Hur kompensera att båten är fallgirig
-
- Rookie
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön 28 aug 2016, 11:56
Hur kompensera att båten är fallgirig
Jag har i år försökt segla min Corallsnipa (en motorsnipa som jag tror är formgiven av Olle Enderlein ???). Det visade sig att jag fick hålla emot med rodret under kryss och att det sen inte fanns roderutslag för att slå. Vad jag förstår är den alltså lovgirig.
Kan jag åtgärda detta genom att byta till mindre försegel? (Måste ändå av andra skäl köpa nytt försegel).
Jag är mer allmänt intresserad av att dela erfarenheter med andra ägare av motorseglare - har själv bara erfarenhet sen tidigare av många års segling med en liten Askeladd.
Kan jag åtgärda detta genom att byta till mindre försegel? (Måste ändå av andra skäl köpa nytt försegel).
Jag är mer allmänt intresserad av att dela erfarenheter med andra ägare av motorseglare - har själv bara erfarenhet sen tidigare av många års segling med en liten Askeladd.
Re: Hur kompensera att båten är fallgirig
Är den inte fallgirig då? Mer segelyta på storen och mindre yta på försegel borde hjälpa i så fall.
Re: Hur kompensera att båten är fallgirig
Hur är det på halvvind och undanvind? Corallsnipans djupgående, eller rättare sagt brist på djupgående gör nog kryss rätt hopplös med väldigt mycket avdrift.
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Hur kompensera att båten är fallgirig
Inte för att jag vet hur en Corall snipa ser ut. Men jag gissar att den har ett typiskt motorbåtsroder?
Ofta är ett motorbåtsroder helt utan profil samt har en liten roderarea vilket gör att rodret stallar tidigt.
Speciellt märkbart på kryss. Får nog hålla med tidigare talare om att det nog inte är tanken att man skall
kunna kryssa speciellt bra med en sådan båt. Glöm kryss och njut av att segla undanvind och halvvind.
Ofta är ett motorbåtsroder helt utan profil samt har en liten roderarea vilket gör att rodret stallar tidigt.
Speciellt märkbart på kryss. Får nog hålla med tidigare talare om att det nog inte är tanken att man skall
kunna kryssa speciellt bra med en sådan båt. Glöm kryss och njut av att segla undanvind och halvvind.
-
- Rookie
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön 28 aug 2016, 11:56
Re: Hur kompensera att båten är fallgirig
Tack för svaren - visst skrev jag fel - den är fallgirig, inte lovgirig (som min Askeladd).
Visst är seglen mest till för att njuta av undanvindar och halvvindar och inte minst för att kunna hantera båten vid motorstopp som ren säkerhetsåtgärd. Men i Kosterskärgården där jag håller till gör de många öarna att man måste ibland kryssa också.
Visst är seglen mest till för att njuta av undanvindar och halvvindar och inte minst för att kunna hantera båten vid motorstopp som ren säkerhetsåtgärd. Men i Kosterskärgården där jag håller till gör de många öarna att man måste ibland kryssa också.
Re: Hur kompensera att båten är fallgirig
Om man söker på Corallsnipa hittar man säkert en bild, till exempel på blocket.
Det man då får se är en typisk snipa, en motorbåt med nerbyggt skrov. Det låter ju negativt och trist så det räcker, men det blir svårt att få en sådan båt att kryssa.
Det beror på följande, inbyggda faktorer:
Båten är relativt smal (för att gå lätt för motor) och när den inte har en nerbyggd köl med barlast, så bär den inte särskilt mycket segel. För att överhuvudtaget kunna kryssa (hjälpligt) krävs så mycket segelyta att båten gör god fart, annars driver den. Den segelytan kan båten inte bära utan vidare, och vill man barlasta båten blir den förmodligen orimligt tung.
Rodret är med stor sannolikhet lagom stort för att vara på en motorbåt, och för litet för att vara tillräckligt för segling. Då krävs att segelytan är balanserad och skotningen ändras för att "hjälpa" rodret att styra. Men i alla lägen måste man hålla fart i båten, och det är ju problemet här, "hästkrafterna" från riggen räcker inte i motvind. Men att trimma seglen för att styrningen skall få en chans är nödvändigt. (Grundprincip: Lös skotning på båda seglen, och sedan skotar man litet hårdare på storen och ser vad som händer.
Men förtvivla inte. Att segla i halvvind är en början, och när man trimmat för den bogen får man försöka att lura upp båten allt närmare vinden. Att göra långa, ineffektiva slag borde vara möjligt, men givetvis tålamodsprövande. Det är också vitalt att botten är så ren och slät det bara går.
Det man då får se är en typisk snipa, en motorbåt med nerbyggt skrov. Det låter ju negativt och trist så det räcker, men det blir svårt att få en sådan båt att kryssa.
Det beror på följande, inbyggda faktorer:
Båten är relativt smal (för att gå lätt för motor) och när den inte har en nerbyggd köl med barlast, så bär den inte särskilt mycket segel. För att överhuvudtaget kunna kryssa (hjälpligt) krävs så mycket segelyta att båten gör god fart, annars driver den. Den segelytan kan båten inte bära utan vidare, och vill man barlasta båten blir den förmodligen orimligt tung.
Rodret är med stor sannolikhet lagom stort för att vara på en motorbåt, och för litet för att vara tillräckligt för segling. Då krävs att segelytan är balanserad och skotningen ändras för att "hjälpa" rodret att styra. Men i alla lägen måste man hålla fart i båten, och det är ju problemet här, "hästkrafterna" från riggen räcker inte i motvind. Men att trimma seglen för att styrningen skall få en chans är nödvändigt. (Grundprincip: Lös skotning på båda seglen, och sedan skotar man litet hårdare på storen och ser vad som händer.
Men förtvivla inte. Att segla i halvvind är en början, och när man trimmat för den bogen får man försöka att lura upp båten allt närmare vinden. Att göra långa, ineffektiva slag borde vara möjligt, men givetvis tålamodsprövande. Det är också vitalt att botten är så ren och slät det bara går.
Anders S