Råd inför köp av GPS/Ekolod

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Björn Hvornum
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 07 maj 2016, 16:17

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av Björn Hvornum » tis 31 maj 2016, 16:02

Besökte båtaffären idag på vägen hem från arbbetet. Ville titta på DragonFly pro men de har ingen hemma. Fick rådet att inte köpa en kombinerad apparat med ekolod och GPS/plotter då det blir för litet. Skärmen bör tydligen vara minst 5 tum stor, gärna 7. Där föll det på ekonomin. Kom fram till att det bästa nog är att köpa ett SD kort och ladda ner karta i en padda. Har köpt ett båtsportkort som "huvudnavigerings verktyg".
Det är som du säger Besqua att det kartmaterial som följer med i apparaterna inte är tillräckligt detaljerat så man måste ändå köpa ett bättre.
Calle, min kvot är uppfyld på livstid nu då :P

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av Calle C » tis 31 maj 2016, 16:17

Nej, jag tänker hinna med någon mer stöt innan jag lägger mig ner.
Det jag menar är att i hemmavatten är man inte lika fokuserad, tendens till slarv där... :)
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av Anders S » tis 31 maj 2016, 16:45

Björn Hvornum skrev:Besökte båtaffären idag på vägen hem från arbbetet. Ville titta på DragonFly pro men de har ingen hemma. Fick rådet att inte köpa en kombinerad apparat med ekolod och GPS/plotter då det blir för litet. Skärmen bör tydligen vara minst 5 tum stor, gärna 7. Där föll det på ekonomin. Kom fram till att det bästa nog är att köpa ett SD kort och ladda ner karta i en padda. Har köpt ett båtsportkort som "huvudnavigerings verktyg".
Det är som du säger Besqua att det kartmaterial som följer med i apparaterna inte är tillräckligt detaljerat så man måste ändå köpa ett bättre.
Calle, min kvot är uppfyld på livstid nu då :P
Nejdå. Jag brukar säga att man inte behöver lära av sina misstag, för man gör nya hela tiden.

Men om man går på grund tre gånger samma segeltur och inte har sjökort, så kommer ju garanterat alla präktiga BW:s att ropa "köp sjökort" i talkör...

Har du GPS i paddan är du ju rätt nära en lösning redan.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av marede » tis 31 maj 2016, 21:59

Björn Hvornum skrev:Kom fram till att det bästa nog är att köpa ett SD kort och ladda ner karta i en padda
Har du padda med GPS skulle jag testa Seapilot tillsammans med ett vattentätt fodral. Själv har jag min i ett LifeProof Nuud som jag är supernöjd med. Inget hölje över glaset som ger risig eller suddig bild. Dessutom lite stöttålig och bra grepp att hålla i. Seapilot kostar inte mycket för grundfunktionen att bara se var man är på kartan. Då kan man lätt täcka upp med papperskort och sätta ett kryss till och från, ifall strömmen i paddan skulle ta slut (eller någon bestämmer sig för att släcka ner GPS-nätet :o).
//Martin
Najad 34 HR -77

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av sangris » ons 01 jun 2016, 21:59

Har du iPad kan jag rekommendera iSailor. Utges av Transas som är leverantörer till en del av sjöfarten i alla fall...
Appen är gratis, sedan köper man till kartområde som man önskar för en överkomlig peng.

Skriv svar