skota Maxi 77

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Göran 77
Trogen medlem

skota Maxi 77

Inläggav Göran 77 » ons jan 27, 2016 7:33 pm

Hej,
har en Maxi 77 sedan några år och har funderingar runt skotningen. Är vincharna på ruffen "standard" även för Genua I? Det knepiga är ju att skotrullen siter bakom vinchen och det blir ju stora krafter i skotrullen, vad jag förstår dubbla kraften mot dragkraften i skotet. Dessutom sitter skotskenan så att den i stort sett är parallell med skotet, kan inte förstå hur det ska påverka seglet om man flyttar skotpunkten, att flytta den längs med skotlinan ger ju ingen förändring av vinkeln?

Att jag har de här funderingarna beror på att jag har svårt att få Maxin att både ha höjd och hyfsad fart, är det mer än 4-5 m/s stannar genuan 3-4 dm utanför staget även om jag skotar hårt. Genuan är 5 år, men har haft problemet från början.
Många frågor, men den viktigaste är det verkligen är tänkt att man ska använda winchen på ruffen gill Genua I. På alla bilder jag lyckats hitta där det går att se skotningen har man genua II och skotar via skotskenan framför winchen.

/Göran

HansH
Diamantmedlem

Re: skota Maxi 77

Inläggav HansH » tor jan 28, 2016 8:33 am

Hur nära "staget" (antar att du menar vanten) genuan hamnar lär även vara beroende av hur mycket buk som segelmakaren lagt in i seglet.
Om jag minns rätt så skotade min bror sin Maxi 77 genua 1 precis som du beskriver, dvs ett brytblock ("skotrullen"?) långt bak på sittbrunnskarmen och så bryter man skotet fram till en winch längst fram på sittbrunnskarmen.
För att twista respektive plana ut seglet så brukar man flytta skotpunkten fram respektive bakåt som du skriver. Men om det inte hjälper/går att flytta skotpunkten så kan man i stället flytta seglet utefter förstaget (dvs om det finns plats).
Seglet halsat högre upp ger större buk och vice versa, seglet längre ner planar ut det.
Har du rulle? I så fall kanske seglet hamnat för högt upp i förhållande till skotpunkten = mycket buk.

Göran 77
Trogen medlem

Inläggav Göran 77 » lör jan 30, 2016 12:58 pm

Hej,
tack för synpunkterna!
ja, jag har rulle, så att flytta seglet längs förstaget går inte. Däremot har jag möjlighet att korta fästet till rullen så hela seglet hamnar lägre permanent. Det kan ju vara en lösning. Har du någon känsla för hur mycket man bör testa med, 5 cm, 10 cm? Fästet är två rostfria stål"band" med flera hål, men måste kapa på längden för att kunna fästa lägre, så jag kommer inte att kunna justera tillbaka. Men en intressant synpunkt, ska kolla med segelmakarna hur de beräknat höjden.

Peter_K
Diamantmedlem
Kontakt:

Inläggav Peter_K » lör jan 30, 2016 1:57 pm

Flyttar du skotblocket akterut på skotskenan ändrar du ju vinkeln skotet drar i seglet. Ju längre akterut, dess mer faller toppen ut i lä (kallas att öppna seglet) och ju längre föröver dess då mer drar du in toppen mot mitten på båten (du stänger seglet).
Det blir rätt stora skillnader på bara några centimeters flytt.
Testa får du se.
Besök gärna http://goto.glocalnet.net/misil_1/
Båten är såld, men sajten driver jag vidare!
Är numera Dixie 27-ägare

Göran 77
Trogen medlem

Inläggav Göran 77 » lör jan 30, 2016 2:04 pm

Hej,
tack för kommentaren!
Har försökt att testa att flytta skotpunkten, problemet är att jag ju måste släppa seglet för att kunna flytta blocket och då har jag inte kunnat bedöma om det blivit bättre eller sämre efter flytten. Vinden är ju sällan så konstant att jag kan räkna med att det är samma två minuter senare. Och som jag sa, problemet på Maxi 77 är att skotskenan sitter i princip parallellt med skotlinan, så en flytt ändrar inte vinkeln. Men Pelle P. kan ju det där, så hur har man tänkt?

Peter_K
Diamantmedlem
Kontakt:

Inläggav Peter_K » lör jan 30, 2016 2:12 pm

Jag tror inte riktigt jag förstår... alla båtar jag seglat bryter blocket i linje med skotet. Eller, så gott som i alla fall. Blocket brukar bryta linan mot däck, inte i sidled.
Och att man måste slacka på skotet innan blocket flyttas gäller också som regel (det finns undantag).
Besök gärna http://goto.glocalnet.net/misil_1/
Båten är såld, men sajten driver jag vidare!
Är numera Dixie 27-ägare

Göran 77
Trogen medlem

Inläggav Göran 77 » lör jan 30, 2016 3:58 pm

Det är alltid svårare att förklara när man inte har bilder... Men har nu hittat en förklaring, har hittat bilder på Maxi 77 där jag ser att någon tidigare ägare har flyttat skotskenan för genuan från relingen i sittbrunnen där den ska sitta till "kanten" längs relingen från sittbrunnen till taket. Det gör att skenan lutar längsskepps ca 30 grader, ungefär samma vinkel som skotlinan har. Så mina två första åtgärder inför våren är att flytta tillbaka skotskenan och kolla med segelmakaren hur långt ned mot däcket halshornet på genuna bör vara. Nu är den ca 30 cm över däck...

Problemet med att testa effekten av att flytta skotpunkten för genuan beror på att på Maxi 77 "vänder" skotet i blocket, winchen sitter framför skotpunkten. Det gör att lasten blir så stor att jag måste släppa ut seglet nästan helt innan jag kan flytta blocket. Allt detta tar någon minut, och att sedan bedöma om jag skotat lika hårt och om det blev bättre eller sämre har varit svårt.

Nils_D
Platinamedlem

Inläggav Nils_D » lör jan 30, 2016 8:03 pm

Göran 77 skrev: Problemet med att testa effekten av att flytta skotpunkten för genuan beror på att på Maxi 77 "vänder" skotet i blocket, winchen sitter framför skotpunkten. Det gör att lasten blir så stor att jag måste släppa ut seglet nästan helt innan jag kan flytta blocket. Allt detta tar någon minut, och att sedan bedöma om jag skotat lika hårt och om det blev bättre eller sämre har varit svårt.

För att testa olika skotpunkter utan ett långt uppehåll med fritt flygande segel medan du flyttar på travaren på skotskenan och sedan skotar hem i det nya läget kan du kanske prova med en variant av hur jag gör när jag minskar min rullgenua till fockstorlek (eller omvänt). Jag har en IF och där är det olika skenor för fock och genua. Om jag kommer att ligga tillräckligt länge på samma bog för jag över lovarts skot till den andra skotskenan i lä. Vid t.ex. inrullning till fockstorlek släpper jag på skotet på genuaskenan och tar hem på skotet på fockskenan. Därmed slipper jag ett fritt flygande försegel medan jag flyttar skotet mellan skotskenorna. Och för sedan i lugn och ro förstås över det fria skotet i lä till lämplig skena i lovart.

Så min tanke var att du kanske kan göra något liknande om du vill testa effekten av olika skotpunkter genom att ha två skot och två skotpunkter på samma sida, och sedan bara växla mellan dessa. Då kan du direkt se effekten av olika lägen på skotblocket. Förutsätter förstås att du har två travare på samma skena om det är det du vill testa. Men också där kanske det går att fixa ett provisorium?

Göran 77
Trogen medlem

Inläggav Göran 77 » sön jan 31, 2016 11:43 am

Ja, det kan vara ett intressant sätt att testa olika skotpunkter. Ska kolla vad det kostar att skaffa "flytande" skotpunkt eller vad det heter där jag kan trimma skotpunkten under segling. Eftersom jag ändå ska ändra skotskenan kan jag skaffa en sådan istället, har sett en del synpunkter att det är speciellt fördel då man har rullgenuna. Om jag behåller vanlig skotskena ska jag absolut testa din metod.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inläggav Fredrik » tis feb 02, 2016 9:31 am

Jag har sett många Maxi 77 som monterat en lång skotskena på utsidan av båten precis ovanför relingslisten istället för att använda den lilla löjliga skenan som sitter nedanför winschen. Det kanske kan vara något för dig?

På den här sidan finns det en bild på en båt med skotskena på utsidan:
http://forum.hamnen.se/forum/seglarsnac ... 77-a/page2
X-342 SWE 18 "Kexet"

Göran 77
Trogen medlem

Inläggav Göran 77 » tis feb 02, 2016 9:32 pm

Hej,
intressant lösning. Det enda jag är tveksam till är att skotpunkten flyttas utåt, skulle hellre ha - eller kunna ha - den mer inåt iställe. Men som du säger, det är inte mycket justerutrymme på den skena som finns. Skotskenorna blir ju inte i vägen för varandra, så det kanske blir båda.

Vill passa på att tacka alla som kommit med bra förslag, nu har jag ideer att arbeta med. Återkommer till hösten med resultatet!

caveman
Trogen medlem

Inläggav caveman » lör mar 19, 2016 11:50 pm

Det är en klar fördel att sätta större vinschar akter om skotpunkten på sittbrunnssarjen. Vinscarna bör vara tvåväxlade och gärna selftailing typ Lewmar 30 eller Andersen 28. Kom dock ihåg att sätta en distans mellan vinsch och sarj så att skotet får en liten lutning uppåt från skotpunkten.
Med orginalvischarna får man inte tilläckligt med kraft och dessutm drar man lätt sönder blocket i skotpunkten

Göran 77
Trogen medlem

Inläggav Göran 77 » sön mar 20, 2016 10:34 am

Tack för varningen, har redan dragit sönder två skotblock - gamla men ändå. Och gillar inte riktigt lasten som blir på skotskenan heller, om jag förstår det rätt så blir det dubbla kraften från seglet.
Problemet startade när jag ville byta till selftailing, på relingen skulle den bli den tredje winchen och schweizerostar är väl inte kända för sin draghållfasthet. Dessutom är den större så alla skruvar går inte att fästa. Maxin har tyvärr en ganska smal reling. Ska ta en titt om det går att hitta någon lösning, men vill inte börja bygga på epoxy. Låter som du känner till Maxi-problemen väl, den gamla winchen satt rakt monterad och precis som du säger så blev det ingen vinkel och skotet fastnade lätt för att det la sig omlott.
Synd nästan att jag för övrigt tycker att Maxin är en väldigt trevligt båt, lätt att segla själv eller på två.

caveman
Trogen medlem

Inläggav caveman » sön mar 20, 2016 10:33 pm

Maxi 77 är trevlig och seglar betydligt bättre än sitt rykte. Att få dit vinschar på sittbrunnssargen är inget stort problem. Du börjar med en 25mm tjock teakskiva,skruva och limma den på sargen. Sedan sätter du vinschen ovanpå teakbrädan. De skruvar du får igenom både teak och plast skall igenom. Jag tror att en skruv kommer gå igenom endast teaken och det funkar. De gamla vinscharna uppe på däck kan du ha kvar för spinnakern och eventuellt focken när den används.

Göran 77
Trogen medlem

Inläggav Göran 77 » mån maj 23, 2016 9:36 pm

Har nu följt cavemans råd, Anderson 28 tvåväxlad med selftail. Har testat i ganska byig vind, mellan 5- kanske 10-12 m/s. Rena drömmen, har aldrig varit så smidigt att slå och trimma in seglet. Plattan var perfekt, ger bra vinkel för linan. Bytte till Barton för att få ned linan ytterligare, fungerar bra. Stort tack caveman, ska klubbsegla i morgon, får se om det ger några placeringar bättre. :-)
Men framför allt äntligen bekvämt att slå med Maxins stora försegel.
Bilagor
winch.PNG