NKE Fluxgatekompass

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

NKE Fluxgatekompass

Inlägg av HansH » ons 01 jul 2015, 14:32

Letar efter en NKE fluxgatekompass.
Har en båt importerad från Frankrike där det sitter en NKE Graphis Gyropilot (autopilot) monterad.
NKE är stort tex bland solo och shorthandedseglare nere på kontinenten men har väldigt liten spridning här uppe i Norden - ingen representant i Sverige.
Problemet är att den har fått en väldigt grov missvisning på sin kompasskurs - 20 till 90 grader och det går inte att mekaniskt justera eller kalibrera bort missvisningen. Misstänker att Fluxgatekompassen inte är frisk.
Dessutom är inte missvisningen konstant utan varierar beroende på kurs :?
Men då fluxgaten är dyr (> €700) så är det inget alternativ att köpa en ny för att testa.
Har mailat NKE utan att få nåt svar (mail på engelska funkar ju inte alltid till Franska företag...)
Hittar inte heller nåt begagnat på nätet - kan iofs bero på mina bristfälliga kunskaper i Franska.
Nån här har kanske också en importerad fransk båt där man rivit ut autopiloten...
Hade gärna lånat/ev köpt fluxgaten för att komma vidare med felsökningen.
Går inte att ta en NMEA-ansluten Fluxgate av annat märke då NKE kör en proprietär BUS för anslutning av sina kringenheter till styrdatorn.
/H

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: NKE Fluxgatekompass

Inlägg av Gaidin » tor 02 jul 2015, 08:55

Det är inte någon magnetisk störning där kompassen sitter nu?
Ta en handkompass och håll på samma ställe och se om även den ger liknande fel?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: NKE Fluxgatekompass

Inlägg av HansH » fre 03 jul 2015, 09:00

Ingen magnetisk störning - fluxgaten sitter i samma garderob där den suttit de senaste 15 åren. Ingen ny utrustning har tillkommit i närområdet.
Den magnetiska kompassen sitter faktiskt rakt över (en meter mellan för att inte stör) fluxgaten och funkar perfekt.
Fluxgaten sitter enligt instruktion mitt i båten men så långt från motorn, högtalare och andra potentiella störningskällor som möjligt.

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Re: NKE Fluxgatekompass

Inlägg av PelleL » sön 22 maj 2016, 12:14

Det här är förvisso en gammal tråd men i alla fall.

Jag har ett numera fungerande NKE system som jag meckat rätt mycket med och fått bra support från den tyska generalaganten http://www.t-marin.de/kontakt.html. Han pratar bra engelska och är djäkligt kunnig på instrument i allmänhet och NKE i synnerhet.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: NKE Fluxgatekompass

Inlägg av HansH » mån 23 maj 2016, 09:03

Tack, men jag har numera direktkontakt med NKE i Frankrike.
En del av de som jobbar där kan faktiskt lite Engelska ;)
Fast ibland har de lite otur och svarar tex med en offert på Franska när man mailar dem på engelska...
Verkar som om mitt system har uppnått sin "halveringstid". Ena delen efter den andra som behöver bytas ut och då NKE verkar tillverka sina delar av guld alternativt platina så är reservdelspriserna helt horribla.
Fluxgate-kompassen kostar som tidigare nämnts lika mycket som en komplett rorkultspilot - jag hade "tur" och fick en ny för inbytespriset 250€ istället för 700€.
När den var utbytt upptäckte jag att oljereservoiren till hudraulpumpen läckte. En transparent "plastburk" där inte själva "muggen" fanns som reservdel utan man måste även byta huset den sitter monterad på till det facila priset av 135€.
Bytte för två år sedan plastlocket som skyddar displayen/manöverpanelen - kostade 50€.
Måste vara tillverkad i icke UV-beständig mjukost - världens dyraste, för efter två säsonger har den spruckit så att den knappt hänger ihop...
Så det blev en ny sån också, den bjöd de dock på när jag påpekade att den förra inte höll för två säsongers utomhusbruk :oops:

Skriv svar