Fel i Navionics sjökort

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
grenyg
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 11:52

Fel i Navionics sjökort

Inlägg av grenyg » mån 18 jul 2016, 17:09

Hej,

Har just rapporterat felaktigheter i Navionics senaste sjökort. Problemet är att fyr, prickar, grund/stenar försvinner när man zoomar in. Samma fel syns i min plotter och på deras webbsida i det de kallar WebApp.

Det gäller området kring fyren Stenkobbsgrund norr om Lökaö öster om Möja i Stockholms skärgård. Bifogar två bilder fr min plotter.

Är det fler här som använder Navionics och har sett problem med nyligen uppdaterade sjökort? Känner mig nu plötsligt mer osäker då information tydligen kan saknas även i inzoomat läge!
image.jpeg
image.jpeg

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Fel i Navionics sjökort

Inlägg av Besqua » tis 19 jul 2016, 07:35

En av de längre trådarna tror jag behandlar ditt problem, kollar du igenom denna så
känner du nog igen problematiken, har själv ett annat fabrikat så jag har inte lusläst hela..

http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... =Navionics

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Fel i Navionics sjökort

Inlägg av Mackey » ons 14 jun 2017, 20:02

Navionics har tidogare haft det motsatta problemet att för mycket information försvann när man zoomade ut.

Det mest påtagliga och allvarliga var att vissa mörkblåa grund (grundare än 3 m) blev ljusblåa när man Zoomade ut.

Nu har det varit tyst om Navionics en tid så det är tråkigt att det nya problem dyker upp.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Fel i Navionics sjökort

Inlägg av T » ons 14 jun 2017, 21:54

Mackey skrev:Navionics har tidogare haft det motsatta problemet att för mycket information försvann när man zoomade ut.

Det mest påtagliga och allvarliga var att vissa mörkblåa grund (grundare än 3 m) blev ljusblåa när man Zoomade ut.

Nu har det varit tyst om Navionics en tid så det är tråkigt att det nya problem dyker upp.

Mackey
Vad är det för nya problem?

:o
/T

Skriv svar