Teakdäck

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Nicklasgus
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 26 mar 2019, 17:12

Teakdäck

Inlägg av Nicklasgus » lör 20 jun 2020, 16:25

Hej,

Har hittat en Sweden yachts 34 som jag är ganska så sugen på, ”problemet” är att de fortfarande original teakdäck från 77 vilket inte känns så jätte lockande med tanke på att de kanske är dags att snart byta eller ta bort det helt,

Vet att de är ett stort och dyrt jobb om man skulle välja att lägga nytt nån som har gjort de och vet ungefär va de skulle gå på eller om man ska ta bort det helt istället?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Teakdäck

Inlägg av Anders S » lör 20 jun 2020, 16:45

Jag har ett gammalt teakdäck (från 89) och när det tjänat ut blir det orimligt att lägga ett nytt (av flera skäl). Då river man däcket (pust, stön), lagar alla hålen, gör rent med slipmaskin, skrapar och lägger nytt halkskydd: fuskteak, matta eller färg (Kiwigrip). Jag fick ett "mellan tummen och pekfingret"-pris på "minst 100.000 kr". Alltså kommer jag att vårda däcket, laga nåten, byta proppar och allmänt försöka skjuta problemet framåt i tiden.

Ta en rejäl titt på teakdäcket och försök bedöma om det klarar sig ett tag, kan fräschas upp eller om det är totalt slut, pruta knallhårt och ta in en prisuppgift som är litet mer än "killgissning"...
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Teakdäck

Inlägg av Seawolf » lör 20 jun 2020, 18:38

Nicklasgus skrev:
lör 20 jun 2020, 16:25
Hej,

Har hittat en Sweden yachts 34 som jag är ganska så sugen på, ”problemet” är att de fortfarande original teakdäck från 77 vilket inte känns så jätte lockande med tanke på att de kanske är dags att snart byta eller ta bort det helt,

Vet att de är ett stort och dyrt jobb om man skulle välja att lägga nytt nån som har gjort de och vet ungefär va de skulle gå på eller om man ska ta bort det helt istället?
Lyd ett gott råd: Köp ALDRIG ALDRIG ALDRIG en båt som förstörts med att nån dåre har borrat tusentals hål i det fantastiska täta materialet glasfiberamerad plast och skruvat dit ett biologiskt nedbrytbart material som gistnar och slits.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Teakdäck

Inlägg av Anders S » sön 21 jun 2020, 08:30

Seawolf skrev:
lör 20 jun 2020, 18:38
Nicklasgus skrev:
lör 20 jun 2020, 16:25
Hej,

Har hittat en Sweden yachts 34 som jag är ganska så sugen på, ”problemet” är att de fortfarande original teakdäck från 77 vilket inte känns så jätte lockande med tanke på att de kanske är dags att snart byta eller ta bort det helt,

Vet att de är ett stort och dyrt jobb om man skulle välja att lägga nytt nån som har gjort de och vet ungefär va de skulle gå på eller om man ska ta bort det helt istället?
Lyd ett gott råd: Köp ALDRIG ALDRIG ALDRIG en båt som förstörts med att nån dåre har borrat tusentals hål i det fantastiska täta materialet glasfiberamerad plast och skruvat dit ett biologiskt nedbrytbart material som gistnar och slits.
Det där blir litet speciellt, eftersom det på "Thiokol-och-hantverkstiden" var praxis för litet finare båtar att ha ett sådant teakdäck. Bättre båtar (=mer påkostade) 60- och 70-talsbåtar har ofta den här lösningen, och antingen är den i skick, uppdaterad eller utbytt - eller så är den borttagen och däcket är återställt. Det finns en hel del välbyggda båtar från den tiden (och senare) som fortfarande fungerar som de skall.

Det är alldeles riktigt att modern tillverkning löser det här utan skruvar (teakskiktet vacuumlimmas), och då bryter man inte den täta ytan, (mer än i alla de beslag som monteras på litet olika ställen).

Hittar man en lika fin (ungefär), motsvarande trevlig båt utan teakdäck är det en knäckfråga mindre - så är det.

Men man skall se upp i alla lägen: På båtar runt 35 fot eller så kostar det ungefär detsamma att montera en ny motor, att byta ut teakdäcket mot något annat (teak är ju numera en bristvara och "båtbyggarteak" får man knappast tag på utan vidare) eller att byta ut mast och rigg eller (hemska tanke) helrenovera en hårt grundstött fenkölad båt.
Anders S

Nicklasgus
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 26 mar 2019, 17:12

Re: Teakdäck

Inlägg av Nicklasgus » sön 21 jun 2020, 18:01

Tack för alla synpunkter, får fundera några turer och kika ordentligt när jag kollar på båten

Skriv svar