Spirbom och Gipp

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Spirbom och Gipp

Inlägg av peon » mån 16 jan 2017, 17:27

Funderar på att köpa en spirbom till sommaren. Rätt irriterande när genoan ligger och fladdrar vid läns. Har dock aldrig använt en sådan. Att montera upp den är väl inga konstigheter men hur gör man vid gipp? Kan man slå över bomen till andra sidan eller blir det för trassligt för seglet?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Spirbom och Gipp

Inlägg av Anders S » mån 16 jan 2017, 22:32

peon skrev:Funderar på att köpa en spirbom till sommaren. Rätt irriterande när genoan ligger och fladdrar vid läns. Har dock aldrig använt en sådan. Att montera upp den är väl inga konstigheter men hur gör man vid gipp? Kan man slå över bomen till andra sidan eller blir det för trassligt för seglet?
Det finns två strategier:

Den ena är att först gippa förseglet. Då får man fördelen att storen skymmer focken/genuan då denna spiras, litet enklare att handskas med den. Nackdelen är att nertagningen blir litet knepigare.

Den andra är att först gippa storseglet. Då blir det lä för nedtagningen, men det kan bli knepigt att sätta upp den på andra sidan. Vanligtvis får man all arbetsro man behöver om man släpper fram genuan en bit.

Det är en fördel att ha spinnakerbombeslag och man får pröva sig fram om man vill ha öppningen uppåt (spinnakerstuk, och om man har lift) eller öppningen neråt (om man har en lätt bom och ingen lift.)
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Spirbom och Gipp

Inlägg av Seawolf » tis 17 jan 2017, 06:37

Har man spinnakerbom som spirbom och rullförsegel, gör man enkelt så här:

Vid montering av spirbommen:
- Rulla in förseglet så bara en bit är kvar orullad.
- montera spirbommen
- rulla ut förseglet medan du skotar in det. Bommen förs då ut automatiskt.

Vid gipp:

- rulla in förseglet med bommen monterad.
- flytta bommen till andra sidan förstaget
- rulla ut förseglet igen

Manövrerna på detta sätt är tämligen idiotsäkra och kan utföras i rätt hård vind utan flaxande försegel etc.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Spirbom och Gipp

Inlägg av oceansailor » ons 18 jan 2017, 14:31

Seawolfs förslag fungerar utmärkt.

Ännu bättre om man fixerar spirbommen med ett främre och aktre nedhal.

Det blir då mkt. enklare att reva genuan. Bommen riskerar inte att slå in i förstaget när man revar.

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: Spirbom och Gipp

Inlägg av peon » tor 19 jan 2017, 12:15

oceansailor skrev:Seawolfs förslag fungerar utmärkt.

Ännu bättre om man fixerar spirbommen med ett främre och aktre nedhal.

Det blir då mkt. enklare att reva genuan. Bommen riskerar inte att slå in i förstaget när man revar.
Vart på spirbommen fäster man nedhal? Längst ut?

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Spirbom och Gipp

Inlägg av oceansailor » fre 20 jan 2017, 08:27

Längst ut på bommen blir bra.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Spirbom och Gipp

Inlägg av Peter_K » fre 20 jan 2017, 11:55

oceansailor skrev:Längst ut på bommen blir bra.
Nackdelen med ett sådant arrangemang är ju att du får flytta nedhalet när du gippar om du inte vänder hela spirbommen. En hanfot fäst i ändarna är smidigare, då kan du kroka nedhalet i mitten men ändå ha drag längst ute.

Å andra sidan - jag använder inte nedhal när jag spirar en genua eftersom den ändå hålls ner av skotet.

Jag seglar mycket med spirad genua när jag är ensam ombord (=nästan alltid), och brukar göra så när jag gippar att jag:
- Faller ner på plattläns
- Går fram på fördäck
- Krokar loss bommen ur lovartskotet
- Krokar loss bommen ur masten
- Kopplar det lösa läskotet
- Kopplar bommen i masten
- Går ner i sittbrunnen (alltid under storbommen så slipper man få den i huvudet
- Skotar över förseglet på andra sidan
- Gippar storen
Alla borde ha skägg

Skriv svar