Bångstyrig TUR 80
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån 25 jan 2016, 22:12
Bångstyrig TUR 80
Hej alla!
Efter en hel del funderande och studerande köpte jag en Tur 80 förra våren och blev mycket förtjust i segling. Över vintern har jag grubblat över några saker jag skulle vilja förbättra på båten och nu tänkte jag höra om man skulle kunna få lite expertis råd här.
Jag upplevde båten väldigt svårstyrd. Den drar nästan alltid åt något håll, oftast mot lovart. Man får verkligen jobba med rorskulten! Det är möjligt att allt är helt i sin ordning, jag har inget att referera till då detta är min första båt, men om man pratar med andra seglare, tittar på klipp på nätet eller andra båtar i skärgården så sticker jag och min båt ut. Jobbarkompisen snackar om att surra rorskulten o kila ner o hämta kaffe, sånt kan jag bara drömma om. Min fråga är: kan detta ha med seglens skick att göra? seglen har nog några år på nacken men i vilken grad skulle ni säga att seglens skick påverkar kursstabiliteten?
Tacksam om nån vill dela med sig av erfarenheter i ämnet
Efter en hel del funderande och studerande köpte jag en Tur 80 förra våren och blev mycket förtjust i segling. Över vintern har jag grubblat över några saker jag skulle vilja förbättra på båten och nu tänkte jag höra om man skulle kunna få lite expertis råd här.
Jag upplevde båten väldigt svårstyrd. Den drar nästan alltid åt något håll, oftast mot lovart. Man får verkligen jobba med rorskulten! Det är möjligt att allt är helt i sin ordning, jag har inget att referera till då detta är min första båt, men om man pratar med andra seglare, tittar på klipp på nätet eller andra båtar i skärgården så sticker jag och min båt ut. Jobbarkompisen snackar om att surra rorskulten o kila ner o hämta kaffe, sånt kan jag bara drömma om. Min fråga är: kan detta ha med seglens skick att göra? seglen har nog några år på nacken men i vilken grad skulle ni säga att seglens skick påverkar kursstabiliteten?
Tacksam om nån vill dela med sig av erfarenheter i ämnet
Re: Bångstyrig TUR 80
Om båten far än hit och än dit är det kanske glapp i rodret.
Om den ibland är lovgirig, och ibland fallgirig är det snarare en effekt av segeltrim.
Dessutom - jag har seglat en del Vega, och den har lovgirighet inbyggt i skrovformen, främst rodrets placering, och båtarna är ju rätt lika.
Så... Vad göra?
Kolla roderglappet. Fixa.
Skaffa telltails. Öva på segeltrim. Börja spara till nya segel.
Hjälper inte det, bygg om båten. Eller acceptera att det inte går att lämna rodret på just din båt.
Om den ibland är lovgirig, och ibland fallgirig är det snarare en effekt av segeltrim.
Dessutom - jag har seglat en del Vega, och den har lovgirighet inbyggt i skrovformen, främst rodrets placering, och båtarna är ju rätt lika.
Så... Vad göra?
Kolla roderglappet. Fixa.
Skaffa telltails. Öva på segeltrim. Börja spara till nya segel.
Hjälper inte det, bygg om båten. Eller acceptera att det inte går att lämna rodret på just din båt.
Alla borde ha skägg
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån 25 jan 2016, 22:12
Re: Bångstyrig TUR 80
Rodret känns inte glappigt alls. Telltales har jag och jag tror jag har ett hyfsat hum om hur seglen ska stå.
Jag skulle vilja skaffa autopilot men tror inte det finns nån som klarar så stora roderutslag som krävs. Kan det verkligen vara så båten är konstruerad?
Kan nya segel hjälpa?
Jag skulle vilja skaffa autopilot men tror inte det finns nån som klarar så stora roderutslag som krävs. Kan det verkligen vara så båten är konstruerad?
Kan nya segel hjälpa?
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Bångstyrig TUR 80
Det är väldigt svårt att styra en båt som är neutral eller fallgirig. Om båten är neutral eller t.o.m. fallgirig så vill jag påstå att den är felkonstruerad. En båt skall vara något lovgirig. Äldre konstruktioner typ Tur 80 , Vega är ofta lite mer tungstyrda än modernare båtar. Men Även moderna båtar konstrueras för att vara något lovgiriga. Inte bara för att de skall vara lätta att styra utan för att det även ger bättre prestanda.
Det som påverkar lovgirigheten mest ligger i konstruktionen, skrovform, köl och roderplacering. Utöver detta kan man som båtägare jobba med trim av rigg och segel.
En gång i tiden var det populärt att luta masten frammåt ( flytta segelplanet frammåt) för att motverka kraftig lovgirighet. Det är ofta en ganska inneffektiv metod. Oftast ger nya (planare) segel samt segeltrim ett betydligt bättre resultat.
Jag är övertygad om att Din känsla av att båten seglar hit och dit inte beror på glapp i rodret. Nu har jag aldrig seglat en Tur 80. Men att den skulle växla mellan lovgirighet och fallgirighet känns konstigt? Kanske någon Tur 80 ägare kan dela med sig av erfarenheter.
Det där med att man kan surra rodret och gå ner i ruffen och laga mat skall Du nog se som en skröna. Med bra trim och kryss så kan man möjligtvis springa ner och hämta en öl innan det är dags för en korrigering.
Det som påverkar lovgirigheten mest ligger i konstruktionen, skrovform, köl och roderplacering. Utöver detta kan man som båtägare jobba med trim av rigg och segel.
En gång i tiden var det populärt att luta masten frammåt ( flytta segelplanet frammåt) för att motverka kraftig lovgirighet. Det är ofta en ganska inneffektiv metod. Oftast ger nya (planare) segel samt segeltrim ett betydligt bättre resultat.
Jag är övertygad om att Din känsla av att båten seglar hit och dit inte beror på glapp i rodret. Nu har jag aldrig seglat en Tur 80. Men att den skulle växla mellan lovgirighet och fallgirighet känns konstigt? Kanske någon Tur 80 ägare kan dela med sig av erfarenheter.
Det där med att man kan surra rodret och gå ner i ruffen och laga mat skall Du nog se som en skröna. Med bra trim och kryss så kan man möjligtvis springa ner och hämta en öl innan det är dags för en korrigering.
Re: Bångstyrig TUR 80
Skröna... nja, under rätt förhållanden kan jag göra det med min båt. Då talar vi jämnstark vind för om tvärs och inte för mycket vågor. Då kan man i de flesta båtar hitta rätt balans mellan segeltrim och rodervinkel vågar jag påstå.
Men tillbaka till ursprungsfrågan. Det finns många personer som byggt om sin Vega eller Tur och monterat roder på akterspegeln istället för där det är idag; bakom en kort långköl. Detta för att få bättre balans och bättre roderverkan.
Men tillbaka till ursprungsfrågan. Det finns många personer som byggt om sin Vega eller Tur och monterat roder på akterspegeln istället för där det är idag; bakom en kort långköl. Detta för att få bättre balans och bättre roderverkan.
Alla borde ha skägg
Re: Bångstyrig TUR 80
Hur gamla är seglen...?
Bukiga/gamla dacronsegel ger ofta en båt som är kraftigt lovgirig.
Bukiga/gamla dacronsegel ger ofta en båt som är kraftigt lovgirig.
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån 25 jan 2016, 22:12
Re: Bångstyrig TUR 80
seglena är hela men ganska trötta. Åter igen, det är min första båt så jag vet inte riktigt var ribban ligger men jag skulle gissa på att många här hade skrattat rakt ut om ni såg dem. Grejen är att jag blev väldigt förtjust i seglingen och jag har bestämt mig för att köpa bättre och större båt. Så man vill ju inte lägga för mycket pengar på denna. Men det ligger några år framåt i planeringen och man vill ju ha trevlig segling fram tills dess
Re: Bångstyrig TUR 80
Kan du inte ta med dig kompisen på en tur i sommar, han kan hjälpa dig kolla över trimmet mm?
Alla borde ha skägg
Re: Bångstyrig TUR 80
Nya segel i Dacron crosscut (Stor + genua) kostar ca 20.000 med lite mäss/vinter-rabatt.Nimbostratus skrev:seglena är hela men ganska trötta. Åter igen, det är min första båt så jag vet inte riktigt var ribban ligger men jag skulle gissa på att många här hade skrattat rakt ut om ni såg dem. Grejen är att jag blev väldigt förtjust i seglingen och jag har bestämt mig för att köpa bättre och större båt. Så man vill ju inte lägga för mycket pengar på denna. Men det ligger några år framåt i planeringen och man vill ju ha trevlig segling fram tills dess
Och om du har tänkt ha kvar båten några år så är det pengar som du snabbt räknar hem i en mycket trevligare båt att segla.
Snabbare, säkrare och bekvämare segling med mindre krängning samt att du behöver inte reva så tidigt.
Bättre höjdtagning gör också att man väljer att segla istället för att starta motorn...
Och när du säljer båten så blir den mycket lättare att sälja.
Gamla 70-tals båtar med slitna segel finns det gott om och kräver ofta att man måste dumpa priset för att kunna sälja dem.
Jag försökte tex hjälpa en kollega att skänka bort en fullt seglingsduglig Vega förra året. Gick nästan inte
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån 25 jan 2016, 22:12
Re: Bångstyrig TUR 80
Det hade jag absolut tänkt mig men man blir ju knäpp av att bara sitta o vänta. Man vill ju börja pilla med båten nu. Dessutom är det väl ganska bra köp läge på segel och dylikt. Båten ligger på land så om man skulle flyttat rodret längre akterut är det perfekt läge. Rent spontant känns det bättre att ha det där.
Peter du nämde roderflytt, har du gjort en sån manöver nångång?
Peter du nämde roderflytt, har du gjort en sån manöver nångång?
Re: Bångstyrig TUR 80
Man flyttar inte rodret utan låser befintligt roder och hänger på ett nytt på akterspegeln - kolla tex senaste På Kryss, där är det ett reportage om en kille som långseglat i en Vega. Han har nytt roder på akterspegeln (finns beskrivet hans bok tom):
https://books.google.se/books?id=4GNQAg ... ln&f=false
Roder från en Cumulus, Albin 78, Express eller Maxi Racer borde funka.
https://books.google.se/books?id=4GNQAg ... ln&f=false
Roder från en Cumulus, Albin 78, Express eller Maxi Racer borde funka.
Re: Bångstyrig TUR 80
Nej, har aldrig flyttat roder.
Har bara sett ombyggda båtar och hört från ägare som varit nöjda. Finns lite att läsa på nätet, Maxi-roder verkar vara poppis, men man borde kunna ta fram ett själv också om man är duktig på att plasta - antingen med skum eller plywood som kärna.
Googlade; http://vega854.se/ - klicka på roder.
Har bara sett ombyggda båtar och hört från ägare som varit nöjda. Finns lite att läsa på nätet, Maxi-roder verkar vara poppis, men man borde kunna ta fram ett själv också om man är duktig på att plasta - antingen med skum eller plywood som kärna.
Googlade; http://vega854.se/ - klicka på roder.
Alla borde ha skägg
Re: Bångstyrig TUR 80
Det finns ju väldigt många kommentarer om TUR 80 här på sailguide.Nimbostratus skrev:seglena är hela men ganska trötta. Åter igen, det är min första båt så jag vet inte riktigt var ribban ligger men jag skulle gissa på att många här hade skrattat rakt ut om ni såg dem. Grejen är att jag blev väldigt förtjust i seglingen och jag har bestämt mig för att köpa bättre och större båt. Så man vill ju inte lägga för mycket pengar på denna. Men det ligger några år framåt i planeringen och man vill ju ha trevlig segling fram tills dess
http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=1253
Orkade inte läsa alla, men ingen av de jag kollade beskrev samma fenomen som du. (Någon eller några har bytt roder, men den enda kritiken mot roderverkan är när man backar, och det gäller ju väldigt många framförallt långkölade båtar.) Om det då, som du säger, inte är något fel på rodret på din båt, så tror jag man lugnt kan utesluta att det beror på skrovet. När du sedan säger att seglen är "ganska trötta" är väl slutsatsen rätt klar: Vill du behålla båten så måste du byta segel.
Du kan inte ana vilken skillnad det blir med nya segel. Den vanligaste kommentaren jag har hört från personer som bytt segel är "jag hade ingen aning om vilken skillnad det blev. Hade jag vetat det skulle jag aldrig väntat så länge med att byta".
Du kan ju jämföra med en bil. Ingen skulle tro att det var ett fel på bilens grundkonstruktion och börja diskutera ombyggnad av hjulupphängingar och liknande om en Porsche eller Ferarri med utslitna sommardäck var nästan omöjlig att köra. Och seglen är ju snarast både motor och hjulupphängningar på en båt.
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån 25 jan 2016, 22:12
Re: Bångstyrig TUR 80
Jag får tacka för alla inlägg!
Det kanske blir båtbyte fortare än jag tänkt mig. nya segel kostar mer än en likvärdig båt med bra segel och rodret på rätt plats på blocket. Nu blev det jobbigt...
Tack igen
Det kanske blir båtbyte fortare än jag tänkt mig. nya segel kostar mer än en likvärdig båt med bra segel och rodret på rätt plats på blocket. Nu blev det jobbigt...
Tack igen
Re: Bångstyrig TUR 80
Om båten känns alltför lovgirig betyder det att det är för mycket tryck akteröver i segelplanet, dvs storseglet. Åtgärden blir då att i steg 1, dra i alla storseglets trimtampar (cunningham, uthal) för att plana ut storseglet. Steg 2 är att släppa ner seglet i lä på skotvagnen så vinden släpps ur seglet - segla på lattorna. Steg 3 är att reva storseglet.
Allt detta förutsätter såklart att du har trimtampar och skotvagn. Om inte lär det vara en vettigare investering att fixa det än att köpa nya segel som första åtgärd. Om nu ditt storsegel är urblåst att det inte går att plana enligt steg 1 ovan så kan du få det omsytt för en bråkdel av kostnaden för nytt segel. Ta med det till en segelmakare så får du reda på om det är värt besväret.
Notera som står skrivet ovan - en viss lovgirighet är önskvärd. En tumregel är att rorkulten skall vara ca 5-7grader från midskeppslinjen när det är bra trim.
Allt detta förutsätter såklart att du har trimtampar och skotvagn. Om inte lär det vara en vettigare investering att fixa det än att köpa nya segel som första åtgärd. Om nu ditt storsegel är urblåst att det inte går att plana enligt steg 1 ovan så kan du få det omsytt för en bråkdel av kostnaden för nytt segel. Ta med det till en segelmakare så får du reda på om det är värt besväret.
Notera som står skrivet ovan - en viss lovgirighet är önskvärd. En tumregel är att rorkulten skall vara ca 5-7grader från midskeppslinjen när det är bra trim.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!