Fabola pokus många frågor

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
windex68
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 19 okt 2021, 17:36

Fabola pokus många frågor

Inlägg av windex68 » fre 26 nov 2021, 23:54

Hej!

Jag vill köpa en Fabola Pokus och har lite frågor.

Tillverkades den i olika versioner med avseende på utformning av sittbrunn/luckor osv? Vilka årsmodeller gäller det i så fall? Söker man på bilder verkar det finnas minst två utformningar?! Är luckorna med tätningslist och låsbara?

Är det möjligtvis någon som har någon ritning/broschyr/manual/infoblad med tekniska data mm att dela med sig av? Kanske ett foto eller skannat material?

Skulle det vara möjligt med en elektrisk utombordare på denna båt? Och vilken effekt behövs, 55 lbs? Någon som har provat?

Båten har ingen självläns, kan man installera det själv?

Behöver man burka båten vid segling eller räcker kölen till?

Många frågor - hoppas ni kan besvara dom!
Vore mycket intressant att få reda på mer om denna smått unika segeljolle!😄
Senast redigerad av 1 windex68, redigerad totalt 0 gånger.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Fabola pokus många frågor

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 18 jan 2022, 13:21

Du har ju inte fått några svar så bara för att visa dig att forumet inte har dött om än gått i ide tar jag mig friheten att förmedla några länkar; förmodligen har du bladat själv å nätet men iaf: https://www.youtube.com/watch?v=gDrB4djQeSU . Fabola har själva gjort en liten historisk utvikning:
https://www.fabolayachts.se/fabolayacht ... utveckling. Och varhttps://www.youtube.com/watch?v=CUk4lVZkiPEför inte:
En trevlig liten båt!
Nån har tyckt sig förstå att 5 hkr skulle gälla och då är det väl till att skaffa en el motor med den kraften! Beror ju på var den skall seglas; kustnära med vågor att gå mot jobbigare än insjö - där det förvisso kan blåsa från alla håll men ändå troligen inte så stor att det tar en dag att komma hem.
Med tanke på dubbelskrov är det knepigt tror jag att sätta dit en självläns men givetvis låter det sig göras. Jag skulle köpt ett lämpligt öskar istället :wink:
Enl reklamen självresande så om inte den egna vikten räcker till i en vindby blir man väl bara blöt och en erfarenhet rikare, skulle den tippa. :)

windex68
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 19 okt 2021, 17:36

Re: Fabola pokus många frågor

Inlägg av windex68 » ons 19 jan 2022, 11:37

Tack för infon, där jag fick svar på det mesta!
Det kan ju vara så att Fabola ändrade lite på däckslayouten under åren? Båten byggdes i totalt över 1000 exemplar! Undrar när de sista tillverkades?
Kan nog funka med elmotor in och ut till brygga och kortare transport, och man kan ju även ro! :wink:
Har hittat data om deplacement på 225 kg inkl. sänkköl på 75 kg (depl ? och kölvikt 100 kg på sailguide.se ofullständiga). Men det är ju faktiskt en liten kölbåt som borde kännas tryggare än med bara ett centerbord av trä!
Finns det någon som har en Pokus till salu så är jag intresserad, helst i Skåne eller södra Sverige...

Har även börjat kolla in Triss 430 som påminner mycket om Pokusen. Fördelar/nackdelar om vi jämför båtarna? Någon med erfarenheter av Triss 430?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Fabola pokus många frågor

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 19 jan 2022, 16:56

Ingen aning om Triss 430! Men det finns ju litet på nätet att blada fram. Den ser väl ut ungefär som Fabolan?
Däremot har jag erfarenhet av min första egna lilla båt som jag köpte när jag sålde dykutrustningen, för mer än 40 år sedan.
Det var en Askeladden 16 (att särskilja från 14). Ungefär 5 meter lång och typ 1.95 bred. Sänk-köl i aluminium, och kan man väl säga, halvdäckad på så sätt att från masten och framåt var det ett litet däck, med lucka till förvaringsutrymme. Dottern som vid köpet var 7 kunde precis krypa ner i det.
Osänkbar, vägde typ 300 kg.
Så hur är det att segla en sån här liten krabat? Just denna Askeladd var avsedd som kombibåt, lämplig motor 5 hkr vilket räckte bra. Undervattenskroppen ungefär som alla kombi-jollar, dvs en cirka 5-10 cm längsgående (naturligtvis...) köl vari också centerbordet gick upp/ner via en trumma inombords. Som jag minns det var höjdtagningen inte den bästa, men halvvind o andra bogar OK (om man nu inte hade brått). Kändes trygg o säker. Seglade faktiskt från hemmahamnen till Ven t/r med min blivande fru, ett äventyr i sig (det blåste upp rejält och öppen sjö); vi gifte oss iaf....
Jag skulle tro att de båtar du tittar på, troligen mest Fabolan, seglar betydligt bättre p gr av skrovform mera lämplig för segling.
Men man kan ha det väldigt mysigt i såna här små farkoster, troligen bäst i skärgård. Vi medförde tält och tältade i närheten av hamnarna...och var unga :wink: . Kostade mig då 12000 vill jag minnas. Kunde dras på liten trailerkärra, obromsad.

DanneL
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 10:11

Re: Fabola pokus många frågor

Inlägg av DanneL » fre 21 jan 2022, 08:52

Angående elmotor, så om du ska använda motorn för att det inte blåser så räcker en 30 lbs. Funkade utmärkt på min 1500 kg Fabola Scanper kölbåt.
Har nu den 30 lbs elmotorn på en 4 meters roddbåt nu och kör utan vidare 2 timmar på ett 60Ah blybatteri. Allt beror dock på hur fort du behöver åka, vissa måste alltid använda full gas och då är inte räckvidden bäst med en elmotor.

windex68
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 19 okt 2021, 17:36

Re: Fabola pokus många frågor

Inlägg av windex68 » fre 21 jan 2022, 14:47

Kul historia med Askeladden Seymor! :) Den båten kan också vara intressant, men jag tror också att både Trissen och Pokusen har betydligt bättre seglingsegenskaper.

Tack för tipset med elmotorn DanneL! Det verkar ju räcka med mindre effekt, kanske får bli en 40 lbs då, så har man lite extra kraft vid motsjö och hård vind. Båten ska seglas på en insjö så vågorna blir i alla fall inte så stora. Så den ska mest funka för korta transportsträckor. 8)

Klart intressant detta med en liten kombijolle! Jag vill "skala ner" seglingen med en mindre båt och slippa tids-tjuvar såsom: underhåll, vagga, kranlyft, motor, bensin, service, utrustning mm. mm. Ska bara dagseglas och njutas av under sommaren och sedan ligga på en trailer! :D
Här är några bilder på Fabola Pokus och Triss 430:
Bild
Pokus "Hajfena" framför kölen och en rejäl blytyngd nederst på kölen!
Bild
Pokus (från Sailguide)
Bild
Triss 430 Intressant med vinschen till centerbordet - undrar hur det funkar rent mekaniskt?
Senast redigerad av 1 windex68, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fabola pokus många frågor

Inlägg av Anders S » sön 23 jan 2022, 21:07

DanneL skrev:
fre 21 jan 2022, 08:52
Angående elmotor, så om du ska använda motorn för att det inte blåser så räcker en 30 lbs. Funkade utmärkt på min 1500 kg Fabola Scanper kölbåt.
Har nu den 30 lbs elmotorn på en 4 meters roddbåt nu och kör utan vidare 2 timmar på ett 60Ah blybatteri. Allt beror dock på hur fort du behöver åka, vissa måste alltid använda full gas och då är inte räckvidden bäst med en elmotor.
Absolut så, en båt (särskilt en segelbåt) löper lätt i vattnet, och (litet spetsigt, sådär), blåser det såpass så det går sakta, så seglar man. Baksidan med batteri-utombordare är att man behöver "två hål i väggen" med jämna mellanrum och helst direkt efter urladdning. Men kan man ordna det så räcker den långt på små båtar.
Anders S

Coral
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 18 feb 2022, 21:07

Re: Fabola pokus många frågor

Inlägg av Coral » lör 19 feb 2022, 16:30

Hej.
Min svärfar har en Fabola Pokus som han har tänkt sälja. Om det fortfarande är intressant för dig att köpa en sådan.
Båten finns lite utanför malmö.
Med vänlig hälsning Rickard Löfgren

windex68
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 19 okt 2021, 17:36

Re: Fabola pokus många frågor

Inlägg av windex68 » lör 19 feb 2022, 19:12

Hej Richard!
Det låter ju väldigt intressant men jag måste nog först sälja min nuvarande båt för att få loss pengar.
Hoppas det sker nu till våren så jag kan köpa en segeljolle istället!
Vi kanske kan hålla kontakten/kolla läget till våren?
Det passar också väldigt bra då jag bor i Skåne.
Skicka gärna bilder på båten om möjligt!
Mvh Martin

Coral
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 18 feb 2022, 21:07

Re: Fabola pokus många frågor

Inlägg av Coral » sön 27 feb 2022, 10:27

Hej .
Kan vi ha kontakt vi telefon eller messenger?
0705858597
Mvh Rickard Löfgren

windex68
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 19 okt 2021, 17:36

Re: Fabola pokus många frågor

Inlägg av windex68 » mån 28 feb 2022, 10:58

Absolut! Jag kan höra av mig när/om det blir aktuellt.
Vi kan också hålla kontakt via PM (pratbubblan men tre prickar på under mitt användarnamn)

Skriv svar