Atlantica tar bort bojarna
-
- Platinamedlem
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12
Atlantica tar bort bojarna
Hej
Såg i ett mejl från Atlatica att de tar bort sina bojar som utmärker grund i Gtb skärgård.
[attachment=0]Bojar.jpg[/attachment]
Själv passerar jag Fjordebåden i Askimsviken varje gång jag lämnar hemma hamnen och där är de till stor hjälp. Har inte sett några reaktioner på detta här på forumet.
Se Atlanticas mejl nedan:
"Atlantica tvingas ta upp sina bojar på Västkusten
Under mer än tio år har vi på Atlantica Båtförsäkring lagt ut bojar kring sex grund utanför Göteborg.
Grunden ligger utanför den utprickade farleden och innan vi la ut bojarna var det många fritidsbåtar som ofta kom för nära med skador på köl, propellrar och motorer som följd.
Enligt Transportstyrelsen uppfyller våra bojar inte kravet för sjömärken och måste därför tas upp.
”Vår ambition med bojarna har varit att uppmärksamma båtägare på att det finns något under ytan och få dem att titta på sjökortet innan de går närmare. Vår tanke har aldrig varit att de skulle uppfattas som sjömärken utan som ett hjälpmedel för båtägare att undvika skador”, säger Kristina Norman, chef marknad och försäljning på Atlantica Båtförsäkring.
Vi har lagt ut bojarna under april månad och plockat upp dem i oktober varje år i mer än tio år. Utmärkningen har bestått av en boj, en pinne med namnet på grundet samt Atlanticas namn. Transportstyrelsen vill att bojarna görs om till sjömärken eller tas bort så att de inte vilseleder båtägare.
”Vi tvingas nu ta upp bojarna för gott då vi varken har personella eller ekonomiska resurser för att åta oss det ansvaret som krävs för sjömärken. Det är tråkigt för båtfolket då bojarna är mycket uppskattade men vi skall självklart följa de regler som finns”, säger Kristina.”
Bojarna kommer att tas upp snarast."
Såg i ett mejl från Atlatica att de tar bort sina bojar som utmärker grund i Gtb skärgård.
[attachment=0]Bojar.jpg[/attachment]
Själv passerar jag Fjordebåden i Askimsviken varje gång jag lämnar hemma hamnen och där är de till stor hjälp. Har inte sett några reaktioner på detta här på forumet.
Se Atlanticas mejl nedan:
"Atlantica tvingas ta upp sina bojar på Västkusten
Under mer än tio år har vi på Atlantica Båtförsäkring lagt ut bojar kring sex grund utanför Göteborg.
Grunden ligger utanför den utprickade farleden och innan vi la ut bojarna var det många fritidsbåtar som ofta kom för nära med skador på köl, propellrar och motorer som följd.
Enligt Transportstyrelsen uppfyller våra bojar inte kravet för sjömärken och måste därför tas upp.
”Vår ambition med bojarna har varit att uppmärksamma båtägare på att det finns något under ytan och få dem att titta på sjökortet innan de går närmare. Vår tanke har aldrig varit att de skulle uppfattas som sjömärken utan som ett hjälpmedel för båtägare att undvika skador”, säger Kristina Norman, chef marknad och försäljning på Atlantica Båtförsäkring.
Vi har lagt ut bojarna under april månad och plockat upp dem i oktober varje år i mer än tio år. Utmärkningen har bestått av en boj, en pinne med namnet på grundet samt Atlanticas namn. Transportstyrelsen vill att bojarna görs om till sjömärken eller tas bort så att de inte vilseleder båtägare.
”Vi tvingas nu ta upp bojarna för gott då vi varken har personella eller ekonomiska resurser för att åta oss det ansvaret som krävs för sjömärken. Det är tråkigt för båtfolket då bojarna är mycket uppskattade men vi skall självklart följa de regler som finns”, säger Kristina.”
Bojarna kommer att tas upp snarast."
Glad Seglare
Re: Atlantica tar bort bojarna
Sverige i ett nötskal......
Finns det över huvud taget någon som har blivit vilseledd av dessa bojar?
Finns det över huvud taget någon som har blivit vilseledd av dessa bojar?
Re: Atlantica tar bort bojarna
Man kan naturligtvis tycka att det är småaktigt av Transportstyrelsen (det ÄR småaktigt av Transportstyrelsen) men det finns en poäng med att det finns en överhöghet över sjöutmärkning. Nu är Atlanticas bojar tämligen självklara till sitt syfte, men tillåter man Atlantica att lägga ut sjömärken kommer andra att göra det också. Det finns ju i de lägena direkt risk att de missbrukas ("ljugbojar" för att freda sin privata vik) eller (det är det knepiga) missförstås eller vilseleder så de skapar problem, inte löser dem.
Man kunde ju tycka att rödsvart toppmärke (mitt på grund) inte skulle vara så svårt att ordna i så fall.
Man kunde ju tycka att rödsvart toppmärke (mitt på grund) inte skulle vara så svårt att ordna i så fall.
Anders S
Re: Atlantica tar bort bojarna
Då kan närliggande båtklubbar gå samman och lägga ut "kappseglingsbojar" istället.
För det är nog lagligt?
För det är nog lagligt?
Re: Atlantica tar bort bojarna
Pekar du inte ut problemet som trots allt finns, dvs att privata bojar ibland kan missförstås?
Atlanticas grundbojar skall man INTE runda, medan kappseglingsbojarna är tänkta att man gör just det... Men att sätta ett korrekt märke på toppen (punktmärke, "mitt på grund") borde ju fungera.
Atlanticas grundbojar skall man INTE runda, medan kappseglingsbojarna är tänkta att man gör just det... Men att sätta ett korrekt märke på toppen (punktmärke, "mitt på grund") borde ju fungera.
Anders S
- marede
- Diamantmedlem
- Inlägg: 420
- Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
- Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik
Re: Atlantica tar bort bojarna
Uppenbarligen behövs de ju. Borde det inte ligga i Sjöfartsverket intresse att suga åt sig av detta? Varför inte bara tacka och ta emot, uppdatera sjökort och lägga ut riktiga märken?
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Re: Atlantica tar bort bojarna
Vad jag menar med "kappseglinsbojar" är att de kan inte "verket" ha synpunkter på.Anders S skrev:Pekar du inte ut problemet som trots allt finns, dvs att privata bojar ibland kan missförstås?
Atlanticas grundbojar skall man INTE runda, medan kappseglingsbojarna är tänkta att man gör just det... Men att sätta ett korrekt märke på toppen (punktmärke, "mitt på grund") borde ju fungera.
Någon som kan lagtexten om vem eller hur bojar, kulor för fiske, får vara som ligger i sjön.
Vi som seglar i "Atlanticas bojvatten" vet var de utmärker.
Ligger det en boj på samma ställe nästa, år så undviker jag att gå på "fel sida" om den bojen.
Är du utsocknes så hoppas jag att du har full kontroll var du är.
Det är i "kända " vatten som vi går på.
Re: Atlantica tar bort bojarna
Är det kanske topptecknet som ställer till det för sjöfartsverket? Med detta aspirerar bojen till att vara ett kardinalmärke. Och ett kardinalmärke måste självklart uppfylla vissa villkor eller krav på kvaliteten, särskilt i transportstyrelsens perspektiv. Om Atlantica tar bort topptecknet, borde bojen kunna betraktas som boj vilken som helst. Det blir då en bojfråga och ingen sjömärkesfråga. Men det kanske inte gör någon skillnad i slutändan.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
Re: Atlantica tar bort bojarna
Regelverket finns här: https://lagen.nu/1986:300Lasse L skrev:Vad jag menar med "kappseglinsbojar" är att de kan inte "verket" ha synpunkter på.Anders S skrev:Pekar du inte ut problemet som trots allt finns, dvs att privata bojar ibland kan missförstås?
Atlanticas grundbojar skall man INTE runda, medan kappseglingsbojarna är tänkta att man gör just det... Men att sätta ett korrekt märke på toppen (punktmärke, "mitt på grund") borde ju fungera.
Någon som kan lagtexten om vem eller hur bojar, kulor för fiske, får vara som ligger i sjön.
Vi som seglar i "Atlanticas bojvatten" vet var de utmärker.
Ligger det en boj på samma ställe nästa, år så undviker jag att gå på "fel sida" om den bojen.
Är du utsocknes så hoppas jag att du har full kontroll var du är.
Det är i "kända " vatten som vi går på.
Framförallt gäller där 3 K, 1-2 §§.
I praktiken tillämpas saken såhär: http://www.transportstyrelsen.se/sv/sjo ... d-for-SSA/
Jag tycker ändå det är en smula småaktigt av Transportstyrelsen, och som en ren goodwillgest kunde man ha krävt att det handlar om korrekt topptecken (en skitsak) och givit tillstånd (avgifter tycks inte vara aktuella), men saken handlar också om att när man väl fått det tillståndet så får man också ett ansvar, att bojen läggs ut, på rätt plats.
Å andra sidan är det hela också en reklamkampanj och även om Atlantica i tidernas gryning (kanske skojade de?) påstod att bojarna var lönsamma mätt mot undsluppen skadereglering, så låter det ju inte omöjligt betungande att sköta saken "på riktigt" om man anser att det finns ett uppmärksamhetsvärde i bojen. Problemet är nog att om man får tillstånd, så får man en skyldighet, och det vill man kanske inte ha.
De här bojarna lär inte gå att jämföra med fiskeflaggor eller mer eller mindre tillfälliga kappseglingsmarkeringar. De har ju, om inte annat, ett helt annat syfte.
Anders S
-
- Platinamedlem
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12
Re: Atlantica tar bort bojarna
Hej på Er
Tack för många bra svar. Man kan tycka allt möjligt om det som hänt. Viktigt är att informationen om detta sprids så att sjöfarare blir upplyst om att bojarna är borta. Detta har vi gjort genom denna tråd så tack så mycket!!
Jag passerade området från land igår och kisade ut mot Fjordebåden som grundet heter i Askimsviken och kunde inte se bojarna så de är nog upptagna ur vattnet. Hur som så ligger det tre större hamnar i området och en mindre. Jag gissar på att det rör sig om ca 1500 fritidsbåtar och sjöräddningen i Hovås som passerar detta grundområde. En utmärkning vore inte helt fel. Min känsla är att det vore bäst med vädersträcksmärken, för just detta grundområde, så som Atlanticas bojar fast med regelmässigt utseende. Utmärkningen borde göras av Transportstyrelsen så att ansvaret faller som alla annan sjömärkning. Vi får väl se vad som händer.
Ha det så bra!!
Tack för många bra svar. Man kan tycka allt möjligt om det som hänt. Viktigt är att informationen om detta sprids så att sjöfarare blir upplyst om att bojarna är borta. Detta har vi gjort genom denna tråd så tack så mycket!!
Jag passerade området från land igår och kisade ut mot Fjordebåden som grundet heter i Askimsviken och kunde inte se bojarna så de är nog upptagna ur vattnet. Hur som så ligger det tre större hamnar i området och en mindre. Jag gissar på att det rör sig om ca 1500 fritidsbåtar och sjöräddningen i Hovås som passerar detta grundområde. En utmärkning vore inte helt fel. Min känsla är att det vore bäst med vädersträcksmärken, för just detta grundområde, så som Atlanticas bojar fast med regelmässigt utseende. Utmärkningen borde göras av Transportstyrelsen så att ansvaret faller som alla annan sjömärkning. Vi får väl se vad som händer.
Ha det så bra!!
Glad Seglare
Re: Atlantica tar bort bojarna
Bojarna vid Fjordholmarna och Rivö huvud är redan borta. Med tanke på att de funnits i mer än 20 år kan man undra vad som gjort de farligare i år än tidigare år.
Re: Atlantica tar bort bojarna
Sydväst om "Dyra tia" ligger bränningar som det bryter på, (jag har (ännu) inte sett att Dyra tia bryter).
När du kommer norrifrån och skall söder ut.
När bränningen syns så faller man av söder ut, eftersom man tror att det är "Dyra tia" man ser och seglar upp på den.
Senast redigerad av 4 Lasse L, redigerad totalt 0 gång.
Re: Atlantica tar bort bojarna
Tydligen (jag går inte i god för att det är en fullständig sanning) har Transportstyrelsen fått en blåsning av någon utländsk seglare, som undrat varför i h-e inte de här märkena finns med på det officiella sjökortet. När detta inträffat har man sannolikt diskuterat saken helt kort med Atlantica, som troligen ansett att om de skall svara för att märkena läggs ut, ligger rätt och är av korrekt modell, så blir det för jobbigt. Tydligen var reklamskylten inget problem, men topptecknet och möjligen färgen bör ha varit knepigare. Knepigast är förstås kravet på att se till att märket ligger rätt och finns på plats.
Bojarna har legat där i många år, jag tror jag såg dem första gången på sent 70-tal eller tidigt 80-tal.
Bojarna har legat där i många år, jag tror jag såg dem första gången på sent 70-tal eller tidigt 80-tal.
Anders S
Re: Atlantica tar bort bojarna
Det skulle vara intressant i denna fråga att få veta vad Transportstyrelsen och Atlantica har att säga...... Svart på vitt. Och om Transportstyrelsen är intresserad av att lägga ut permanenta prickar på berörda platser.
- coppertail
- Platinamedlem
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
- Ort: Norra roslagen och Mälaren
Re: Atlantica tar bort bojarna
Transportstyrelsens utgångspunkt är naturligtvis att alla sjömärken ska finnas i sjökortet.
För att uppnå detta krävs en ägare/underhållsansvarig för att anordningens kvalitet ska kunna garanteras.
Vanligast är ju att Sjöfartsverket står som både ägare och underhållsansvarig. Men ofta har SSA:er (sjösäkerhetsanordningar) annan ägare. Det kan vara till exempel en hamn, båtklubb, fastighetsägare eller vadsomhelst. Oftast, men inte nödvändigtvis, tecknar ägaren av SSAn ett underhållsavtal med Sjöfartsverket. Men vem som helst med ett av Transportstyrelsen godkänt kvalitetssystem kan åta sig underhåll av SSA.
Underhållsansvarige garanterar att SSAn är i enlighet med IALAs rekomendationer och att man har en beredskap för felavhjälpning inom den tid som stipuleras av Transportstyrelsen. (Felavhjälpningstiden baseras på farledens klassfaktor och kan vara allt mellan 48h och 18 dygn)
Att anse att Transportstyrelsen eller Sjöfartsverket på eget bevåg skulle gå in och nyetablera SSA:er i fritidsbåtsleder är lite som att Trafikverket skulle bygga en motocrossbana i Tranås och sedan tvångsfakturera exempelvis DHL för jobbet?
För att de aktuella bojarna skulle få ligga kvar krävs en timmes pappersjobb och att Atlantica lejer en underhållsansvarig vilket antagligen blir billigare än att hatta med in/utsättning varje vår och höst.
Dock tror jag inte att reklamskyltar ryms i IALAs reglemente.
För att uppnå detta krävs en ägare/underhållsansvarig för att anordningens kvalitet ska kunna garanteras.
Vanligast är ju att Sjöfartsverket står som både ägare och underhållsansvarig. Men ofta har SSA:er (sjösäkerhetsanordningar) annan ägare. Det kan vara till exempel en hamn, båtklubb, fastighetsägare eller vadsomhelst. Oftast, men inte nödvändigtvis, tecknar ägaren av SSAn ett underhållsavtal med Sjöfartsverket. Men vem som helst med ett av Transportstyrelsen godkänt kvalitetssystem kan åta sig underhåll av SSA.
Underhållsansvarige garanterar att SSAn är i enlighet med IALAs rekomendationer och att man har en beredskap för felavhjälpning inom den tid som stipuleras av Transportstyrelsen. (Felavhjälpningstiden baseras på farledens klassfaktor och kan vara allt mellan 48h och 18 dygn)
Att anse att Transportstyrelsen eller Sjöfartsverket på eget bevåg skulle gå in och nyetablera SSA:er i fritidsbåtsleder är lite som att Trafikverket skulle bygga en motocrossbana i Tranås och sedan tvångsfakturera exempelvis DHL för jobbet?
För att de aktuella bojarna skulle få ligga kvar krävs en timmes pappersjobb och att Atlantica lejer en underhållsansvarig vilket antagligen blir billigare än att hatta med in/utsättning varje vår och höst.
Dock tror jag inte att reklamskyltar ryms i IALAs reglemente.