Navionics platinum eller gold..

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Navionics platinum eller gold..

Inlägg av Kalle Kula » ons 08 apr 2015, 09:14

Hej

Navionics har aprilerbjudande på uppgradering från Gold till Platinum+ inklusive 12 månaders uppdateringar.

Det är ändå dags att förnya uppdateringen/köpa nya 12 månader till min nuvarande Gold varför prisskillnaden kan vara värt det..

Men...jag vet inte ngt om vad platinum+ tillför för mervärde för mig..

Någon som vet och har erfarenhet..är det värt pengarna?

Med vänlig hälsning,

/Ola

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Navionics platinum eller gold..

Inlägg av Anders S » tor 09 apr 2015, 07:04

Två anledningar:

Du behöver (eller tycker du kan använda) den extra informationen (funktionerna) i framtiden (det tror jag alla tänker sig)
och
Din nuvarande eller kommande plotter kan hantera platinum-plus utan problem, även om den inte kan visa den extra informationen (funktionerna).

Det förefaller som all mjukvara (vi tycker väl att kartografin är "mjukvara?) blir jämförbar i funktionalitet och pris mellan plottertillverkarna, och att då köpa den senaste och mesta aktuella och kompletta versionen är sunt. "Det kostar att ligga på topp" brukar man säga, men i mjukvaruvärlden jobbar företagen med generationer som stegas upp, och att hänga med i utgåvorna kan vara ett villkor för att få support och kunna uppgradera.

De vettiga alternativen (rent allmänt) brukar då vara att inte uppdatera (då lever man med kända svagheter, gammal hårdvara och skjuter fram investeringen) eller uppdatera fullt ut (så man befinner sig tidigt i livslängdsskalan och kan räkna med support, uppdateringar och EOL (end of life) så långt fram i tiden som möjligt.

Alltså, om alternativet "Kör ett år till på nuvarande kort" fungerar, så är det dessutom ett sätt att ekonomisera OM BÅTENS SÄKERHET INTE EFTERSÄTTS. Här får man ju efterforska Navionics underhållsschema och om de förnyat kartografin i dina områden, om man nu kan få reda på det. Du kanske får litet extra funktioner, men får du de senaste rättningarna. eller kommer de i klump, men inte just nu?

Handlar sedan "ny kartografi" om en relativt stor investering gäller det ju att veta att man köper in sig på en produkt med framtid. Här kan jag inte ge något bestämt svar, eftersom jag är Garminägare. :D
Anders S

Skriv svar