Köpa Hallberg-Rassy Rasmus
Re: Köpa Hallberg-Rassy Rasmus
Kul att höra att allt gick bra!
Beskriv gärna dina intryck av båten, vi får ju sas lite facit vad gäller synpunkterna i tråden ovan. Det vore kul att få veta vad du köpte till båten (gärna totalkostnad) och hur resan planerades, båtens skick m.m. Vi är nog rätt många som är nyfikna på detta!
Beskriv gärna dina intryck av båten, vi får ju sas lite facit vad gäller synpunkterna i tråden ovan. Det vore kul att få veta vad du köpte till båten (gärna totalkostnad) och hur resan planerades, båtens skick m.m. Vi är nog rätt många som är nyfikna på detta!
Henric D
Re: Köpa Hallberg-Rassy Rasmus
Hej igen! Tack för alla glada pårop!!
Ja vart skall man börja...
Båtköpet gick smidigt, jag köpte den ju i blindo så att säga så det var ju lite av en chansning, men jag gick på att gubben som ägt båten innan (17år) var ordförande i en seglarförening och inte verkade vara någon som använde båten som sin personliga bar utan faktiskt seglade med den.
Sen fick jag ungefär 40 bilder på saker som jag själv bad att få fotade.
Att byta pengar och papper med amerikaner är helt ok, jag betalade ju innan jag kom över men fick ordentilga kontrakt och garantier som jag lät granskas av en god vän som även han är amerikan och jobbar med imoprt (dock av bananer=) )
Så men den då rådande kursen så gick båten lös på 180000 svenska kronor. Där efter lade jag ca 80000 till på båten, inte helt uträknat ännu men ca.
Väl över i Usa så hade jag turen att hamna på en av de bästa marinorna i landet, de var verkligen supertrevliga och kunniga. man fick låna bil och de hade en egen liten affär som kunde ta hem praktiskt taget allt till bättre priser än praktiskt taget alla så det var väldigt smidigt när man behövde något!
Det tog 3 veckor att göra iordning och gå igenom båten för överfärden, detta inkluderade i princip att gå igenom allt och installera lite nya prylar, måla botten, lacka lite luckor osv osv osv.
Seglingen över var i sig en upplevelse på många sätt, inkluderat många lärdommar om väldigt mycket! inte bara om väder och vind utan mycket på det sociala planet får sägas.
Sen att den innehöll allt från småskador på besättningen, ett roder som gick lite halft sönder, och katastrof på fräskvattenfronten 4 dagar ut i golfströmmen till valar, delfiner, god fisk och en massa underbara dagar med toppensegling var väll saker man både räknat och inte räknat med.
Vi seglade från NC upp till New York, där vi gick upp för Huddson kl 1 på natten vilket var en otrolig upplevelse att se alla dessa ljus från hela manhattan, dock var det omöjligt att se eventuella prickar som borde finnas där i ljusinfernot.
Där efter vidare till ett Azorerna där seglare låg inblåsta och hade gjort så i nästan 2 veckor, vilket gjorde att när vi under smått dramatiska förhållanden anlände mitt i natte (igen) inte hittade en enda plats att trycka in oss på och när tröttheten skrek om att sova var det enda man skulle göra, resulterade i ankring med båten i hamnen under kuling! till saken hör att vi gått igenom kättning och ankare men ej prövat det. det blev ankarvakt med handen på startnyckeln som gällde =)
Båten då!
Ja till att börja med får jag säga att vi hade kuling i ca en vecka som start påväg mot azorerna och sedan till och från hela tiden, de blåser på atlanten de är klart! mellan england hade vi vindar ihållande 50 knop och runt där en natt, med detta vill jag säga att vi nog har fått känna på lite när det blåser och går vågor, under allt detta så har jag aldrig upplevt båten som osäker eller instabil på något vis.
Vi har under några tillfällen fått våg i sidan som skyfflat iväg båten men även då och i långa surfar så har det kännts tryggt, så det är i mina ögon en trygg båt.
Seglingsegenskaperna är väll vad jag förväntat mig, det är en långfärdsbåt... behöver jag säga mer? det finns många båtar som seglar bättre men även många som seglar sämre, absolut ingen padda i skön men inte någon raket heller.
Som bygge är allt väldigt rejält och välgjort, inredningen är orginal och känns verkligen fin! efter 33 år så hade jag nog förväntat mig lite mer skavanker än vad som fanns.
Med andra ord väldigt fin, ska självklart göra lite justeringar innan nästa seglats men inte mycket.
Jag kan säkert skriva i dagar om detta, ni får gärna fråga mer så ska jag svara så gott jag hinner!
En sak som är säker är att det var värt varenda timme och krona jag lagt ner på detta projekt, jag har lärt mig otroligt mycket om allt möjligt, träffat många intressanta människor och fått en otrolig mersmak för långsegling!!
Detta resulterar förmodligen i att vi redan nästa sommar ger oss av med NC som slutmål, då via den sydamerikanska västkusten.
Trevligt att detta forum existerar! =)
// Ivan
Ja vart skall man börja...
Båtköpet gick smidigt, jag köpte den ju i blindo så att säga så det var ju lite av en chansning, men jag gick på att gubben som ägt båten innan (17år) var ordförande i en seglarförening och inte verkade vara någon som använde båten som sin personliga bar utan faktiskt seglade med den.
Sen fick jag ungefär 40 bilder på saker som jag själv bad att få fotade.
Att byta pengar och papper med amerikaner är helt ok, jag betalade ju innan jag kom över men fick ordentilga kontrakt och garantier som jag lät granskas av en god vän som även han är amerikan och jobbar med imoprt (dock av bananer=) )
Så men den då rådande kursen så gick båten lös på 180000 svenska kronor. Där efter lade jag ca 80000 till på båten, inte helt uträknat ännu men ca.
Väl över i Usa så hade jag turen att hamna på en av de bästa marinorna i landet, de var verkligen supertrevliga och kunniga. man fick låna bil och de hade en egen liten affär som kunde ta hem praktiskt taget allt till bättre priser än praktiskt taget alla så det var väldigt smidigt när man behövde något!
Det tog 3 veckor att göra iordning och gå igenom båten för överfärden, detta inkluderade i princip att gå igenom allt och installera lite nya prylar, måla botten, lacka lite luckor osv osv osv.
Seglingen över var i sig en upplevelse på många sätt, inkluderat många lärdommar om väldigt mycket! inte bara om väder och vind utan mycket på det sociala planet får sägas.
Sen att den innehöll allt från småskador på besättningen, ett roder som gick lite halft sönder, och katastrof på fräskvattenfronten 4 dagar ut i golfströmmen till valar, delfiner, god fisk och en massa underbara dagar med toppensegling var väll saker man både räknat och inte räknat med.
Vi seglade från NC upp till New York, där vi gick upp för Huddson kl 1 på natten vilket var en otrolig upplevelse att se alla dessa ljus från hela manhattan, dock var det omöjligt att se eventuella prickar som borde finnas där i ljusinfernot.
Där efter vidare till ett Azorerna där seglare låg inblåsta och hade gjort så i nästan 2 veckor, vilket gjorde att när vi under smått dramatiska förhållanden anlände mitt i natte (igen) inte hittade en enda plats att trycka in oss på och när tröttheten skrek om att sova var det enda man skulle göra, resulterade i ankring med båten i hamnen under kuling! till saken hör att vi gått igenom kättning och ankare men ej prövat det. det blev ankarvakt med handen på startnyckeln som gällde =)
Båten då!
Ja till att börja med får jag säga att vi hade kuling i ca en vecka som start påväg mot azorerna och sedan till och från hela tiden, de blåser på atlanten de är klart! mellan england hade vi vindar ihållande 50 knop och runt där en natt, med detta vill jag säga att vi nog har fått känna på lite när det blåser och går vågor, under allt detta så har jag aldrig upplevt båten som osäker eller instabil på något vis.
Vi har under några tillfällen fått våg i sidan som skyfflat iväg båten men även då och i långa surfar så har det kännts tryggt, så det är i mina ögon en trygg båt.
Seglingsegenskaperna är väll vad jag förväntat mig, det är en långfärdsbåt... behöver jag säga mer? det finns många båtar som seglar bättre men även många som seglar sämre, absolut ingen padda i skön men inte någon raket heller.
Som bygge är allt väldigt rejält och välgjort, inredningen är orginal och känns verkligen fin! efter 33 år så hade jag nog förväntat mig lite mer skavanker än vad som fanns.
Med andra ord väldigt fin, ska självklart göra lite justeringar innan nästa seglats men inte mycket.
Jag kan säkert skriva i dagar om detta, ni får gärna fråga mer så ska jag svara så gott jag hinner!
En sak som är säker är att det var värt varenda timme och krona jag lagt ner på detta projekt, jag har lärt mig otroligt mycket om allt möjligt, träffat många intressanta människor och fått en otrolig mersmak för långsegling!!
Detta resulterar förmodligen i att vi redan nästa sommar ger oss av med NC som slutmål, då via den sydamerikanska västkusten.
Trevligt att detta forum existerar! =)
// Ivan
Re: Köpa Hallberg-Rassy Rasmus
Vill ni läsa mer om äventyret som följde efter hemseglingen av Rasmusen vi köpte i USA kan ni gå in på www.kuheli.se
Vänliga hälsningar Ivan
Vänliga hälsningar Ivan
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 262
- Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33
Re: Köpa Hallberg-Rassy Rasmus
..och i Ditt förra meddelande skrev Du...Ivan skrev:Vill ni läsa mer om äventyret som följde efter hemseglingen av Rasmusen vi köpte i USA kan ni gå in på http://www.kuheli.se
Vänliga hälsningar Ivan
"Med andra ord väldigt fin, ska självklart göra lite justeringar innan nästa seglats men inte mycket. "
Undrar om någon kunde ana vad Ni hade i tankarna!?
Vilket äventyr!
Kul, intressant läsning på trevlig blogg!
Kul att Du tipsade - Sailguide som bäst!
-
- Platinamedlem
- Inlägg: 160
- Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
- Ort: Västsverige
Re: Köpa Hallberg-Rassy Rasmus
Hittade uppgifter om en Rasmus-klubb på HR:s hemsida, det kan ju vara en bra kanal för att få veta svagheter
Klubb för HR 35 Rasmus ägare
Rasmusklubben. Det finns en särskild Rasmusklubb med säte i Stockholm. För närmare info, v g kontakta granqvist.hans@(no spam)telia.com - tag bort "(no spam)" för att få korrekt epostadress
Klubb för HR 35 Rasmus ägare
Rasmusklubben. Det finns en särskild Rasmusklubb med säte i Stockholm. För närmare info, v g kontakta granqvist.hans@(no spam)telia.com - tag bort "(no spam)" för att få korrekt epostadress
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 262
- Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33
Re: Köpa Hallberg-Rassy Rasmus
seniorseglare skrev:Hittade uppgifter om en Rasmus-klubb på HR:s hemsida, det kan ju vara en bra kanal för att få veta svagheter
Klubb för HR 35 Rasmus ägare
Rasmusklubben. Det finns en särskild Rasmusklubb med säte i Stockholm. För närmare info, v g kontakta granqvist.hans@(no spam)telia.com - tag bort "(no spam)" för att få korrekt epostadress
Läser man hela tråden , förutom grundfrågetällnngen för några år sedan, så tror jag att trådskaparen numera har väldigt klart för sig både styrkor och svagheter på en Rasmus...
Troligen bättre kunskap än de allra flesta..
Med vänlig hälsning,
/Ola
Re: Köpa Hallberg-Rassy Rasmus
En Rasmus i sverige kan man få för ca 300 000, och då troligen en som behöver renoveras.
Själva båten Rasmus har jag själv funderat på..
Fördelar: lugn gång till havs, grundgående, starkt byggd.
Nackdelar: avdrift, lättvindsegenskaper, kryss i hårt väder, trång sittbrunn.
Dessutom.. En gammal båt, i vilket skick är mast/ stående rigg, tankar, motor?
Själva båten Rasmus har jag själv funderat på..
Fördelar: lugn gång till havs, grundgående, starkt byggd.
Nackdelar: avdrift, lättvindsegenskaper, kryss i hårt väder, trång sittbrunn.
Dessutom.. En gammal båt, i vilket skick är mast/ stående rigg, tankar, motor?
Re: Köpa Hallberg-Rassy Rasmus
Om man är intresserad av Rasmus så ska man nog även ta en titt på Najad 34:jaba skrev:En Rasmus i sverige kan man få för ca 300 000, och då troligen en som behöver renoveras.
Själva båten Rasmus har jag själv funderat på..
Fördelar: lugn gång till havs, grundgående, starkt byggd.
Nackdelar: avdrift, lättvindsegenskaper, kryss i hårt väder, trång sittbrunn.
Dessutom.. En gammal båt, i vilket skick är mast/ stående rigg, tankar, motor?
http://www.finn.no/finn/boat/used/objec ... e=37669190
Större djupgående (1,60) ger mindre avdrift
Re: Köpa Hallberg-Rassy Rasmus
Nu finns det även en bok att köpa som handlar om det äventyr den Hallberg-Rassy Rasmus som omnämns i denna tråd varit ute på!
Saltvattenliv - En världsomsegling
Kolla in: www.bokforlagetorkan.se
// Ivan
Saltvattenliv - En världsomsegling
Kolla in: www.bokforlagetorkan.se
// Ivan
-
- Rookie
- Inlägg: 2
- Blev medlem: fre 24 jun 2016, 09:01
- Kontakt:
Re: Köpa Hallberg-Rassy Rasmus
Hej, väcker liv i en gamal tråd har nyligen köpt en Rasmus och även boken Saltvattenliv, mycket trevlig läsning Ivan.
Hälsningar// Jonas
Hälsningar// Jonas
S/Y Skybird (HR35)