Att masta av ensam

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Gaidin
Diamantmedlem

Att masta av ensam

Inlägg av Gaidin » ons 01 okt 2014, 10:21

Även postat på Maringuiden.

I går mastade jag av min Najad 343 med ca 13 meter extra fet mast, helt ensam. Tänkte ge en liten beskrivning på hur jag gjorde, allting flöt på perfekt och enligt plan. Jag har tidigare försökt detta med en ca hälften så tung mast men nog kommer det alltid en massa folk som skall hjälpa till så jag har aldrig fått försöka ensam tidigare. Snälla klubbkompisar i all ära, men det har alltid krånglat, folk står och drar panikartat så fort masten rör sig och förstör hela min plan i all sin välvilja. Förra året höll jag på att tappa masten på solpanelen och fick mer eller mindre knuffa bort en "hjälpreda" som stod och drog masten mot panelen...

För att göra det rättvisa måste jag berätta att vi i klubben har en elektrisk mastkran med vridbar bom, utan denna hade det nog inte gått. När jag mastade på i våras hade jag en fast kran som stod och lutad ut mot vattnet. Helt värdelöst att inte kunna lyfta masten över bryggan och sedan inte kunna justera den utåt ut över båten. Jag har sett kranar där man kan luta hela kranen ut och in, en sådan kran hade däremot fungerat.

Slinget från kranen lade jag precis under spridarna, jag har enkla spridare varvid masten hamnar i ungefär jämvikt när jag lyfter. För att undvika att masten far iväg sätter jag storfallet runt kranens wire och hissar upp till toppen, på så vis kan jag lyfta hela masten rakt upp lodrätt. Jag sträcker upp wiren "lite" så masten inte gungar för mycket.

Jag lossar alla vant och kontrollerar att det ser bra ut i masttoppen och lyfter.

Efter att ha lyft upp en ca en halvmeter tar jag förstagsprofilen och antingen knyter runt masten, långt ner, eller låter den vila mot någon av alla de winchar som sitter monterade, på så vis har jag kontroll även över förstaget.

Jag vrider nu bommen så att masten står rakt över bryggan och släpper långsamt på storfallet. Masten börjar nu luta en aning.

Jag släcker mer och mer på fallet, masten lutar mer. Jag varvar mellan att sänka kranen och att släppa på fallet.

Till slut hänger masten vågrätt över bryggan och det är bara att ställa under bockar och mastkärra för att sedan släppa ner helt och låta masten vila på bockarna.

Jag sätter bockarna en bra bit in på varje ände på masten, på så vis blir det lättare att lyfta ena änden. Efter att ha knutit upp alla vant och annat som hänger från masten lyfter jag ena änden och lägger ner mitten på en mastkärra, trycker ner lite till så att andra änden reser sig, nu ligger masten i jämvikt på kärran.

Det knepigaste i hela hanteringen var att köra undan masten. Att ensam hantera en tretton meter pinne bland träd, båtar, bryggor och vatten var lite knixigt men det gick bra till slut.

Nu ställer jag ut bockarna på samma vis som på bryggan och lägger på masten på samma vis som jag tog bort den, men omvänt.

Totalt gick det åt två timmar, inklusive att plocka ner förseglet. Jag hade alltid hundra procent kontroll över förloppet och det kändes tryggt och bra.

Kranen vi har tar max 700Kg men den knakade oroväckande vilket fick mig att fundera på vad min mast väger med alla beslag och annat men 700Kg kan den väl knappast komma upp i? Någon som vet vad en mast väger, mellan tummen och pekfingret? Kollar lite på Seldén och ser att ca 12 meter per kilo kan vara rimligt, plus allt annat som inte är mast. Kan den väga 300kg?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Att masta av ensam

Inlägg av Anders S » ons 01 okt 2014, 12:03

Det skall mycket till om din mast väger mer än 200 kilo, inklusive allt.

När det gäller oroväckande knak, så kan det bero på litet av varje. För många år sedan nyttjades en byggkran som mastkran i vår dåvarande hamn, och jag vågade mig på att åka på båtsmansstol i denna för att nå någon detalj i masttoppen. Jag är en stabil herre, dryga hundra pannor redan då. Detta gick bra,. Det som inte kändes bra någonstan var att de som sedan skulle rigga en Vindö32 upptäckte att wiren helt enkelt brast och deras mast trillade ner. Den vägde med garanti mindre än 100 kg.
Så, om kranen har en wire, har stått ett tag och wiren rostat, så kan man inte lita på att den håller. Wirar behöver vara välsmorda, för de är rörliga, och om de rostat går de sönder, en kardel i taget då de belastas.

Vår (Lomma) nya mastkran har ett kättingspel därför, med rostfri, klassad kätting. Den är väl tilltagen, och är godkänd för 500 kg.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 01 okt 2014, 13:47

Väg masten på en badrumsvåg, tvenne vägningar behövs (eller tvenne vågar).
En på varje "bockupplägg" bara att plussa ihop.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » ons 01 okt 2014, 14:26

Alltid roligt med folk som ska masta av själva, av olika anledningar, när andra står och väntar på sin tur.
Det kom en sådan båtägare efter mig sist, Han höll säkert på en timma bara att trassla ut alla linor som skulle sitta runt kroken och annat, Han fick hjälp sen, av omtanke om dom som väntade.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » ons 01 okt 2014, 17:40

.......för att inte tala om alla som är oförberedda och tar onödigt god tid på sig så man får sitta och vänta på sin tur, allt medan frustrationen stiger. Har som mest fått vänta en timma på att föregående båtägare ska få bort pinnen. Min son och jag har utarbetat en avmastningsmetod och det tar ca en kvart för oss från det vi lagt till vid mastkranen tills vi går därifrån.
Visst, vi har en okomplicerad rigg, men ändå...
Lite utanför tråden, men.....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 01 okt 2014, 19:11

Nu skall vi vara snälla mot varandra. Det är inte helt ofarligt att hanter flera hundra kilo tunga grejor, och de flesta "övar ju skarpt" en gång om året. Så tar det tid och verkar klumpigt kan det säkert bero på ovana...

Men det är väl inte hela världen?
Anders S

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » ons 01 okt 2014, 20:53

Det var inte så jag menade. Alla har vi varit nybörjare någon gång, men att inte monterat bort bommen t.ex innan man lägger sig vid mastkranen är väldigt irriterande...... Man kan förbereda allt på sin båtplats så att det är färdigt för lyft direkt, då flyter det på och alla hinner med att masta av som man tänkt.

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tor 02 okt 2014, 07:09

Knakandet kom inte från Wiren utan från själva stålkonstruktionen men det verkar ju som att jag hade goda marginaler trots allt :)

Nu var jag ensam i hamnen och det var ingen som väntade på kranen så större delen av tiden låg jag där. I normalfall skulle jag lossat vanten och kört de femton meterna till kranen först då. I det läget hade jag nog bara behövt stå knappt en halvtimme vid kranen, exklusive tiden det tog att dra masten från bryggan. Det mest tidskrävande arbetet var att samla ihop alla vant och fall på masten och beslå så masten gick att köra iväg. Det hade nog inte gått att använda mastkranen innan jag fått iväg masten från bryggan.

Är det kö vid kranen hjälper ju alla varandra, på gott och ont ;-)

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » tor 02 okt 2014, 08:42

Jag hoppas ingen misstolkar mig. Inget emot Gaidin, och jag har också mastat av ensam ett par ggr.
Mitt inlägg var mer av allmän karaktär att det är irriterande att behöva vänta vid kranen på de som inte förberett sig.

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » tor 02 okt 2014, 09:04

Jag hjälpte min kompis i tisdags, i Grefabs hamn i Fiskebäck. Han har en HR 341 med radar en bit upp i framkant på masten och allsköns bråte i masttoppen. Hela avmastningen gick på en halvtimme, från det vi lade till vid bryggan tills vi kastade loss. Sedan tog det en stund att klä av den och frakta bort den till mastskjulet.
Masten lyftes i spinnakerbomsupphalet. Den sitter en bit upp ovanför tyngdpunkten och lyfter man här och låter masten sväva fritt intar den en hälsosam lutning (20-30 grader) bakåt och lyftvajern går väl fritt från masttoppen och dess vindgivare och antenner. En man vid mastfoten och en som vevade. På den kranen finns en vev för vajern och en för att vrida hela kranen, vilket gör att man har väldigt god kontroll.
Att lyfta den i spinnakerbomslyften går bra när masten står på däck.

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tor 02 okt 2014, 10:56

Skillnaden på att lyfta i ett fall som kommer en bit ovanför spridarna och på att lyfta helt från toppen är att vid själva lyftet står masten kvar lodrätt om man lyfter i toppen, annars vill den direkt börja luta och man måste ha någon som håller i mastfoten.

Med min teknik lyftes masten rakt upp, helt stilla i alla sidledder och jag kunde sedan kontrollerat styra lutningen långsamt utan att behöva hålla i masten.

Som jag skrev innan, de två timmarna inkluderade allt utom att ta bort bom och storsegel. Förseglet var kvar när jag började, jag kunde inte ta ner det i lördags då jag var där, 18m/sek i sidan kändes lite mycket för att dra ut förseglet och bärga det =)

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 02 okt 2014, 11:54

Vi lyfte också masten till vår 34-fotare i spinnakerbomsliften. Vår mast väger väldigt bra på den punkten och det känns väldigt tryggt att masta av på detta sätt. Det är viktigt bara att man har en tamp som garanterat håller, många "gamla" båtar kan ha en klen polyesterlina till liften och då skall man nog inte chansa att lyfta i den.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » fre 03 okt 2014, 20:10

Jag är alltid snäll Anders S...
Och liksom Gaidin vill jag gärna pilla själv utan att någon lägger sig i.
Om man ligger i en liten hamn där man får vara i fred, så är ju allt frid o fröjd.
Har man plats i Göteborg/Grefab så har man till förfogande över som bäst 2 kranar på kanske 1000 segelbåtar
Och givetvis så har alla andra med bestämt att masta av/på samtidigt.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » sön 05 okt 2014, 05:11

Gaidin skrev: Slinget från kranen lade jag precis under spridarna, jag har enkla spridare varvid masten hamnar i ungefär jämvikt när jag lyfter. För att undvika att masten far iväg sätter jag storfallet runt kranens wire och hissar upp till toppen, på så vis kan jag lyfta hela masten rakt upp lodrätt. Jag sträcker upp wiren "lite" så masten inte gungar för mycket.
det här med storfallet runt kranwiren ser jag inte helt klart framför mej. Har du möjlighet förtydliga vore tacksamt.

/j

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 05 okt 2014, 08:26

jason skrev:
Gaidin skrev: Slinget från kranen lade jag precis under spridarna, jag har enkla spridare varvid masten hamnar i ungefär jämvikt när jag lyfter. För att undvika att masten far iväg sätter jag storfallet runt kranens wire och hissar upp till toppen, på så vis kan jag lyfta hela masten rakt upp lodrätt. Jag sträcker upp wiren "lite" så masten inte gungar för mycket.
det här med storfallet runt kranwiren ser jag inte helt klart framför mej. Har du möjlighet förtydliga vore tacksamt.

/j
mastlyft2.jpg
Så har jag lyft fast akter om masten

Skriv svar