Rev på focken? Korta förliket?

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Cannon
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 16:13

Rev på focken? Korta förliket?

Inlägg av Cannon » lör 14 jan 2017, 19:55

Hej.
Kan någon mer kunnig förklara för mig vad dessa öglor i focken är? Ser ut som man kanske kan reva focken med öglan vid förliket. För att få en hårdvindsfock. Men varför sitter öglan på akterliket (som jag antar att man fäster skotet i) betydligt högre upp?

Jag frågar eftersom jag vill hissa focken på ett inre förstag och kanske får för långt fockförlik. Så min andra fråga blir om det bara går att "kapa" seglet lite högst upp i förliket (se bild 2) . Det handlar om högst 30-40cm.
20170114_191137.jpg
20170114_191424.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rev på focken? Korta förliket?

Inlägg av Anders S » lör 14 jan 2017, 23:30

Cannon skrev:Hej.
Kan någon mer kunnig förklara för mig vad dessa öglor i focken är? Ser ut som man kanske kan reva focken med öglan vid förliket. För att få en hårdvindsfock. Men varför sitter öglan på akterliket (som jag antar att man fäster skotet i) betydligt högre upp?

Jag frågar eftersom jag vill hissa focken på ett inre förstag och kanske får för långt fockförlik. Så min andra fråga blir om det bara går att "kapa" seglet lite högst upp i förliket (se bild 2) . Det handlar om högst 30-40cm. 20170114_191137.jpg20170114_191424.jpg
Troligen sitter skothornet (revlöddran) högre upp därför att man vill slippa ha en "däcksslickare" när man revat. Kommer det en sjö över fören skonar det seglet om vattnet kan rinna undan. Notera att det finns hål för revsejsingar, jag gissar att de går i ungefär rak linje mellan halshorn och skothorn. (I orevat läge ser seglet ut som något som skotas tätt mot däcket, eller t o m är en självslående fock, skothornet liknar ett sådant.

När segelmakare gör litet enklare fix för att korta ett försegel som är "crosscut" brukar man ta halshorn och skothorn och flytta upp den våden, efter att ha kortat den så den passar en liten bit upp (delat den och kortat våden). På ett sådant segel som ditt kan det fungera. Att klippa toppen på seglet är inte enklare, för man måste dels flutta toppförstärningen och modifiera liket. Men det svarar segelmakaren bäst på.
Anders S

Cannon
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 16:13

Re: Rev på focken? Korta förliket?

Inlägg av Cannon » sön 15 jan 2017, 08:55

Hej. Tack för svar. Ja, du har rätt, det är en självslående som "slickar" däck. Låter logiskt med revningen att seglet får en mer stormfocksliknande form.

Bra att veta att det inte är alltför komplicerat att korta förliket, även om kanske annan metod används. Än har jag dock hopp om att kunna behålla hela segelytan. :)

Skriv svar