Vilka riggtillverkare finns?

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Vilka riggtillverkare finns?

Inlägg av Spider » ons 21 maj 2014, 08:48

Funderar på riggbyte och har frågat runt lite för offerter. Vilka finns att fråga förutom selden, skarven,benns? Har även pratat med z-spars i England.

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Vilka riggtillverkare finns?

Inlägg av Kalle Kula » ons 21 maj 2014, 10:03

Nordic Mast och Southern Spars har väl gått ihop...vad de heter idag vet jag inte på rak hand..

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Vilka riggtillverkare finns?

Inlägg av MartinM » ons 21 maj 2014, 10:59

Nordic Mast och Southern Spars har gått ihop och gör väl bara Kolfiber prylar.

I danmark finns John Mast

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vilka riggtillverkare finns?

Inlägg av Spider » ons 24 sep 2014, 18:40

Nu är ny komplett rigg förutom bom beställd. Det blev en Skarven. Det var den enda leverantören som erbjöd sig att komma och titta samt att ställa upp med påmastning och att ta hela ansvaret för mått och dimmendioner.

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Vilka riggtillverkare finns?

Inlägg av gvs » ons 24 sep 2014, 21:55

Spännande, det kan man ju klassa som grundservice vid köp av rigg..

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vilka riggtillverkare finns?

Inlägg av Spider » tor 25 sep 2014, 08:45

Visst borde det vara så. Att jag ska ta alla mått för att leverantören ska slippa ansvaret känns inte aktuellt för mig. Det kanske hade blivit billigare men jag vill ha och betalar gärna för en komplett lösning. Nu ingår finmätning på båten, han tar med gamla riggen och återkommer med den nya lagom till påmastning vilken han också vill vara med på. Känns bra för mig.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilka riggtillverkare finns?

Inlägg av Anders S » tor 25 sep 2014, 09:42

Det är lätt hänt att det blir fel, om man skall mäta fram alla riggwirar. Det kan till och med bli fel om man lämnar in dem för utbyte och "bara" skall räkna ut en ny längd därför att de nya vantskruvarna blir litet längre med integrerad toggle.
Hur jag nu kan veta det...

Men en seriös riggmakare tar ansvar även för sådant. Det gjorde Lindh i Helsingborg. DÄREMOT, vilket var mer värt för mig, var att han hade klart för sig vilket grundproblem som gällde, eftersom jag var helt inställd på att köpa en helt ny mast, när inrullningsfunktionen inte var godtagbar. Det berodde på att "tidigare ägare" köpt riggen av en "tidigare segelmakare" som tagit genvägen via att låta akterlikets böjning ge buk, något som fungerade förr och på crosscutsegel, men på rullsegel bör man lägga bredsömmar. Ett nytt segel blev vida billigare än ny mast, och löste problemet. Så en total-rigg-segelmakare som tänker kan vara av stort värde, även om meterpriset på wire kan vara några kronor högre.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vilka riggtillverkare finns?

Inlägg av Spider » tor 25 sep 2014, 12:37

Helt rätt Anders. Även här är Skarven väldigt tillmötesgående och ändrar befintliga segel så dom passar ny riggen. I mitt fall blir även rullen till focken utbytt, även focken måste få sys om när jag byter fabrikat på rulle.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilka riggtillverkare finns?

Inlägg av Anders S » tor 25 sep 2014, 16:34

Spider skrev:Helt rätt Anders. Även här är Skarven väldigt tillmötesgående och ändrar befintliga segel så dom passar ny riggen. I mitt fall blir även rullen till focken utbytt, även focken måste få sys om när jag byter fabrikat på rulle.
Jag hade en Skarven-mast/rigg på förra båten. Jag har bara hört gott om dem.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vilka riggtillverkare finns?

Inlägg av Spider » tor 25 sep 2014, 21:30

Trevligt att du var nöjd Anders. Jag vet att många som kappseglar inom vissa klasser använder Skarven. Jag har även fått veta att han tidigare byggt B&R riggar så det blev ett extra pluss för det. Benns tackade faktiskt nej.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilka riggtillverkare finns?

Inlägg av Anders S » fre 26 sep 2014, 06:33

Spider skrev:Trevligt att du var nöjd Anders. Jag vet att många som kappseglar inom vissa klasser använder Skarven. Jag har även fått veta att han tidigare byggt B&R riggar så det blev ett extra pluss för det. Benns tackade faktiskt nej.
Nu kanske det skall nämnas att Skarvens rigg bytt ägare under åren. Min förra båt fick sin rigg 1975, dvs en "Original Skarven"... :mrgreen:
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vilka riggtillverkare finns?

Inlägg av Spider » fre 26 sep 2014, 08:12

Då får vi hoppas att utvecklingen gått framåt mot ännu bättre produkter :wink:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilka riggtillverkare finns?

Inlägg av Anders S » fre 26 sep 2014, 20:28

Spider skrev:Då får vi hoppas att utvecklingen gått framåt mot ännu bättre produkter :wink:
Det låter väl tänkbart, även om man kan misstänka att traditionella segelbåtsmaster i aluminium är en "mogen produkt" och inte är några krångligheter. En stor del av "produkten" är ju tillpassning, rätt mått och korrekt installation... Det blir säkerligen alldeles utmärkt.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Vilka riggtillverkare finns?

Inlägg av oceansailor » lör 27 sep 2014, 06:30

Känner igen de flesta profilerna som finns på hemsidan. Det är samma profiler som användes början slutet 70- talet. Nu spelar det mindre roll eftersom mastprofilen är relativt passiv och master är en mogen produkt som Anders skriver. Vikt och böjmotstånd skall stämma med rätande moment. Mer intressant är hur bom och beslag utvecklats genom åren.

Skarven mast starka sidor ligger nog på kundanpassning och service vilket är väl så viktigt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilka riggtillverkare finns?

Inlägg av Anders S » lör 27 sep 2014, 07:33

Man kan väl då reflektera att "speciella" lösningar kräver litet mer av riggmästaren. Talar vi ostagade master, kolfiber, mycket trimbara master (som på starbåt, maken till böjligt, slankigt vidunder har man sällan skådat) eller så bara master med konad topp och som bearbetats efter att profilen dragits, så blir det knepigare direkt.

Sedan är monteringen av riggen inte oviktig: rostfria beslag skall isoleras, axlar i skivgatten skall ha utbytbara lagringar, skivorna skall passa till de fall man valt (wire, traditionellt tågvirke, flätade linor med "töj", dyneema etc. Alla "lösa delar" skall kunna lossas (man kanske måste dra om en elkabel och behöver komma in i masten (finns det kabelrännor och hur ser de ut?), och är då rf skruv gängad i aluminium (som sitter fast redan efter två-tre år), eller har man kostat på att limma in en rf insatsgänga?

Det här skall ett proffs kunna, men som kund kan det ju vara bra att ställa "relevanta frågor". Man kan ju till och med få lära sig något om man sköter diskussionen bra... :mrgreen:
Anders S

Skriv svar