Få fast storseglet ordentligt?

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Roger G
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 30 aug 2015, 10:06

Få fast storseglet ordentligt?

Inlägg av Roger G » sön 30 aug 2015, 10:14

Hej.
Jag har en Maxi 77. Nu har jag frågor om storseglet. En vän till mig säger att seglet skall "sitta fast" i hela bommen. Stämmer det?
Mitt segel löper i masten och sitter fast nertill, upptill och baktill. Seglet har ingen infästning längs bommen på samma sätt som på masten. Han säger att jag kan segla sönder det om det inte sitter fast. Stämmer det?
Jag ska genast erkänna att jag inte är så insatt i detta. Hopp om seriösa svar. Tack på förhand.

Med vänlig hälsning, Roger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Få fast storseglet ordentligt?

Inlägg av Anders S » sön 30 aug 2015, 10:44

Två principer, båda finns och är vanliga:

Lösfotat storsegel, sitter vanligen i masten med många små rörliga fästen (travare) eller med ett rep (liklina) i mastens spår (ränna, likränna), men nertill, på bommen, så sitter det bara fast längst ut. Ett sådant segel har inget likrep eller travare på delen som är mot bommen, men en stark och stabil infästning i skothornet (längst ut mot bommen.

Ett traditionellt storsegel har ett likrep eller travare och det är också sytt så att seglet skall få sin rätta form även om nederdelen sitter fast. Ett sådant segel kan man räkna med inte har ett lika starkt skothorn, och behöver stödet från bommen i nederdelen för att hålla (när det blåser). Dessutom lär formen i nederdelen bli "konstig" och inte lika jämn och rund om man gör fel.

Orden du kan surfa på är "lösfotat" och du bör hitta bilder och beskrivningar du kan jämföra med för ett reda vilket segel du har.
Anders S

Roger G
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 30 aug 2015, 10:06

Re: Få fast storseglet ordentligt?

Inlägg av Roger G » sön 30 aug 2015, 12:04

Tack Anders för ett snabbt svar.
Bommen ser ut att ha en ränna som seglet skulle kunna sitta fast och löpa i enl samma princip som på masten. Men seglet i sig ser inte ut att möta upp mot den lösningen. Seglet har en stark infästning i skothornet och som man verkar kunna dra i för att minska eller öka vingprofilen på seglet (om du fattar hur jag menar). Det sägs att ju hårdare man går MOT vinden, ju hårdare ska man dra i den för att göra profilen rakare. Än en gång tack för ditt svar. Jag skall googla på det. Med vänlig hälsning, Roger.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Få fast storseglet ordentligt?

Inlägg av Peter_K » sön 30 aug 2015, 16:33

Precis som Anders skriver. Saknar seglet replik i underkant är det lösfotat. Ett lösfotat segel skall - precis som ett traditioneltt segel - vara fäst i akterkanten i bommen med en travare, eller som jag har; ett nylonband rut bommen. Det du beskriver löter som bomuthalet, att enbart hänga seglet i uthalet kommer inte att funka så bra.
Alla borde ha skägg

Skriv svar