Dags för ny genua

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Peter_K
Diamantmedlem

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Peter_K » mån 03 nov 2014, 18:05

Där har offert nr 3 ramlat in efter lite påstötning och jag kan konstatera att priserna inte skiljer sig nämnvärt. Mellan offert 1 och 3 skiljer det några hundralappar.
Jag går in i fas 2; klämma, känna och ställa korkade frågor.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 03 nov 2014, 20:59

Peter_K skrev:Där har offert nr 3 ramlat in efter lite påstötning och jag kan konstatera att priserna inte skiljer sig nämnvärt. Mellan offert 1 och 3 skiljer det några hundralappar.
När jag behövde nya segel, så skilde offerterna inte så mycket.
Jag valde Lundh sails som ligger nära mej.
De har sytt upp trenne segel till mej, och levererat "fockrulle" till mej.
De "prackade" inte på mej den dyrare utan föreslog en billigare som passar mitt seglande.
Betalar gärna "lite" mer för att få en personlig kontakt, det är guld värt.
http://lasselundell.se/segel.html
iffock 001.jpg

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » mån 03 nov 2014, 23:12

Peter_K skrev:Där har offert nr 3 ramlat in efter lite påstötning och jag kan konstatera att priserna inte skiljer sig nämnvärt. Mellan offert 1 och 3 skiljer det några hundralappar.
Jag har samma erfarenhet, priserna skiljer inte så mycket. Boding är billigast, Norh Sails är dyrast, sedan ligger de andra nära varandra typ +/- 2-3 %.

Prat, prata, prata, det är melodin.
Även de som inte är bra på att skriva offerter kan vara bra leverantörer. Viktigast är att segelmakaren förstår vad du vill ha och att du förstår vad de försöker sälja.

Inte mycket till råd, men...

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 11 nov 2014, 13:34

Nu är seglet beställt, och jag tänkte redogöra kring tankegångarna kring valet.
Efter att ha varit på Gransegel och klämt, kännt och ställt massor med dumma frågor har jag slagit till på en enkeltaftad CLP-genua med polyesterfiber. Det gick att få dubbeltaftad med tunnare scim, men seglet blir dyrare och styvare, och jag vill ha ett mjukt lätt segel.
På papperet är CLP lik Bodings G2 som focken är tillverkad i, men jag konstaterade att det är en jäkla skillnad på hur styvt seglet är, och därmed hur lätt det är att vika. Boding-focken har jag ett helvete att få ner i säcken. Det skiljde 450 kr mellan Boding och Gran, och Gransegel var snabba att svara på både offertförfrågan och mina föjdfrågor, så det kändes bra att betala de extra kronorna. Sådan service vill jag premiera.

North Sails ligger tyvärr lite högt i pris för mig. Jag får laminatsegel för samma pengar som Gransegels membransegel, och då är det inte intressant. Deras hellaminerade segel med hela fibrer är ju iofs balla, men jag är inte beredd att lägga de pengarna.

UK Sails och Next har inte svarat på förfrågan.
Senast redigerad av 1 Peter_K, redigerad totalt 0 gånger.
Alla borde ha skägg

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » tis 11 nov 2014, 13:56

Grattis till nya seglet.

Jag har positiva erfarenheter av Gransegel när det gäller service och hantering av frågor efter att köpet är genomfört, vilket jag tycker är väldigt viktigt.

//Hälsn
Senast redigerad av 1 Mats Brage, redigerad totalt 0 gånger.
Scanner 391 nr 142

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 11 nov 2014, 15:52

Kul Peter.
Gransegel är nog nästan alltid ett bra val. :D
Glöm inte mig om du får för dig att sälja gamla skenan :wink:

MJB
Trogen medlem

Inlägg av MJB » tis 11 nov 2014, 21:04

Köpte en dubbel taftad CLP genua för ett par år sedan. Har vart nöjd. Framför allt är jag positivt överraskad över hur väl den drar inrullad till 50%. Många gånger har vi seglat med endast genua och inrullad till 50% när det blåst 8-10 m/s med bra fart på kryss och minimal krängning. Med dubbel taft blir den lite styv och tung i vindar under 3-4 m/s

mjb

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 12 nov 2014, 08:05

Jag tror också att ett lättare segel är det rätta valet. Man har känt till "hur länge som helst" att tyngre båtar=tyngre väv, och eftersom moderna tekno-vävar är närmast löjligt starka jämfört med traditionella vävar, så kan man gå ner i nominell vikt riktigt ordentligt. Till detta en lokal segelmakare, som man kan gå till och gnälla litet om det (mot förmodan i detta fall) skulle behövas. (Gransegel är en lokal segelmakare när man är inom räckhåll för de respektive loften).
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 15 nov 2014, 19:34

Hej

Jag har inte köpt några nya segel på många år.
Hur är prisbilden idag, vilka material ska användas?
Förlik ca 14,5 m storlek ca 40-55 m2 MH rigg med rulle.

Vem ska jag välja i göteborg, vad är mest prisvärt?
Calle

Se gla ut

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 15 nov 2014, 19:54

Prisbilden kan kollas enkelt genom en sökning på Bodings hemsida; de har pris till de flesta båtar. Vad som är prisvärt är värre att svara på, ta in offerter och jämför.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 15 nov 2014, 20:22

Calle C skrev:Hej

Jag har inte köpt några nya segel på många år.
Hur är prisbilden idag, vilka material ska användas?
Förlik ca 14,5 m storlek ca 40-55 m2 MH rigg med rulle.

Vem ska jag välja i göteborg, vad är mest prisvärt?
Om prisvärt = "billigt" vet jag inte vem jag vill rekommendera. Jag har en laminatgenua (triradial) från Lundh som jag är nöjd med och som har hållit bra (både form och ihop) till ungefär så stor båt som din. Jag har också fått ett bra storsegel från Lind Segel i Helsingborg, men jag har ju nära dit, vilket var bra. Anders Lundh (som väl tar det lugnt numera?) fungerade utmärkt på avstånd, vilket jag inte vill påstå att alla gör.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 15 nov 2014, 20:55

Ja, Anders du har över 10k inlägg så då gör jag det lätt för mig :D

Vad är membransegel, hur är de jämfört med laminat?

Det finns säkert på någon tråd, orkar inte läsa igenom allt, inom ett år är jag pancho och får lite mer tid, tills dess.... :lol:
Calle

Se gla ut

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 15 nov 2014, 22:54

Ett laminat är en duk bestående av flera vävar som sammanfogats med trådarna i olika riktningar. Det sys av paneler till en böjd form.
Ett membran är trådar som är lagda i dragriktningen till en böjd form från början och sedan försetts med plastskikt på bägge sidor. Det ger ett starkare och lättare segel med bättre form.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 16 nov 2014, 09:58

Tack Peter

Hur är de olika över tid?
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 16 nov 2014, 10:03

Det där sista vet jag inte om man kan säga, skillnaderna är egentligen inte på duken, utan på konstruktionen.

Det som kallas membransegel är i princip laminat, de också, men de är i ett stycke. Det finns två problem och en fördel: Fördelen med segel i ett stycke är att "varp och väft" inte finns längre och att förstärkningar kan läggas där segelmakarens program räknat ut belastningen. Vinsten är ett lättare ELLER starkare segel - här gör man ett val, kanske litet av båda. Problemen är i huvudsak att möjligheten att bygga in form via panelerna blir litet mindre, seglets form kommer att bestämmas av töjning och framförallt förlikets kurva. Åtminstone Gransegel menar att detta hämmar små lättvindssegel. Sedan är ett sådant segel inte reparerbart på samma sätt som ett mer traditionellt segel, att byta en våd kan man inte göra. Att sätta ett sådant segel på rulle och hoppas på att det duger inrullat kan ju dessutom bli "sådär", ifall man optimerat vikten på seglet i första hand. Jag vet inte om det finns "revbara" försegel, men det borde ju gå utmärkt att gjuta in flera uppsättningar förstärkningar? Sedan vet jag inte om UV-skydd är någon höjdare på dessa segel, så rullar man, så skall man nog ha ett kapell. Den här typen av segel beställer segelmakaren som en byggsats.

Rena dacrondukar förekommer i två fall: Där klassreglerna förbjuder laminat (H-båt och Laser, till exempel) och där man vill ha slitstyrka, robusthet och reparerbarhet före allt annat, inklusive prestanda (så kan man kanske tänka om man seglar på de öde oceanerna?). Här bygger segelmakaren själv seglet om man är en rockk&roll-segelmakare. Det finns dukleverantörer som skickar färdigskurna delar också, från segelmakarens programfil.

Alla andra dukar är laminatdukar, och valet av typ diskuterar man med sin segelmakare. Det finns litet att välja på (polyester, pentex, kevlar, kolfiber etc etc), och jag har goda erfarenheter både av radialpaneler (i genuan, på rulle) och en modernare "multiorienterad" duk, som tillåter att man konstruerar segel på gammalt sätt (crosscut) men med scrimmet orienterat i belastningsriktningarna, givet att man har konventionell segelform (storseglet, på rulle). Även här finns det varianter på tillverkningen, antingen skär segelmakaren själv eller så beställer man färdiga paneler.

En allvarlig olägenhet (men kanske inte problem) är att alla sömmar läcker en smula (laminat), och det kan uppstå påväxt även ovan vattenlinjen om man inte är noga med att rulla/stuva/vika torrt. Detta påstår segelmakarna inte är annat än ett visuellt problem, men det är inte snyggt med "permanentskitiga" segel. Den som stuvar sitt laminatsegel "stort" på bommen slipper detta problem så litet som möjligt, rullar man, som jag, kan det bli litet knepigare.

Vad man skall välja är personligt, jag tror det blir bra vilket som, om man gör ett informerat val.
Anders S

Skriv svar