Hur kompensera att båten är fallgirig

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Corallsnipa
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 28 aug 2016, 11:56

Hur kompensera att båten är fallgirig

Inlägg av Corallsnipa » sön 28 aug 2016, 17:01

Jag har i år försökt segla min Corallsnipa (en motorsnipa som jag tror är formgiven av Olle Enderlein ???). Det visade sig att jag fick hålla emot med rodret under kryss och att det sen inte fanns roderutslag för att slå. Vad jag förstår är den alltså lovgirig.
Kan jag åtgärda detta genom att byta till mindre försegel? (Måste ändå av andra skäl köpa nytt försegel).
Jag är mer allmänt intresserad av att dela erfarenheter med andra ägare av motorseglare - har själv bara erfarenhet sen tidigare av många års segling med en liten Askeladd.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hur kompensera att båten är fallgirig

Inlägg av Ridax » sön 28 aug 2016, 17:08

Är den inte fallgirig då? Mer segelyta på storen och mindre yta på försegel borde hjälpa i så fall.

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur kompensera att båten är fallgirig

Inlägg av s20 » sön 28 aug 2016, 18:44

Hur är det på halvvind och undanvind? Corallsnipans djupgående, eller rättare sagt brist på djupgående gör nog kryss rätt hopplös med väldigt mycket avdrift.
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Hur kompensera att båten är fallgirig

Inlägg av oceansailor » sön 28 aug 2016, 19:23

Inte för att jag vet hur en Corall snipa ser ut. Men jag gissar att den har ett typiskt motorbåtsroder?

Ofta är ett motorbåtsroder helt utan profil samt har en liten roderarea vilket gör att rodret stallar tidigt.

Speciellt märkbart på kryss. Får nog hålla med tidigare talare om att det nog inte är tanken att man skall
kunna kryssa speciellt bra med en sådan båt. Glöm kryss och njut av att segla undanvind och halvvind.

Corallsnipa
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 28 aug 2016, 11:56

Re: Hur kompensera att båten är fallgirig

Inlägg av Corallsnipa » mån 29 aug 2016, 13:12

Tack för svaren - visst skrev jag fel - den är fallgirig, inte lovgirig (som min Askeladd).
Visst är seglen mest till för att njuta av undanvindar och halvvindar och inte minst för att kunna hantera båten vid motorstopp som ren säkerhetsåtgärd. Men i Kosterskärgården där jag håller till gör de många öarna att man måste ibland kryssa också.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur kompensera att båten är fallgirig

Inlägg av Anders S » mån 29 aug 2016, 14:29

Om man söker på Corallsnipa hittar man säkert en bild, till exempel på blocket.

Det man då får se är en typisk snipa, en motorbåt med nerbyggt skrov. Det låter ju negativt och trist så det räcker, men det blir svårt att få en sådan båt att kryssa.

Det beror på följande, inbyggda faktorer:

Båten är relativt smal (för att gå lätt för motor) och när den inte har en nerbyggd köl med barlast, så bär den inte särskilt mycket segel. För att överhuvudtaget kunna kryssa (hjälpligt) krävs så mycket segelyta att båten gör god fart, annars driver den. Den segelytan kan båten inte bära utan vidare, och vill man barlasta båten blir den förmodligen orimligt tung.

Rodret är med stor sannolikhet lagom stort för att vara på en motorbåt, och för litet för att vara tillräckligt för segling. Då krävs att segelytan är balanserad och skotningen ändras för att "hjälpa" rodret att styra. Men i alla lägen måste man hålla fart i båten, och det är ju problemet här, "hästkrafterna" från riggen räcker inte i motvind. Men att trimma seglen för att styrningen skall få en chans är nödvändigt. (Grundprincip: Lös skotning på båda seglen, och sedan skotar man litet hårdare på storen och ser vad som händer.

Men förtvivla inte. Att segla i halvvind är en början, och när man trimmat för den bogen får man försöka att lura upp båten allt närmare vinden. Att göra långa, ineffektiva slag borde vara möjligt, men givetvis tålamodsprövande. Det är också vitalt att botten är så ren och slät det bara går.
Anders S

Skriv svar