Rullfock i ankarbox eller på däck?

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Rullfock i ankarbox eller på däck?

Inlägg av Göran A » mån 21 sep 2015, 11:16

Skall skaffa en rullfock till Albin 78. Funderar på om jag skall montera den över däck eller i ankarboxen.
Fördelen att ha den i ankarboxen är aningen större segelyta samt att rullen kommer undan.
Men jag monterade en rullfock på en Albin 78 för några år sedan och tyckte att det gick ganska trögt att rulla in seglet. Det blir ju fler vinklar/block istället för en mer eller mindre rak dragning av linan till sittbrunnen. Trögheten kan säkert bero på andra saker, men jag väljer hellre att det är lätt att dra in seglet än något större segelyta.
Finns det någon som har erfarenhet av att ha rullen under däck och seglet går lätt att rulla in. I så fall hur har ni dragit revlinan?

/Göran A

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Rullfock i ankarbox eller på däck?

Inlägg av Seagull » mån 21 sep 2015, 15:33

Jag har rullen under däck på min båt. Fördelen är som du nämner en något större segelyta samt inte minst att man har en grej mindre att snubbla på då man ska passera pulpit då man t.ex kliver i land. Och nackdelen är mycket riktigt en något trögare in- utrullning av seglet. Ytterligare ett par nackdelar kan vara att det är trångt att komma åt och lossa staget då man ska masta på och av men nyare typ av Furlex har en möjlighet att lossa staget och låta rullen sitta kvar. Sedan är det besvärligt ifall linan till rullen av någon anledning ( vid t.ex inrullning i hårt väder, se till att linan alltid är sträckt) skulle trassla till sig vid rullen -då är det också trångt och besvärligt att komma åt.
För att få linan att löpa så smidigt som möjligt bör den gå så långt bak i ankarboxen som det går innan den går upp genom däck (det finns däcksgenomföringar med hjul). Går linan för tvärt från rullen upp mot däck blir det en rätt konstig vinkel vilket kan skapa problem. Eventuellt kan man ha ett block nere i ankarboxen som linan får löpa igenom för att få en bra vinkel in i rullen.

På min båt fungerar det bra, jag har ett Furlexsystem. Seglet rullas ut (det är då som linan rullas in) som det ska och då man rullar in seglet igen går det bra upp till 7-8 m/s sedan brukar man få hjälpa till med att ha linan runt en winch och om det blåser riktigt ordentligt får man veva på rätt ordentligt med winchhandtaget. Men det fungerar som sagt.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Rullfock i ankarbox eller på däck?

Inlägg av Spider » mån 21 sep 2015, 20:29

Vi har Furlex i ankarboxen på bägge våra båtar, den ena går hur lätt som helst men den andra lite trögare, dock inte besvärande. Den som rullar lätt har linan i ett rör från boxen till sittbrunnen så linan kommer ut i handskfacket i sittbrunnssargen, dvs linan går helt rakt. På andra båten går linan via ett block i ankarboxen och sedan upp igenom ett däcksmonterat block, därefter via block i relingen till sittbrunnen.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Rullfock i ankarbox eller på däck?

Inlägg av HansH » tis 22 sep 2015, 10:25

Finns ju sk "Flat Deck Furlers". Tex Facnor har en.
Monteras ovan däck men har så låg profil att det är jämförbart med att sätta rullen nere i ankarboxen.
Furlas antingen med ändlös lina eller band.

Skriv svar