Helt ärligt; nej.
Jag körde med traditionella suggor, och det har funkat bra. Däremot har jag bytt till en modärn spinnaker som prasslar (från 2013, seglad fyra gånger) då den gamla visade sig svåranvänd i vindar över 4 m/s pga töjning - plus att måttet på den gamla var sådär.
Segla spinnaker med fasta suggor
Re: Segla spinnaker med fasta suggor
Alla borde ha skägg
Re: Segla spinnaker med fasta suggor
Frågan är om suggor förenklar på en måttligt stor spinnaker i måttliga vindar:
http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... mmen#p9348
http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... mmen#p9348
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Segla spinnaker med fasta suggor
Jag seglar spinnaker själv ganska mycket och det är en ganska liten spinnaker (45kvm) på en 25 fot båt.
Jag har inte använt suggor än så länge för att inte öka antal linor, men tänker lägga till dem från nästa säsong. (Jag tänker ändå skaffa en liten gennaker som komplement, inte för att ersätta spinnakern).
Min teknik för att gippa är ganska enkelt:
- ta hem både skotet och gajen så att underliket rör förstaget, så blir avståndet mellan gajarna ganska litet med en sådan spinnaker, men tillräkligt för att det ska flyga
- falla till ungeför 160¤ och sätta på autopiloten (eller ett elastiskt band om det blåser väldigt lite)
- släppa nedhalet och liften ungefär 50cm var
- koppla av bommen från masten
- koppla bommen med det nya skotet
- koppla av det gamla skotet
- koppla bommen på masten
- ta hem nedhalet och liften
- gippa storen
- trimma om
Jag försöker dock undvika gippa spinnakern ensamom båten rullar mycket, mest för säkerhets skull (gillar inte att stå i balans på decken med bommen i härnderna medan båten rullar!); dessutom autopiloten är lite seg.
På det sättet har jag inte stora problem upp till 8ms vind. Det ända är att tänka på är att man kan behöva lite mer utrymme för att falla och ta det lugnt, vilket ofta betyder att man ska börja gippet tidigare än man skulle göra med besättning.
Jag har inte använt suggor än så länge för att inte öka antal linor, men tänker lägga till dem från nästa säsong. (Jag tänker ändå skaffa en liten gennaker som komplement, inte för att ersätta spinnakern).
Min teknik för att gippa är ganska enkelt:
- ta hem både skotet och gajen så att underliket rör förstaget, så blir avståndet mellan gajarna ganska litet med en sådan spinnaker, men tillräkligt för att det ska flyga
- falla till ungeför 160¤ och sätta på autopiloten (eller ett elastiskt band om det blåser väldigt lite)
- släppa nedhalet och liften ungefär 50cm var
- koppla av bommen från masten
- koppla bommen med det nya skotet
- koppla av det gamla skotet
- koppla bommen på masten
- ta hem nedhalet och liften
- gippa storen
- trimma om
Jag försöker dock undvika gippa spinnakern ensamom båten rullar mycket, mest för säkerhets skull (gillar inte att stå i balans på decken med bommen i härnderna medan båten rullar!); dessutom autopiloten är lite seg.
På det sättet har jag inte stora problem upp till 8ms vind. Det ända är att tänka på är att man kan behöva lite mer utrymme för att falla och ta det lugnt, vilket ofta betyder att man ska börja gippet tidigare än man skulle göra med besättning.
Veloce Sailing
https://velocesailing.se
Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing
https://velocesailing.se
Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing