Att masta av ensam

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Att masta av ensam

Inlägg av Mackey » sön 05 okt 2014, 14:25

Här har jag beskrivit andra metoder att flytta lyftpunkten upp/ner längs masten.

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... ey#p103636

Håller med om att det är störande när en massa arbete som kan förberedas innan man kör fram till mastkranen görs under kranen.
Det mesta går ju faktiskt att göra på förhand;
Ta bort segel.
Ta bort bom.
Dra ur alla fall mm. och fästa upp som man vill ha dem på masten.
Dra ut lina till förstagsprofil och fäst på önskat vis.
Ta bort vantskruvsskyd, vanskruvslåsningar och tejp över saxsprintar.
"Snygga till" alla saxpinnar så det bara är att enkelt klämma ihop dem när de ska bort.
Lätta på alla vant och stag så att man kan skruva loss dem med handkraft vid kranen.
Ofta kan man också ta bort några vant och kanske även akterstaget. Säkra ev. med storfallet eller dirken.
Fäst vant/stag vid masten.
Ibland är rullsystemen svåra att få loss om de är monterade under däck. Säkra masten med ett fall och lossa rullsystemet på förhand.
Koppla bort el, instument, mm.
Förbered allt så att masten går lätt att lossa.
Sätt dit lyftöglan på masten så det bara är att koppla i kroken när man är framme vid kranen.

Har jag glömt något som kan förberedas?

På så vis blir det inte mycket kvar att göra under mastkranen.
Haka i lyftkroken.
Sträck upp.
Lossa mast och återstående vant och stag.
Lyft bort masten.
Masten kan rullas bort samtidigt som någon kör bort båten från mastkranen.

Det går på 15 - 20 minuter om man är någorlunda samtrimmad och helt utan stress.
Säkerheten går i första hand.
En väl förberedd avmastning som går fort är betydligt mindre stressig än en som drar ut på tiden.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Att masta av ensam

Inlägg av Gaidin » mån 06 okt 2014, 09:46

jason skrev:
Gaidin skrev: Slinget från kranen lade jag precis under spridarna, jag har enkla spridare varvid masten hamnar i ungefär jämvikt när jag lyfter. För att undvika att masten far iväg sätter jag storfallet runt kranens wire och hissar upp till toppen, på så vis kan jag lyfta hela masten rakt upp lodrätt. Jag sträcker upp wiren "lite" så masten inte gungar för mycket.
det här med storfallet runt kranwiren ser jag inte helt klart framför mej. Har du möjlighet förtydliga vore tacksamt.

/j
Jag fäster helt enkelt storfallets skothake runt kranens wire. Sedan drar jag upp fallet precis som om jag hissar seglet. Skothaken sitter då runt wiren längst upp i masten, på så vis kan inte masten luta okontrollerat även om man inte håller den på plats.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Att masta av ensam

Inlägg av jason » mån 06 okt 2014, 18:12

Tack!

/j

Göran 77
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 27 jan 2016, 19:24

Re: Att masta av ensam

Inlägg av Göran 77 » tis 02 feb 2016, 21:50

Har sedan ett antal år använt en variant av detta då jag mastar på och av. Tar en förtöjningslina och knyter den i en "ring". Lägger sedan linan i en ögla under spridarna, sedan ett "halvslag" runt masten några meter ovanför spridarna och fäster sedan kroken i den delen av linan som fortsätter upp. Lyftpunkten blir då liksom för Lasse högre upp och masten hänger med mastfoten nedåt. Mycket bekvämt. Det enda är att tänka på att kunna få ned förtöjningslinan efteråt, men det brukar gå bra att pilla loss den med en båtshake. Finns intresse så kan jag försöka fixa en bild på hur jag lägger linan.

Skriv svar