en 26 fot?

Inlägg av jojosurf » tis 11 apr 2017, 08:35

Hej hej alla!
Jag skulle ha skrivit vad för mast jag hade från början för att göra det enklare för er. :-/
Tack ni svarade för båda rigg.

Det är en mastheadrigg jag har. Det är en Lill-Scampi (IW26)
Bilagor
DSC_0020_1.jpg
DSC_0002_1.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Handfot akterstag till en 26 fot?

Inlägg av Anders S » tis 11 apr 2017, 20:01

Aha!

På denna relativt lilla båt kan man få tillräcklig effekt med en talja i hanfot. MEN, har du racingriggen till denna båt (så ser det ut) har du mer att handskas med än bara akterstaget, tydligen också backstag. Mitt minne av denna båt är att tvåspridarmasten är tämligen böjbar, och man måste akta sig för att ge akterstaget för mycket slack, så man inte böjer masten "bakfram" på läns. Den Lillscampi jag träffade på senast (ett tag sedan) had dessutom heldragen tråd i riggen, mycket prestandaorienterat.
Anders S

Skriv svar