Båt under 250 k.

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Caesar212
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 05 jul 2021, 15:42

Båt under 250 k.

Inlägg av Caesar212 » tis 06 jul 2021, 18:36

Hej! här är första inlägget för mig i detta forum.
Jag och min fru funderar på att skaffa en segelbåt igen efter några år utan. Vi hade då en IF som vi seglade med 3 somrar men som sedan såldes på grund av utlandsresa. Ingen av oss var tidigare seglare men jag har spenderat min uppväxt med motorbåtar och seglat en del vindsurfing och seglat med vänner.

VI funderar nu på att skaffa en ny segelbåt och funderar på vilka alternativ ni tänker skulle passa.
Önskemål:
- under 250 000,
- Ståhöjd. Skall få plats med 2 vuxna och 1-2 barn. Seglade på IFen med en större hund och var rätt nöjda förutom ståhöjd.
- Med tanke på att vi nu har ett barn kommer vi behöva kunna segla båten på 1 man/kvinna.
- Säker. En negativ upplevelse vi hade av vår IF var utombordare som var lite svajjig och att den inte var speciellt välskött vare sig innan eller efter vi ägde den. Vill kunna räkna med att kunna gå för motor om det blåser mer än vad vi är bekväma med t.ex.
- Hanterbarhet är prioriterat över bra seglingsegenskaper.

Båten kommer uppskattningsvis användas till 70 % turer på 1-2 dagar och 30 % till veckolånga turer.

Förutom tips om modeller som passar beskrivningen får ni gärna komma med tips om vad man bör undersöka för de respektive modellerna. Vilka svaga punkter har de?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båt under 250 k.

Inlägg av Peter_K » tis 06 jul 2021, 20:30

Det du beskriver kan vara vilken familjebåt på runt nio meter som helst. Cumulus, Alpha, Maxi Fenix är exempel på båtar i segmentet. In och kolla här bland kommentarerna på båtmodellerna, så får du för- och nackdelar.
http://www.livetombord.se/praktisktbata ... -80-talet/
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båt under 250 k.

Inlägg av Anders S » ons 07 jul 2021, 08:28

Caesar212 skrev:
tis 06 jul 2021, 18:36
Hej! här är första inlägget för mig i detta forum.
Jag och min fru funderar på att skaffa en segelbåt igen efter några år utan. Vi hade då en IF som vi seglade med 3 somrar men som sedan såldes på grund av utlandsresa. Ingen av oss var tidigare seglare men jag har spenderat min uppväxt med motorbåtar och seglat en del vindsurfing och seglat med vänner.

VI funderar nu på att skaffa en ny segelbåt och funderar på vilka alternativ ni tänker skulle passa.
Önskemål:
- under 250 000,
- Ståhöjd. Skall få plats med 2 vuxna och 1-2 barn. Seglade på IFen med en större hund och var rätt nöjda förutom ståhöjd.
- Med tanke på att vi nu har ett barn kommer vi behöva kunna segla båten på 1 man/kvinna.
- Säker. En negativ upplevelse vi hade av vår IF var utombordare som var lite svajjig och att den inte var speciellt välskött vare sig innan eller efter vi ägde den. Vill kunna räkna med att kunna gå för motor om det blåser mer än vad vi är bekväma med t.ex.
- Hanterbarhet är prioriterat över bra seglingsegenskaper.

Båten kommer uppskattningsvis användas till 70 % turer på 1-2 dagar och 30 % till veckolånga turer.

Förutom tips om modeller som passar beskrivningen får ni gärna komma med tips om vad man bör undersöka för de respektive modellerna. Vilka svaga punkter har de?
Med den budgeten skall det inte vara några problem att hitta något.

Men om du är "nybörjare" och vill ha en lättseglad/lätthanterad båt (segla ensam (i praktiken), pålitlig och tillräcklig motor etc) skall du titta på båtens egenskaper och attribut snarare än modell. Attribut som underlättar segling (i alla dess betydelser) är rullfock, lättrevad/lättstuvad stor, nyare och välinstallerad motor med god kraft, god manövrerbarhet (smidig för segel och motor).

Sedan är spännvidden för olika båtmodeller rätt stor. Jag såg (exempelvis) en Cumulus för 175 tusen, och VET att en skabbig (men uppsnyggbar) likadan gick för 50. Det brukar vara så att man inte bör köpa den dyraste eller den billigaste och vad man väljer (skick och utrustning) beror på vad man kan och vill göra. .

En snabb "Blocketkoll" på segelbåtar mellan 150 och 250 tusen blir tre sidor. Med dina rätt vaga kriterier finns det massor av modeller i prisspannet.

Lycka till, och kom igen med konkreta frågor när du vill!
Anders S

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Båt under 250 k.

Inlägg av Yapdiver » ons 07 jul 2021, 16:37

Caesar212 skrev:
tis 06 jul 2021, 18:36
Hej! här är första inlägget för mig i detta forum.
Jag och min fru funderar på att skaffa en segelbåt igen efter några år utan. Vi hade då en IF som vi seglade med 3 somrar men som sedan såldes på grund av utlandsresa. Ingen av oss var tidigare seglare men jag har spenderat min uppväxt med motorbåtar och seglat en del vindsurfing och seglat med vänner.

VI funderar nu på att skaffa en ny segelbåt och funderar på vilka alternativ ni tänker skulle passa.
Önskemål:
- under 250 000,
- Ståhöjd. Skall få plats med 2 vuxna och 1-2 barn. Seglade på IFen med en större hund och var rätt nöjda förutom ståhöjd.
- Med tanke på att vi nu har ett barn kommer vi behöva kunna segla båten på 1 man/kvinna.
- Säker. En negativ upplevelse vi hade av vår IF var utombordare som var lite svajjig och att den inte var speciellt välskött vare sig innan eller efter vi ägde den. Vill kunna räkna med att kunna gå för motor om det blåser mer än vad vi är bekväma med t.ex.
- Hanterbarhet är prioriterat över bra seglingsegenskaper.

Båten kommer uppskattningsvis användas till 70 % turer på 1-2 dagar och 30 % till veckolånga turer.

Förutom tips om modeller som passar beskrivningen får ni gärna komma med tips om vad man bör undersöka för de respektive modellerna. Vilka svaga punkter har de?
Skaffa en så ny båt som möjligt, helst något som är designat på 2000-talet om du kan hitta det.

Tänker ni köpa båt just nu, tänk på att det är säljarnas marknad, ni kommer att få betala överpris i nuläget för en båt.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Båt under 250 k.

Inlägg av omega » ons 11 aug 2021, 08:08

Kika lite på båtar som Comfort 32, Maxi 95. Stabila båtar med god motoreffekt.
Fenix Cumulus , som nämnts ovan är trevliga båtar, med mindre utrymme o sämre motor effekt
Sen finns ju de gamla klassiska 30 fotarna Comfort,Ballad, scampi
Vill man ha lite roligare segling kan man kolla på Omega30 och 34

Mvh Johan

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Båt under 250 k.

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 11 aug 2021, 10:51

Som Omega skriver bl a Comfort 32. Har en kompis som för 2 år sen sålde en fin C32:a för 150000:-. Motorn bytt till Nanni, 29 hkr bara 7 år gammal; mycket fint skick för övrigt. Jag ägde själv en C32:a i 14 år och var mycket nöjd med både seglingsegenskaper och säkerheten. Stabil, lutar inte särskilt mycket. Gott om utrymme. Dock: förpiken för kort för mig (183cm)/litet enkelt byggd/lösningen med 2 akterkojer bökig om man tillhör NKR (NattKissarnas Riksförbund).
Skicket på motorn på begagnade båtar (förutom om seglen behöver bytas för det är i sig en affär på minst 6-70000) - är ju extremt viktigt eftersom nya motorer med installation kostar typ 120000:-. ;
Albin Nova har många kvaliteter: https://www.livetombord.se/praktisktbat ... lbin-nova/

Du skall absolut använda besiktningsman - väl använda pengar. Såvitt jag begriper köparnas marknad!

Olas
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 31 okt 2021, 18:42

Re: Båt under 250 k.

Inlägg av Olas » sön 31 okt 2021, 18:45

Trading can be a lucrative business, I suppose, but at the end of the day I still wouldn’t recommend it since the risk : reward ratio is far too high compared to other methods Crypto signals · BUSINESSFIRST.

I follow the Daily Coin for a lot of news and interesting articles, and here’s what they have to say about day trading.
Senast redigerad av 1 Olas, redigerad totalt 0 gånger.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båt under 250 k.

Inlägg av Peter_K » sön 31 okt 2021, 20:42

Olas skrev:
sön 31 okt 2021, 18:45
se YAMARIN 64 OG 65 DC
Hur seglar en sådan..?
Alla borde ha skägg

Skriv svar