Vilken båt

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Vilken båt

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 24 aug 2020, 18:16

https://www.knapemarin.se/Home/Detail/4806/CR-400-DS
Jo jag vet djupgåendet...men det är nog rätt svårt att hitta stor nog båt som har liten köl. I släkten finns en som seglat en Fantasi 44 - över Atlanten o tebaks med stor komfort. ( https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... B0AAAAAEAw (puh!)

Litet större Nauticats har även de djupgående typ 1,80

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Vilken båt

Inlägg av Kuling » mån 24 aug 2020, 21:11

Seymor B Fudd skrev:
mån 24 aug 2020, 18:16
https://www.knapemarin.se/Home/Detail/4806/CR-400-DS
Jo jag vet djupgåendet...men det är nog rätt svårt att hitta stor nog båt som har liten köl.
Sedan hade den ju inte tre separata kabiner heller. Stickkojen är nog lite nödlösning.

Jag vet ju att det är svårt att hitta den båt jag letar efter. Det är ju såklart därför jag frågar här. :D Eventuellt kan jag kanske också tänka mig en däckssalongbåt med en extra salong under däck. På så sätt får man ju en "tredje kabin" för sällananvändning. Det öppnar ju upp fältet något.

Ibland dyker det upp någon Motiva med begränsat djupgående. De äldre klarar ju det kravet galant! Ett klart intressant alternativ. Just nu känns det annars som om en Vancouver, Nordship eller Mascot ligger närmast tillhands. Om man nu inte går hardcore och väljer en Southerly.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Vilken båt

Inlägg av omega » ons 26 aug 2020, 15:15

Du kan ju alltid kolla in Ovni båtarna , de är ju gjorda för äventyr. de flesta orustbåtar brukar nog bli lite djupare i kölen, definitivt om du vill kunna slå dig ut från en läkust i busväder, som det så fint stod i någon äldre långfärds skildring.
För det behövs nog djup köl o hög rigg, Personligen skulle jag kollat in Sweden yachts båtar, de hade några grundgående med T köl,troligen bland de bättre byggena i världen

//Johan

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Vilken båt

Inlägg av Kuling » tor 27 aug 2020, 12:26

Vilka Ovni- och Sweden Yachts har däckssalong???

Är det någon som har läst den önskade specen?

Har nu också sett att Sea Finns större modeller finns med en extra kabin. Djupgående 1,6 m. Klockrent!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11662
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilken båt

Inlägg av Anders S » tor 27 aug 2020, 19:46

Det här låter litet som en variant på "billig-lätt-stark"-problematiken - där man brukar få välja två av de tre egenskaperna.

Däckssalong med möjlighet att ha uppsikt, men inte nödvändigtvis styra (kan man IOFS fixa med AP om inre styrplats saknas) finns ju.
Att tåla en rullning eller brottsjö på atlanten löser man med stormskivor över de (stora) fönstren (när man nu kanske tycker sig vilja ha den förmågan)

Då kommer vi till tre hytter-plus-salong-kravet, och där börjar det bli en motsättning (pga båtens storlek) till kravet på begränsat djupgående (stora båtar brukar ha djup köl). Sedan, stora båtar brukar få skalningsproblem då det gäller hållfasthet, dvs större båtar tål inte lika bra som en liten att dunsa i. Motorseglare av Nauticat-karaktär har inte garanterat förmåga att kryssa ut från en läkust, så det kravet blir också begränsande.

Kravbilden är ju inte komplett utan att veta om du vill ha tre hamn-hytter, eller om hytterna skall vara "sjögående" hytter. I det senare fallet kommer man i läget att alla inte sover samtidigt till sjöss (sk "varm koj"), om det nu löser den frågan. Likaså är ju tre separata hytter något som (om de är fulla av folk) måste matchas av kabyss- och toa-kapacitet.

Min båt har tre hytter, dvå dubbla, en enkel, en extra "pilot-berth" (full med allsköns byling), två toaletter (båda med dusch), kök, navplats och verkstad - så det går att klämma in massor i en 37-fotare. Eftersom den är litet halvgammal är kölen också litet längre och inte löjligt djup, men det vete 17 om jag klarar 1.70. 1.90 klarar sig.

Knape Marin har en systerbåt till salu, litet annorlunda inredd och "med stora möjligheter att sätta egen prägel" - som mäklare brukar säga om risbuskar. Jag tror inte att det riktigt ändå är vad du är ute efter... Men som exempel på att tulipanarosen finns, så https://www.knapemarin.se/Home/Detail/4 ... ountess-37

Jag hade själv (om budgeten räcker) valt Vancouvern eller Southerlyn.
Anders S

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Vilken båt

Inlägg av Yapdiver » tor 27 aug 2020, 22:00


Skriv svar