Vindgivare

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
liveborn
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 jun 2015, 12:27

Vindgivare

Inlägg av liveborn » sön 17 jan 2016, 16:00

Jag har Furuno fi-30 instrument som är kopplade till en Furuno server dit alla givarna, plottern och autopiloten också är kopplade. I höstas gick vindgivaren sönder och jag är i behov av att köpa en ny. Har kollat på Garmin grind i paket med en gnd10 box. Jag försöker läsa mig till om det fungerar ihop. någon som vet? eller funkar det att köpa vindgivaren endast och byta ut den gamla som är en Furuno Fi-3003? Detta är verkligen inte mitt område....
Med vänlig hälsning

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Vindgivare

Inlägg av HansH » mån 18 jan 2016, 12:39

Google is your friend :)
Server FI-3005
The server is the heart of the FI-30 instrumentation network. It is also
an intelligent junction box for the transducers and sensors. Furuno
NavNet equipment can also be connected through the NMEA digital
interface. (NMEA is a standard on the server.)

Furuno verkar alltså ha en egen bus som kopplar ihop instrumenten med servern.
MEN man skall även kunna koppla in instrument/enheter via NMEA.
Du måste nog läsa på i både Furunos respektive Garmins manualer

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Vindgivare

Inlägg av T » mån 18 jan 2016, 14:07

Om jag nu minns rätt (det händer att jag gör det) så var dessa Furuno-instrument resultatet av ett samarbete mellan Furuno och Silva/Nexus. Skulle tro att det är kanske 10 år sen. Det som skiljde Furunos instrument från NX2 var loggan och att det var en annan grå färg på skalen.
I så fall funkar Garmins gWind-givare med Furuno vindinstrument. Men man behöver boxen emellan. Jag tror att man kan hitta uppgifter om Garmin/NX2-kompabilitet på Garmins hemsida..
En båtklubbskollega ersatte sin stulna NX2-vindgivare med en Garmin. Det funkade men blev också rätt dyrt.

:o
/T

Användarvisningsbild
liveborn
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 jun 2015, 12:27

Re: Vindgivare

Inlägg av liveborn » tis 19 jan 2016, 11:04

Okej, ja jag läste det om Furuno någonstans förut på nätet. På flera ställen i instruktionsböckerna står det även Nexus.
Tack för bra svar, ska kolla på Garmins hemsida och kolla vidare i manualerna innan jag beställer något.
MVH

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vindgivare

Inlägg av Anders S » ons 20 jan 2016, 10:07

Jag lovar inget, men det mesta (jag kollade Garmins handbok och Furunos installationsmanual) verkar peka på att Garmins "nexusgivare" är helt utbytbar med den som havererat. Boxen (köps "nästan gratis" i paket) är en bonus i så fall - den ger dig en brygga till NMEA2000 från servern. Man förstår detta om man tittar på hur bussen (Nexusbussen) är uppbyggd (två signaltrådar, två strömförsörjningstrådar till instrument och givare).

Det VERKAR dessutom som att Nexus vindgivare (fd Silva) är så lyckad att Garmin använder den i st f den tidigare modellen de hade och bryggan (boxen) är en del av det beslutet. Till glädje för gamla Silva/Nexus-användare, tycker jag. Jag har boxen, fungerar utmärkt mot en Garmin plotter - alla Nexusdata (och därmed din Furuno) konverteras till NMEA2000.

Benns (som har reservdelar) påstår annars att Garminvindgivaren är "helt identisk" med Nexus/Silva. Om din gamla var en tvåbladig propeller krävs en omkalibrering (nya kalibreringsdata till servern) annars inte. Källa: http://www.benns.se/instrumentnav/nexus ... ducer-only
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Vindgivare

Inlägg av T » ons 20 jan 2016, 12:07

För ett par år sen bytte jag min tvåbladiga vindgivare mot en trebladig nWind-givare.
Om jag fortfarande minns rätt, vilket jag gör i just det här fallet, så anslöts givaren direkt till bussen, alltså inte till ingången för vindgivare. Kalibrering behövdes/gick ej, kalibreringsvärdena fanns lagrade i givarens interna minne. Det är väl rimligt att anta att gWind funkar på samma sätt.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vindgivare

Inlägg av Anders S » ons 20 jan 2016, 13:08

T skrev:För ett par år sen bytte jag min tvåbladiga vindgivare mot en trebladig nWind-givare.
Om jag fortfarande minns rätt, vilket jag gör i just det här fallet, så anslöts givaren direkt till bussen, alltså inte till ingången för vindgivare. Kalibrering behövdes/gick ej, kalibreringsvärdena fanns lagrade i givarens interna minne. Det är väl rimligt att anta att gWind funkar på samma sätt.

:o
/T
Det kan man tycka, kanske, men frågan är vilka kalibreringsvärden som den gamla vindgivaren haft (vinkelvärden och rotationsvärden) - om man nu får problem. En av "påängerna" med gamla Nexus och Silva var att äldre utrustning kunde passa till servern, och där var det skillnad på kalibreringen för två- och trebladiga propellrar. (Det finns register i servern som håller dessa värden, har givaren egenkorrigering kan det skada att ha de gamla värdena kvar).

Att vindgivaren (numera) är tillfiffad och levererar "nexusdata" direkt kom nog i samband med att de konstruerades med trådlös överföring där nexusbussen matades med data från den trådlösa centralen. Man kan ju koppla en givare direkt till ett vindinstrument på/via bussen. I de första varianterna gick det inte till så, där skötte instrumentet avkodningen.

Här är instruktioner: http://www.nexusmarine.se/wp-content/up ... ition1.pdf
Anders S

Användarvisningsbild
liveborn
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 jun 2015, 12:27

Re: Vindgivare

Inlägg av liveborn » tor 21 jan 2016, 12:24

Har läst manualerna noga nu och jag får det också till att det ska fungera. Beställde paketet tillsammans med boxen!..det var ju faktiskt inte många kronor i mellan :D Lite annat bra att ha som man fick med på köpet också! Min tidigare givare är endast tvåbladig. Läste att man kan konfiguera detta med en PC och programvaran nexusrace där det finns ett val mellan att givaren är 2 eller 3 bladig.

Användarvisningsbild
liveborn
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 jun 2015, 12:27

Re: Vindgivare

Inlägg av liveborn » ons 23 mar 2016, 16:40

Hej igen! Har lite ytterligare frågor gällande inkopplingen av gnd boxen med vindgivaren och servern. Har kopplat på detta sätt (se bifogad fil). Är detta galet? :| Får upp siffror på vindinstrumentet. I kalibreringsmenyn på Nexus race kommer vindgivaren upp men försvinner efter 5 sekunder...

Ska vindgivaren kopplas direkt till nätverket istället för in i gnd boxen?'

MVH
Bilagor
Skärmavbild 2016-03-23 kl. 16.36.21.png

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vindgivare

Inlägg av Anders S » tor 24 mar 2016, 13:24

Då hade jag provat att koppla in vindgivaren på avsedd plats på servern.

Men för ordningens skull: Initiera nätverket genom att starta servern, sedan GND10, sedan kopplar du in vindgivaren, Adresseringen i FDX-protokollet är dynamisk, och får servern för sig att det finns två enheter i nätet med samma adress kan det ju tänkas att den stänger av den senast upptäckta. Nexus Race är också litet buggig, även om den är helt OK för att vara en freeware.

Därefter provar du att ansluta givaren på serverns vindgivaringång. Då behövs noga taget inte GND10-boxen, annat än som en NDX-NMEA2000-brygga

Kvarstår problemet med att givaren visar sig men försvinner igen efter du provat detta får du nog tala med Nexus (Garmin). Min erfarenhet är att de fd Nexusfolket är så hyggliga med sådant man kan begära.
Anders S

Användarvisningsbild
liveborn
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 jun 2015, 12:27

Re: Vindgivare

Inlägg av liveborn » tor 24 mar 2016, 21:19

Tack för hjälpen :D

Skriv svar