Segla med gennakerstrumpa

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Segla med gennakerstrumpa

Inlägg av sangris » tis 21 jun 2016, 13:42

Införskaffade en gennakerstrumpa för att om möjligt oftare bli av att hissa det seglet. Har ännu inte provat den, men hoppas bli snart. En fråga dyker upp i huvudet. Om jag hissar seglet och drar upp strumpan på låt säga styrbords sida och sedan under seglingen antingen har slagit eller gippat så att seglet står på babord sida när det är dags att ta ner, måste jag då slå/gippa så jag får tillbaka seglet på den sida som jag hissade det?
Är det någon här på forumet som seglar med strumpa och kan ge lite råd om hur jag ska göra, vore jag tacksam...

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Segla med gennakerstrumpa

Inlägg av HansH » ons 22 jun 2016, 10:07

Enda du behöver göra är att dra runt strumpans kontrollina till andra sidan förstaget. Annars kan du inte dra ner strumpan då kontrollinan bryts runt förstaget.
Och se till att ALLTID segla med storseglet hissat!
Ibland ser man glada cruisingseglare som endast hissar gennakern/spinnakern. Om vinden ökar så får du inte ner gennakern/spinnakern om det inte finns ett storsegel som kan ge lä och avlasta trycket i seglet.
Om det blåser lite mer så måste du troligen falla av innan du drar upp eller ner strumpan så att det inte är fullt tryck i den - någon måste släppa på skotet samtidigt som fördäcksgasten drar ner strumpan mha kontrollinan.
Strumpan kan även användas för att göra väldigt kontrollerade (men lite långsamma) gippar.
Dra ner strumpan - gippa storseglet - dra upp strumpan och ta hem på nya skotet...

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Segla med gennakerstrumpa

Inlägg av sangris » ons 22 jun 2016, 19:06

Tack HansH för info.
Vid vilka vindstyrkor brukar du segla gennaker? Eller rättare sagt, vid vilken vindstyrka tar du ner seglet?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Segla med gennakerstrumpa

Inlägg av HansH » tor 23 jun 2016, 09:52

Faktum är att gennakern lagts på hyllan sedan flera år - vi kör bara med spinnaker, som klarar ett större register. Dvs man kan även plattlänsa.
Med gennaker måste man skära eller saxa seglen vid ren plattläns, men då har man ett väldigt smalt spår att styra i.
För att hantera lite högre vindstyrkor (upp till kuling) så har även en hårdvindsspinnaker införskaffats. Den är mindre, planare sydd och i grövre material. Upp till 8-9 m/s kör vi stora blåsan (även på semestersegling). Är det brant slör eller blåser 10 m/s eller mer så blir det lilla hårdvindsspinnakern.
Vi har kört stora blåsan i kuling, men då blir det lätt en o annan vurpa...

ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Re: Segla med gennakerstrumpa

Inlägg av ErikG » lör 30 jul 2016, 09:25

Det går alldeles utmärkt att ta ned en gennaker i hård vind även utan stor (men det ÄR betydligt lättare om storen är uppe för då kan man ta den i brevlådan).
Men man skall INTE ha en fast halslina till en gennaker. Det ser man många semesterseglare som har. Har man fast halslina så blir det däremot mycket svårare att hantera nedtagning i hårdare vind.

Med fast halslina kan men heller inte korrigera längden på densamma, visst man kan justera fallet ist men det blir inte samma sak.

ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Re: Segla med gennakerstrumpa

Inlägg av ErikG » lör 30 jul 2016, 09:31

Och min kommentar ovan gäller alltså UTAN strumpa eftersom jag inte kan läsa ordentligt...
Hur det är med strumpa har jag ingen egen erfarenhet av. Men strumpa ger nog bra fördelar med liten besättning. Själv undviker jag gärna gennaker vid alltför mkt vind med familjen. Det kan bli lite råddigt...
Strumpa borde göra sättningen nedtagning lite enklare med liten besättning.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Segla med gennakerstrumpa

Inlägg av sangris » lör 30 jul 2016, 09:32

ErikG skrev:Det går alldeles utmärkt att ta ned en gennaker i hård vind även utan stor (men det ÄR betydligt lättare om storen är uppe för då kan man ta den i brevlådan).
Tar ner den i brevlådan gör man väl inte med en strumpa?

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Segla med gennakerstrumpa

Inlägg av sangris » lör 30 jul 2016, 09:32

Oopss..... Hann svara innan ditt tillägg kom... :-)

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Segla med gennakerstrumpa

Inlägg av sangris » lör 30 jul 2016, 09:35

ErikG skrev: Själv undviker jag gärna gennaker vid alltför mkt vind med familjen. Det kan bli lite råddigt....
Vad är alltför mycket vind för din familj då? Jag har en fru som inte tycker om när det lutar och vill inte skrämma henne alltför mycket...

ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Re: Segla med gennakerstrumpa

Inlägg av ErikG » sön 14 aug 2016, 10:29

När är de för mycket vind med familjen? Som det mesta annat beror det på omständigheterna och inte i lika stor grad av hur mycket det blåser.

Stabil kurs med optimal (typ140-160 graders) vindvinkel så går det fint med gennaker till runt 10 m/s. Vid branta vinklar eller byig vind är gränsen betydligt lägre. Min fru har lite dåliga knän och orkar inte alltid styra när det blir för tungt på rodret och då måste jag göra "allt" kombinerat med hårda byar så blir gränsen lägre. Så länge fru styr och jag sköter trim så går det fint.

Dessutom så tycks det även påverkas i vilken vind o vinkel vi sätter gennakern. Bara det känns lugnt o kontrollerat då när vi sätter så brukar det gå bra länge även vid lite tuffare segling. Så jag sätter gärna lite tidigt i skydd av land eller innan man behöver börja skära lite tuffare så att det känns lugnt o tryggt innan det blir tuffare.

Så gör jag :-)

Edit: min fru o jag har seglat tillsammans i sådär femton år med både spinn o gennaker och barnen sedan de föddes så det gör förstås sitt till.

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: Segla med gennakerstrumpa

Inlägg av Federico » sön 11 mar 2018, 21:01

Har någon erfarenhet med strumpan med förlängd manöverlina till sittbrunn? Några tillverkare (till exempel RoyalMarine) har detta alternativ som tillval, vilket jag tycker låter underbart för ensamseglaren.
Jag antar dock att man måste gippa tillbaka vid nedtagningen om har gippat efter hissningen - eller?
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

raol
Silvermedlem
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 20:00

Re: Segla med gennakerstrumpa

Inlägg av raol » tor 15 mar 2018, 16:04

Inte testat, men är helt klart intresserad av den möjligheten jag också.

Jag tänker mig att man skulle kunna ha en styrlina från tratten in mot masten. När jag ska ha ner strumpan med gennakern i skulle jag kunna släppa ut halslinan och samtidigt ta hem på styrlinan och därefter släppa på fallet, så att strumpan lägger sig fint på fördäck. För att hissa strumpan igen gör jag bara tvärt om. Men då får jag se till att det inte finns nånstans som den kan fastna på vägen. Inte helt lätt att fixa, kanske.

Det, i kombination med en fjärrmanövrering av själva strumpan upp och ner, skulle göra att jag slipper valsa fram på fördäck för att hantera den, och då också kunna byta bog genom att dra ner strumpan. Nackdelen blir väl att alla såna manövrer blir oerhört tidskrävande. Att gippa med gennakern uppe tar ju bara tiotalet sekunder.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Segla med gennakerstrumpa

Inlägg av sangris » tor 15 mar 2018, 17:12

Den lösningen skulle inte funka på min båt då jag hissar genakern med spinnakerfallet som sitter ovanför förstagsinfästningen i masttoppen. Med andra ord måste gennakern dras framför förstaget om jag inte ska ta ner den på samma bog som jag hissade den

raol
Silvermedlem
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 20:00

Re: Segla med gennakerstrumpa

Inlägg av raol » tor 15 mar 2018, 19:28

Jo, samma här, men om styrlinan sitter på samma sida så bör det funka om man tänker sig för. Dvs, först "släcker" man gennakern med strumpan, sen drar man i styrlinan så strumpan åker på rätt sida om förstaget, och sen släpper man ner strumpan. Typ så tänkte jag mig det.

Skriv svar