Råd inför köp av GPS/Ekolod

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Björn Hvornum
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 07 maj 2016, 16:17

Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av Björn Hvornum » sön 29 maj 2016, 15:20

Hej.
Flyttade båten från Karlshamn till Karlskrona i går vilket var en upplevelse. Gick på grund vid tre tillfällen på den resan varav en var ute på öppna havet!
En stenknalle som behagade ligga 50cm under vattenytan och som inte syntes för blotta ögat.
Nu skall det inhandlas en GPS/Ekolod så att det går att upptäcka dessa små rackare innan det är försent.
Någon som har bra tips, får ligga på max 2500kr (då är den värd nästan lika mycket som båten) :roll:
Man skulle i och för sig kunna använda sig av sjökort men då måste man ändå veta sin exakta position och följa en given rutt om man skall lyckas undgå de som är utmärkta på sjökortet. Man kan inte heller avvika från rutten utan att veta exakt var man befinner sig vilket gör seglingen lite tråkig.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av T » sön 29 maj 2016, 16:33

Björn Hvornum skrev:Hej.
Flyttade båten från Karlshamn till Karlskrona i går vilket var en upplevelse. Gick på grund vid tre tillfällen på den resan varav en var ute på öppna havet!
En stenknalle som behagade ligga 50cm under vattenytan och som inte syntes för blotta ögat.
Nu skall det inhandlas en GPS/Ekolod så att det går att upptäcka dessa små rackare innan det är försent.
Någon som har bra tips, får ligga på max 2500kr (då är den värd nästan lika mycket som båten) :roll:
Man skulle i och för sig kunna använda sig av sjökort men då måste man ändå veta sin exakta position och följa en given rutt om man skall lyckas undgå de som är utmärkta på sjökortet. Man kan inte heller avvika från rutten utan att veta exakt var man befinner sig vilket gör seglingen lite tråkig.
Ska man skratta eller gråta?
Börja med att köpa en lärobok i elementär navigation. Läs den noga.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av Anders S » sön 29 maj 2016, 16:42

En tråkig men nödvändig del av segling och båtliv är kravet på att kunna navigera, dvs det som på land kallas "kartläsning" och "orientering". Innan man får för sig att en GPS är en nödvändighet eller ens bekväm genväg är det viktigt att man kan reda sig med sådana tråkiga saker som sjökort, kompass, klocka och en viss förmåga att kunna bedöma hur snabbt man seglar.

Nyttan med en GPS och den information man får från en sådan blir nämligen inte så stor om man inte bemästrar sjökortet. Men utan grundkunskaperna (ursäkta skämtet) blir det ändå inte bra. Låna en bok om navigation av små båtar, skaffa en kurslinjal, passare och ett sjökort och fortsätt därifrån.

Detta sagt, så handlar det i ditt fall troligen om en kombination av GPS och sjökort, annars vet du fortfarande inte var du är, om du inte har ett sjökort att sätta ut din position i. En mycket enkel lösning är i så fall en mobiltelefon med GPS och en app där man kan ladda ner sjökort.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av Fredrik » sön 29 maj 2016, 16:56

En GPS med kartplotter kan nog hjälpa dig, men ett ekolod behöver du inte lägga pengar på. När ekolodet visar att det är grunt är det oftast försent att göra något.

Ekolod är bra att ha när man fiskar och när man i krypfart letar sig fram i naturhamnar är min erfarenhet.

Om du har gått på grund tre gånger skulle jag rekommendera att du lyfter upp båten och kontrollerar vad det är för skador.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av Besqua » sön 29 maj 2016, 18:19

Hejsan

Hoppas allt gick bra med båten, du skrev frågor om en Monark 540, om det är den som gått på så är den ganska lätt och bör inte
tagit så mycket stryk.
Du har mycket spännande att lära, minns själv hur osäkert det kändes att lämna farlederna och navigera med sjökort, det gäller att vara uppmärksam och hela tiden veta vart du är, så sjökort passare transportör bör införskaffas, sedan finns det rätt kompetenta plottrar för en rätt ok peng, kolla blocket, se till att få med själva det elektroniska sjökortet och att det är skapligt uppdaterat.
Det finns appar som kanske också gör jobbet, vet inte hur Eniros är nuförtiden, ngn som vet?

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av thomask » sön 29 maj 2016, 19:59

Jag håller faktiskt inte med på hela resonemanget! För vanlig helgsegling kan man skippa passare/ sextant/uträkningar, och allt åt det hållet.
En modern billig plotter gör att man kan ägna sig åt att njuta av seglingen, man ser hela tiden var man är, och har full uppsikt av grund och färgade stolpar. Ihop med ett papperskort för att stämma av. Funkar mkt bra för mig.
Eniros app funkar bra om man inte har råd med plottern, men det blir lite smått, Har även Ais om man betalar 150:- Men då måste nätet fungera. Har bara testat appen två korta turer.

/Thomas

Björn Hvornum
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 07 maj 2016, 16:17

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av Björn Hvornum » sön 29 maj 2016, 21:23

Tack för spännande svar!
Till saken hör att jag redan har ett båtförarbevis men det var ett antal år sedan jag tog det. Det elementära grundläggande med karta och kompass är inte det svåra, det svåra är just att veta med vilken hastighet man färdas och då är det lätt att tappa bort sig även med kompass och klockor och all sköns utrustning. Givetvis går det att syfta över fyrar och andra lämpliga landmärken men det blir ändå en ganska stor felmarkginal om man vill undvika grunden som inte syns.
Allt gick bar med båten, det är en ganska klen motor 4,5hk, så det går inte i ett rasande tempo.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av Peter_K » mån 30 maj 2016, 00:13

Jag är rätt imponerad måste jag säga. Jag har seglat på egen köl i femton år, och är ännu inte uppe i tre grundstötningar. Totalt, på femton år. Då körde jag ändå med enbart papperssjökort och emellanåt en kompass de första tio åren. Den senaste grundstötningen hjälpte plottern till med mha en felplacerad sten på sjökortet.

Vad jag försöker säga är... hur bar du dig åt?
Alla borde ha skägg

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av s20 » mån 30 maj 2016, 13:38

Navigera med sjökort är en viktig kunskap och själv använder jag dem, men i kombination med plottern som håller bättre reda på var vi är när jag tappar fokus vilket händer när man tittar på fåglar i kikaren tar en smörgås och en kopp kaffe och filosoferar en stund, inte klokt vad man hinner långt under tiden :o . Då är plottern guld värd. I min lilla båt som används för fiske och badutflykter har jag en Raymarine Dragonfly med 4 tums skärm, räcker utmärkt och passar i mindre båt, och levereras med kort så det är bara att montera, kostar några hundralappar mer än din budget, men då har du allt som behövs. Glöm bara inte bort att träna med sjökortet också, plötsligt en dag har du nytta av den kunskapen
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av s20 » mån 30 maj 2016, 13:40

En sak till om att gå på grund, i min förra segelbåt som stack 90 cm lyckades jag med 3 grundstötningar, på min nuvarande som går 160 cm ner i djupet har jag lyckats undvika den typen av "landkänning"
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

Björn Hvornum
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 07 maj 2016, 16:17

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av Björn Hvornum » mån 30 maj 2016, 16:33

Hur bar du dig åt? Ja, hur bar jag mig åt....? :roll:
Båten var placerad vid gästbryggan och det var nödvändigt att flytta den snabbt. I brist på riktigt sjökort trycktes en karta från Eniro och där är det inte så exakt om man säger så.....Det och bristande konscentration vid första seglingen var två starkt bidragande orsaker.
Nu kan en del dömma och fördoma bäst de vill, anse sig vara bäst på segling och navigering, jag är det inte, men inser att det behövs mycket kunskaper och övning.
I vanliga fall är jag faktiskt en ganska ordentlig person och äventyrar inte säkerheten på ett dumt sätt, har dykcert PADI openwater, NAUI Advansed och Nitrox samt är utbildad simlärarassistent, kör även MC.
Nu skall det inhandlas sjökort över området.
Har tittat på Garmin Striker 4dv och Raymarine Dragonfly pro. och det lutar åt Dragonfly för där verkar det ingå sjökort över hela europa. Ett bra komplement till karta i pappersform.

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av s20 » mån 30 maj 2016, 16:59

Enligt min far som när han levde och verkade ute i segelbåten är det där med att gå på grund bara en fråga om när det händer inte om det händer, för det händer även om det hände honom och min mor ofta med tanke på gedigen erfarenhet.
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av Anders S » mån 30 maj 2016, 18:20

Det är klart att man går på grund, någon gång emellanåt. Oftast beror det på att man inte vet riktigt var man befinner sig. Det är alldeles klart att moderna hjälpmedel är MYCKET hjälpsamma när det gäller den senare frågan. Sedan hittar man nog en och annan sten i alla fall, förhoppningsvis under så pass kontroll att inget går sönder.

Frågan handlar inte om det, utan om den nivå av "gammeldags" kunskap man behöver innan man förlitar sig på satelliter, elektronik och datamedia.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av Calle C » tis 31 maj 2016, 07:43

Jag har tre grundstötningar på kontot under 60 år, samtliga i för mig väl kända vatten :)
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Råd inför köp av GPS/Ekolod

Inlägg av Besqua » tis 31 maj 2016, 08:10

Hejsan

Du vill ha råd inför inköp av gps/ekolod, jag råder dig att skippa ekolodet, du får mycket
mer maskin om du begränsar dig till det.
Kolla noga på kartmaterialet, tror inte det följer med "gratis" sjökort, det finns alltid baktankar
från tillverkarna, du kan begränsa dig till kartmaterial för det område du kommer att segla i.

Skriv svar