Dags för ny genua

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Dags för ny genua

Inlägg av eriksbo1 » sön 16 nov 2014, 15:58

Peter_K skrev:Min genua 1 har gjort sitt, så för en vecka sedan (idag torsdag) skickade jag ut offertförfrågningar på ny genua 1 till min båt. Jag vände mig till fem etablerade, namnkunniga segelmakerier. Det är ju oktober, så jag anar att man inte har häcken full.

Eftersom jag är som jag är, och anar att segelmakaren har bäst koll på sina produkter skickade jag en beskrivning av min båt, av mig och vem jag är, hur min besättning ser ut, hur och var jag seglar, hur och var jag använder båten. Vad jag förväntar mig av ett segel.

Resultatet; ett segelmakeri har svarat av fem. Och då INTE det segelmakeri jag köpte kryssfocken av förra året. Inga offerter, inga bekräftelser på mottagen förfrågan - ingenting från fyra av fem.
Att stöta på bär mig emot. Är man inte intresserad av att offerera utan tjat, hur intresserad är man då av att sy ett segel jag är nöjd med?

Är det vad man ska förvänta sig?
Är jag inte intressant som kund, trots att jag handlat segel de senaste åren på två av de fyra som inte svarat?
Vad är er erfarenhet?
Återgår till den ursprungliga frågan: är det alltid vettigt att skicka ut en detaljerad offertförfrågan och sen i knivskarp konkurrens ta det förmånligaste anbudet? Tycker själv att det varit bäst att ha ett förtroendeförhållande till segelmakaren, lite som till en tandläkare, husadvokat eller damfrisör(!) "Min" segelmakare här i Helsingfors gav mig genom åren råd och tips, sydde och korrigerade seglen, slog inte blå dunster i ögonen, överfakturerade inte efter vad jag kan förstå och smäckte inte till med för "fina" segel för mina behov. En gång sa han t o m att det lönar sig att fixa till ett segel så duger det ännu nån säsong. Säkert gjorde han vinst på mina beställningar, men det ska ju en företagare göra. Nu kom åldern emot för honom, så nästa gång jag behöver segel måste jag vända mig till nån annan. Eller inbegära offerter!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Peter_K » sön 16 nov 2014, 17:13

Om du läser hela tråden kommer du märka att jag
A. Inte tog billigaste offerten i knivskarp konkurrens
B. Istället tog den som faktiskt orkat läsa och förstå mina behov
C. Vilket också var den som svarade snabbast
D. Som jag sedan klämde och kände på duk hos, och som svarade på korkade frågor snabbt på mail men också när jag besökte segelmakeriet och sig tid för mig innan jag beställde
E. Som flera andra i min närhet rekommenderat att jag skulle vända mig till

Frågan är - hur gör man annars?
Vad är rätt väg att etablera en första kontakt med ett segelmakeri?
Jag vill kolla av priser och lyhördhet, och tyckte detta var en bra väg att gå fram.
Alla borde ha skägg

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Peter_K » sön 16 nov 2014, 17:28

Calle C skrev:Tack Peter

Hur är de olika över tid?
Som Anders svarade... men lite tillägg.
Fick svar från Gransegel att membran är ganska nytt, och utvecklingen har gått fort de senaste åren. Man tror nu att man har en livslängd på tio år, kanske mer, men man säger 5-10 år för att man inte vet exakt. Faran med membran är delaminering, och det är väldigt beroende på hur man behandlar sitt segel.

Skulle jag vilja ha ett sjysst segel som håller i många år, men man inte bryr sig om de sista tiondelarna och graderna skulle jag kanske ha satsat på ett kraftigt laminatsegel. Du har då ett segel som håller formen och ihop i många år, men som är tungt och därför får ganska dålig form (i jämförelse) i de lätta semestervindarna eller på kvällskappseglingen. Om man ska semestersegla, och startar motorn när det inte blåser, och skiter fullständigt i allt vad prestanda och kappsegling heter är detta vettigt val, men man ska veta att det är tyngre än ett standard dacronsegel, och därmed sämre i lättvind.

Man kan förenklat jämföra med t ex bilar - vad är en bra bil?
Motfråga blir ju då, hur ska du använda den?
Jäkla skillnad om man vill ha en skojig bil, en att åka med familjen och hunden till landet med, en för bara lig till och från jobbet osv.
Samma med segel.

Det var också därför jag gjorde som jag gjorde - beskrev mig och hur jag använder min båt. Både för att bli rekommenderad, men även som ett test för att se hur väl segelmakaren orkade sätta sig in i situationen.
Gransegel var de enda som vågade göra ett val av ett segel, övriga svar innehöll flera olika segel.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Anders S » sön 16 nov 2014, 19:42

Peter_K skrev:Om du läser hela tråden kommer du märka att jag
A. Inte tog billigaste offerten i knivskarp konkurrens
B. Istället tog den som faktiskt orkat läsa och förstå mina behov
C. Vilket också var den som svarade snabbast
D. Som jag sedan klämde och kände på duk hos, och som svarade på korkade frågor snabbt på mail men också när jag besökte segelmakeriet och sig tid för mig innan jag beställde
E. Som flera andra i min närhet rekommenderat att jag skulle vända mig till

Frågan är - hur gör man annars?
Vad är rätt väg att etablera en första kontakt med ett segelmakeri?
Jag vill kolla av priser och lyhördhet, och tyckte detta var en bra väg att gå fram.

Ja kan inte se hur man kan avstå från att ta in priser, leveranstider och villkor, mer allmänt, innan man går till den segelmakare man bedömer kan ge det bästa totalerbjudandet. Professionell upphandling, kan man kanske säga.
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Dags för ny genua

Inlägg av eriksbo1 » sön 16 nov 2014, 22:24

Peter_K skrev:Om du läser hela tråden kommer du märka att jag
A. Inte tog billigaste offerten i knivskarp konkurrens
B. Istället tog den som faktiskt orkat läsa och förstå mina behov
C. Vilket också var den som svarade snabbast
D. Som jag sedan klämde och kände på duk hos, och som svarade på korkade frågor snabbt på mail men också när jag besökte segelmakeriet och sig tid för mig innan jag beställde
E. Som flera andra i min närhet rekommenderat att jag skulle vända mig till

Frågan är - hur gör man annars?
Vad är rätt väg att etablera en första kontakt med ett segelmakeri?
Jag vill kolla av priser och lyhördhet, och tyckte detta var en bra väg att gå fram.
Säkert ett rationellt sätt att gå till väga! Men jag förstod att du tidigare handlat segel hos två av segelmakarna, så det kunde vara värt att överväga att etablera en bestående kontakt med t ex någondera av dem. Men förstås kan man ha en separat "upphandlingsomgång" för varje nytt segel.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Peter_K » mån 17 nov 2014, 06:57

Det kan man kanske tycka.
Jag har tidigare handlat hos Royal Sails (numer North) som var dyrast, och Boding som var billigast men vars membran jag inte var helt nöjd med då det är betydligt styvare än Gransegels.
Alltså; inte helt 100% nöjd med någon av dem.
Jag är rädd om min plånbok, och vill ständigt ha maximalt bra produkt för en rimlig peng. Jag vill kolla av priser och jämföra, så jag inte bara betalar i kassan och ser glad ut, utan ha kontroll på pris och produkt. Annars finns risken att man höjer priserna när man märker att kunden alltid kommer åter.

Jag är faktiskt rätt glad att jag gjorde så här, och inte var nöjd med nästan nöjd. Jag tror jag har beställt ett segel jag kommer bli väldigt nöjd med.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Anders S » mån 17 nov 2014, 09:15

Det finns ett annat skäl att "kolla läget" också. Segelmakarbranschen är rätt rörlig, och den segelmakare man köpte av "förra gången" kanske inte ens finns kvar på den firma man valde senast. Nu kan man tycka att det inte skall spela roll i kvalitetscertifierade industriföretag, men så tror jag inte man jobbar rent allmänt, och definitivt inte när man är ute efter kundanpassning. Det är också ett skäl till att göra konsumentjobbet ordentligt, "beställarkompetens" kan man ju kalla det om man vill...
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Dags för ny genua

Inlägg av eriksbo1 » mån 17 nov 2014, 10:39

Allmän reflektion: diskussionen på denna tråd uppenbarade åtm för mej hur rasande snabb teknikutvecklingen på segelfronten varit. Årtionden var det ju dacron som gällde. 2007 skaffade jag dacron stor och - med tvekan - laminatgenua. Om man nu ska skaffa segel är det "a whole new ballgame" med alla varianter som tillkommit. Man måste kunna picka en segelmakares hjärna...

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Spider » mån 17 nov 2014, 14:22

Peter_K, hur såg din spec ut som gjorde att man rekomenderade membranesegel? Ungefär hur mycket kappseglar du och hur mycket är ren familjesegling? Jätteintressant att höra hur segelmakarna har offererat utan att vi kunder styr i någon riktning av dukval osv.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Peter_K » mån 17 nov 2014, 16:58

Det här skickade jag, förutom att jag nu tagit bort personliga detaljer som jag inte vill lägga här, såsom segelnummer och barnens ålder.

"Hej. Jag är intresserad av en offert på en lämplig genua till min Dixie 27.
Ingen rulle, ingen förstagsprofil.

Håller sakta men säkert på att byta ut segelgarderoben. Förra året blev det en ny kryssfock i membran-duk som skotas på rufftaket via utväxlade suggor 1:3 för snabb ändring av skotvinken, jag är mer än nöjd med denna lösning. Ändrade också storseglet för att möjliggöra bättre trim.
Nu är jag i behov av en ny genua.
Bästa-kompis-rabatt och höstpris; såklart.

Vem är då jag, och hur använder jag båten?
Jag seglar så gott som alltid själv, eller med liten besättning. Vanligast är helt ensam, eller med mina barn. Det brukar bli några helger och en eller två veckor på semestern, men också kappseglingar. Främst klubbseglingar. Jag är alltid noga med trim och försöker hitta snabbast väg, även på semestern då jag iftast semestrar med en vän som har jämnsnabb båt (så det blir även lite interntävling där).
Eftersom besättningen är liten byter jag sällan segel, utan satt förseglet används i alla vindriktningar. Genuan spriras åt lovart på undanvinden, fungerar bra!

Samtidigt som jag vill ha ett effektivt segel med låg töjning vill jag ha ett smidigt segel som kan vikas på däck. Jag brukar vika seglet när det sitter kvar på förstaget.

Återkom gärna om ni har frågor."
Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Spider » mån 17 nov 2014, 17:09

Tack.
Intressant tycker jag för ingen har rekommenderat memrane till mig, men jag har ju kappseglar klart i livet. Såna här trådar är riktigt bra tycker jag.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Peter_K » mån 17 nov 2014, 18:21

Jag tror det är vissa segelmakare, och bara de senaste 1-2 åren som membran har varit intressant. Det var dyrt som f-n tidigare, men nu är det inte mer än en tusenlapp som skiljer mellan en genua i membran eller i laminat. Dacron är ju billigast, men vill man ha en bättre dacron är det inte heller mycket som skiljer.
Alla borde ha skägg

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Dags för ny genua

Inlägg av sangris » mån 17 nov 2014, 18:29

Jag beställde rullgenua till min 28-fots 70-talsseglare för 3 år sedan. Det var aldrig någon som föreslog något annat än dracon till mig....... (De ansåg väl att det inte var lönt med något bättre till en så gammal skorv....)

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Peter_K » mån 17 nov 2014, 18:42

Det beror ju på segelmakaren och vem man är.
Jag tror att ställer man frågan "vad får jag betala för en genua?" så får man nog bara dacron-offerter.
Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Spider » tis 18 nov 2014, 17:58

Peter_K skrev:Det beror ju på segelmakaren och vem man är.
Jag tror att ställer man frågan "vad får jag betala för en genua?" så får man nog bara dacron-offerter.
Jag vet inte om det alltid är så faktiskt. Mina två senaste båtar har jag köpt försegel till de senaste två åren. Bägge köpen hamnade hos Lundh, mest för att dom faktiskt inte tyckte att jag skulle ha så stort utbyte av ett dyrare segel efter att dom frågat hur jag använder båten. Dom föreslog pentex, polyesterlaminat, det har funkat bra, men seglet är ju fortfarande att betrakta som nytt.

Skriv svar