Hjälp med båtköp - Beason 31

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Charlie_C
Rookie

Hjälp med båtköp - Beason 31

Inlägg av Charlie_C » mån 03 feb 2025, 15:32

Hej,
Vi ska köpa en segelbåt i prisklassen 100-150tkr. Igår kollade vi på en Beason 31 där man under senaste åren har gjort stora uppgraderingarna på båten, Så som:
* Ny plotter
* ny autopilot
* ny AIS sändare/mottagare.
* nytt ekolod
* nya segel
* nytt elektriskt ankarspel
* ny sprayhood
* Allt kopplat med NMEA 2000
* ny diesel-, vatten- och septiktank
* Annat smått o gott

För 10 år sedan (2015) byttes motor och drev till en ny Volvo Penta D1-20 med VP s130 drev.
Allt på båten känns rätt, förutom nån småsak som jag tycker sticker ut så mycket att jag tvivlar nu på allt.
Motorn, som man ändå får anse vara ganska ny, har enligt säljaren installerats av en firma (har frågat om det finns kvitto och väntar på svar).
Det som får mig att tveka är att motorn sitter med skruv som rostat, på träklossar. Även slangklämmor har stora rostangrepp, vilket ger kännslan av att personen har gjort jobbet själv och använt sig av billigare material/lösningar, eller skulle en proffesionell firma använda sig av icke rosfria produkter vid insallation av en ny motor? Känns konstigt
Vidare har all service gjort av en kompis, utan kvitto alltså. Har inte nya motoret krav på service hos certifierad verkstad om garantier osv ska gälla? Känns då konstigt att man ska ha snålat på detta?
Det har varit en och samma ägare sedan motorn byttes.

Eftersom båten säljs av mäklare är det så svårt att skapa sig en bild/kännsla av båtens ägare och kan därför endast gå på vad jag kan se. Det jag ser är en båt som någon verkar bry sig om, tillräckligt mycket för att göra stora och dyra uppgraderingar. Samtidigt känns det som att man snålat på onödiga saker?

Vidare såg plåten för infästning av kölen ganska dåligt ut. Vad tycker ni? Något som behöver åtgärdas snarast eller kan man fixa nästa säsong när man tar upp båten i sin egen hamn? Är det ens något man kan fixa eller vill man bara hålla sig borta?

vad tycker ni? Bådar det för framtida problem?
Tacksam för synpunker!

Bifogar lite bilder som jag tog
IMG_0331.JPG
Foto på infästning
IMG_0326.JPG
Slangklämmor
IMG_0324.JPG
Dieselslang
IMG_0327.JPG
Motor
IMG_0336.JPG
Kölbultar och plåt

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Hjälp med båtköp - Beason 31

Inlägg av Anders S » tis 04 feb 2025, 11:52

Sådär skall det förstås inte se ut på en välskött båt. Intrycket är ju att här har stått mycket saltvatten - mycket rost. Nu räcker det (vet av erfarenhet) att det läcker en smula vid yttre kylvattenkretsen, så rostar det runt motorn.

Balkarna är rimligen lösningen för att få motorn på "rätt nivå" ihop med sina motortassar, och där känns väl det bristande plastarbetet som lika illa som rostande bultar. Det är nog någon som gjort jobbet (det gör sig inte själv) men om det är särskilt påkostat vet jag just inte.

Nu är det ju inte hela världen att byta ut det som ser illa ut: Motorns skruvar och slangklämmor kanske kostar en tusenlapp eller två, och att lossa fyra kölbultar och göra en ny rostfri plåt till botten, inklusive brickor och rostfria muttrar kostar ett par tusen. Träbalkar kan vara OK, bara de är infästa stabilt i det gamla motorunderredet.

Det här är annars en prisnivå där man får fundera på om en noggrann besiktning (läs >10.000) är meningsfull.

Vilka löften ger säljaren (mäklaren är säljaren, även om han slingrar sig).
Anders S

Skriv svar