Membransegel och taffeta

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Membransegel och taffeta

Inlägg av Peter_K » tis 28 okt 2014, 16:48

I brist på fler offerter detaljstuderar jag de som jag har, och försöker grotta ner mig i de offerter jag fått. Segelmakeri 1, som var snabbast att svara har offererat ett membransegel med taffeta på ena sidan av seglet. Fördel, det är lättare än på bägge sidorna. Nackdel, skav. Det går att lösa genom att man monterar extra förstärkningar där skav kan vara aktuellt, t ex vid spridare.
Några åsikter kring detta?
Erfarenheter?
Rulle har jag ingen, och tänker heller inte skaffa.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Seawolf » tis 28 okt 2014, 17:40

Att bara ha film på ena sidan kan vara OK för ett storsegel, men riskerna ökar för en genua som skaver mer och värre mot vant och mastbeslag.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Mats Brage » tis 28 okt 2014, 19:12

Hej

Köpte nytt segel i våras och jag tycker efter en sommar med lite för lite skydd vid bl a spridarna att om seglen bara skall användas för cruising inte spara på att bara tafta på en sida om man har möjlighet. Seglet är ju så pass dyrt i sig. För en racinglåda kan ju valet bli annorlunda, men då finns det säkert i budgeten att byta segel lite oftare

Hälsn

Mats
Scanner 391 nr 142

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Peter_K » tis 28 okt 2014, 19:59

Bra synpunkter... pengarna har jag inte kommit till än, nu handlar det enbart om funktionen. jag funderar faktiskt över varför man valt att offerera med taffeta på bara ena sidan, har mailat och fått svar att det normalt räcker med extra förstärkningar på värsta slitageställena på sidan utan taffeta. Men, jag får inte ihop ekvationen; antingen har man väl ingen taffeta över hela seglet och förstärkningar på utsatta ställen, eller så har man väl på båda sidorna över hela seglet?
Med det senare borde seglet bli tyngre och få sämre form i lättvind, eller?
Eller är det ett "icke-problem"?

Tillägg; kollade specen på min kryssfock från förra året. Även den är taftad på bara ena sidan. Inte samma segelmakare.
Voffo gör de på detta viset?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Anders S » tis 28 okt 2014, 20:17

Peter_K skrev:Bra synpunkter... pengarna har jag inte kommit till än, nu handlar det enbart om funktionen. jag funderar faktiskt över varför man valt att offerera med taffeta på bara ena sidan, har mailat och fått svar att det normalt räcker med extra förstärkningar på värsta slitageställena på sidan utan taffeta. Men, jag får inte ihop ekvationen; antingen har man väl ingen taffeta över hela seglet och förstärkningar på utsatta ställen, eller så har man väl på båda sidorna över hela seglet?
Med det senare borde seglet bli tyngre och få sämre form i lättvind, eller?
Eller är det ett "icke-problem"?

Tillägg; kollade specen på min kryssfock från förra året. Även den är taftad på bara ena sidan. Inte samma segelmakare.
Voffo gör de på detta viset?
Det har att göra med att laminatet blir dyrare om man har ytväv (taft, taffeta) på båda sidor. Man vill ge dig ett "bra pris", helt enkel. Det finns duk som har taft på båda sidor, och det är sådan duk du (troligen) skall ha.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Peter_K » tis 28 okt 2014, 20:21

Man kan få otaftad, ena sidan eller båda.
Billigast borde ju vara otaftat?
Tror ett telefonsamtal är nödvändigt inom kort.
Alla borde ha skägg

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Mats Brage » tis 28 okt 2014, 20:29

Hej igen - visst blir nog egenskaperna i lättvind ngt lidande med taft men om jag bedömer min egen segling tappar jag nog mer fart och höjd p g a inte optimal skotning, lite dålig fokus, kaffe under segling eller andra "störande" moment.

Jag hade dubbeltaftat på min gamla Athena 34 och hade inga problem med att hissa även om seglet var lite tyngre ( dock var mitt gamla thailandssydda dacron-segel tydligt tyngre) än laminatseglet från det svenska loftet.

//Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Anders S » tis 28 okt 2014, 20:39

Peter_K skrev:Man kan få otaftad, ena sidan eller båda.
Billigast borde ju vara otaftat?
Tror ett telefonsamtal är nödvändigt inom kort.
Nja, taften fyller funktionen att låsa scrimmet (förstärkningstrådarna, gles väv) också, så det behövs minst på ena sidan. De otaftade dukarna brukar ha andra lösningar för detta, men scrimmet kan inte ligga ytterst i så fall, då tar seglet snabbt slut.. Vilken duk är offererad; det kan ju vara så att det bara behövs taft på ena sidan?
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av T » tis 28 okt 2014, 20:44

Peter_K skrev:Man kan få otaftad, ena sidan eller båda.
Billigast borde ju vara otaftat?
Tror ett telefonsamtal är nödvändigt inom kort.
Tänkte just förslå det, ring och prata med dom, eller ännu bättre - åk dit och prata med dom. Det brukar jag göra, jag ringer och frågar när jag kan komma...

:o
/T

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Peter_K » tis 28 okt 2014, 22:07

Anders S skrev:
Peter_K skrev:Man kan få otaftad, ena sidan eller båda.
Billigast borde ju vara otaftat?
Tror ett telefonsamtal är nödvändigt inom kort.
Nja, taften fyller funktionen att låsa scrimmet (förstärkningstrådarna, gles väv) också, så det behövs minst på ena sidan. De otaftade dukarna brukar ha andra lösningar för detta, men scrimmet kan inte ligga ytterst i så fall, då tar seglet snabbt slut.. Vilken duk är offererad; det kan ju vara så att det bara behövs taft på ena sidan?
Som sagt; man kan få helt utan taft. Jag utgår därför att detta är ett slitageskydd som förlänger livslängden på seglet. Men frågan är varför man bara har den på en sida - en fråga jg kommer ställa till segelmakaren.
Duken, om det är rätt benämning, är lika denna typ (alla segelmakare har sina egna varianter) som jag köpte förra året, http://www.boding.se/segel/fock/g2-membrane/
Alla borde ha skägg

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av jaba » ons 29 okt 2014, 08:52

Jag har beställt en genua, blev avrådd den typen då en genua slits mycket i slagen på en mastheadrigg.
Allt beror på hur du seglar och hur ofta du tänker byta segel, jag prioriterar livslängd och prestanda= det blev laminatgenua :D

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Peter_K » ons 29 okt 2014, 09:06

Jag har iofs ingen mastheadrigg, det är 9/10-dels m svepta spridare, men det borde vara samma lika.
Fasiken, ju mer man frågar, dess mer förvirrad blir man...
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av HansH » ons 29 okt 2014, 12:25

Jag har segel av båda typerna, dvs både med taft (på ena sidan) och helt utan taft.
Vi kör med en taft på storseglet för att göra det mer tåligt. Förstärkningar mot skav sätter vi på båda sidor även om sidan med taft är mindre ömtålig. Speciellt vid revning kan det ju bli en del slitande o dragande i seglet o då skyddar taften.
Storseglet är 2 år och har seglats i vindar upp till 22 m/s - har haft det inne på översyn och seglet var "i det närmaste nyskick".
Då vi kappseglar en del så har vi valt att köra utan taft på fock & genua. Seglen blir ömtåligare men ganska mycket lättare. Speciellt vår lättvindsgenua som funkar längre ner i vindregistret än om den hade varit taftad.
Förseglen utsätts för en hel del skav, inte minst från mantåg och rigg. Här har vi faktiskt råkat ut för ett haveri då en membran-fock gick av. Troligen nån mindre skada som antagligen inte hade hade lett till samma stora skada om det varit taftat.
Taft på båda sidorna? Nja, bara om man prioriterar maximal livslängd. Det blir lätt ett segel i "pansarduk" med taft på båda sidorna och då faller idén med ett mebransegel lite.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Spider » ons 29 okt 2014, 14:49

Jag blir nyfiken när man pratar om viktskillnader. Säg ett försegel på 20kvm, hur mycket lättare är absolut high tech " superduperlätt", jämfört med "familjedacron"?

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Mats Brage » ons 29 okt 2014, 15:22

Jag fick en uppgift från segelmakaren på c:a 50% lättare (ej taftat) - då jämfört med mitt gamla Thailandsdacron och ett värstingsegel. Men för min del var det mer kuriosa eftersom jag vill ha lite livslängd på seglet.

Jag upplever inte att mitt dubbeltaftade segel är ett pansarsegel - misstänker att även här kan det vara frågor om materialskillnader samt metoden för att applicera taften (klistra elle kallbaka)

/Mats
Scanner 391 nr 142

Skriv svar