Uppgradering från Compis 28

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Sectumstrumpa
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 21 apr 2020, 14:54

Uppgradering från Compis 28

Inlägg av Sectumstrumpa » tis 21 apr 2020, 15:11

Hej,

Jag håller för närvarande att spara ihop pengar till en egen segelbåt. Budget är ungefär lite under 200000 och det kommer nog ta ett år eller två till innan jag har lyckats få ihop de pengarna. Tanken är en båt som ska vara lämplig (tillräckligt bekväm och sjövärdig) för 4-6 vuxna att segla till shetland med. Senare eventuellt med småbarn.

Familjen har sedan jag var liten seglat en Compis 28. Dock är det ett antal saker som jag upplever som inte riktigt adekvat.

Compis 28 har relativt sett en alldeles för stor sittbrunn. Svinbra i hamn, kass när det lutar, eller vid en potentiell våg in i sittbrunn. Den stora sittbrunnen gör också att stickkojen är svängd, vilket gör att åtminstone jag bara kan sova på en sida.

Så det jag letar efter är egentligen vad man skulle kunna säga är en uppgradering av Compis 28. Antingen i fartresurser, boendekomfort, seglingskomfort, eller andra aspekter som liknar dessa.

Jag har bland annat tittat lite på:
Forgus 31
Comfort 32, najs med akterruff, hyfsad seglare
Maxi 95, boendekomfort, lite tråkig
Vagabond 31, långkölad, men ändå med lite fart
Contrast 33, icke-regelritad, modernare skrovform
Allegro 33, kanske lite för stor i förhållande till fart
Conqubin 38, snabb, men jag tycker varken om att vaxa eller hamnavgifter
Lady helmsman, snabb, snygg, men 28 fot invändigt

Fler förslag? Eller bara åsikter om nämnda båtar?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Uppgradering från Compis 28

Inlägg av HansH » tor 23 apr 2020, 08:25

Bara en kommentar när det gäller sittbrunnar.
I min värld är en stor sittbrunn att föredra.
Problemet med "våg in i sittbrunnen" handlar mer om dimensionering av dräneringen.
Öppen akter eller som på vår båt två rejäla öppningar rätt ut genom akterspegeln dränerar snabbt bort ev vatten.
varför är det jobbigt med stor sittbrunn när det lutar? - handlar väl mer om att det finns något att ta spjärn emot med fötterna och inte storleken/bredden som sådan.
Även vid segling är den stora sittbrunnen att föredra.
Vi hade tidigare en långsmal 32 fots båt med liten sittbrunn. Även med bara två vuxna så blev det för trångt.
Speciellt vid manövrar då man krockade eller slog i varann vid förflyttning eller skotning av segel.
Nu har vi en båt som är en fot kortare men med en nästan tre gånger så stor sittbrunn - helt underbart både under segling och inte minst i hamn.
Båten är dessutom CE-klassad som kategori A, dvs "Ocean".
Att segla till Shetland med 4-6 vuxna i en båt med liten sittbrunn....?
Då lär hälften av besättningen tvingas sitta inne i båten med allt vad det innebär i bla ökad risk för sjösjuka.

Sectumstrumpa
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 21 apr 2020, 14:54

Re: Uppgradering från Compis 28

Inlägg av Sectumstrumpa » tor 23 apr 2020, 15:21

Aah, principiellt så är ju sittbrunn najs. Dock så finns det i en Compis 28 inget direkt att ta spjärn mot (och jag får inte bygga om för det är inte min båt), så man kan ändå inte vara mer än några stycken. Dessutom så är sittbrunnen så låg att det inte finns plats för något under sittbrunnen så det gör på mer moderna designer, sittbrunnsdurken är i nivå med madrassen i stickkojen.

Vid seglingar på ett par dygn så kommer ändå ungefär hälften att sova, laga mat eller liknande vid varje given tidpunkt, så sittbrunnstorleken är inte like kritisk som vid en dagsegling.

Får man fråga vad du har för båt idag?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Uppgradering från Compis 28

Inlägg av HansH » mån 27 apr 2020, 07:33

Sectumstrumpa skrev:
tor 23 apr 2020, 15:21
Aah, principiellt så är ju sittbrunn najs. Dock så finns det i en Compis 28 inget direkt att ta spjärn mot (och jag får inte bygga om för det är inte min båt), så man kan ändå inte vara mer än några stycken. Dessutom så är sittbrunnen så låg att det inte finns plats för något under sittbrunnen så det gör på mer moderna designer, sittbrunnsdurken är i nivå med madrassen i stickkojen.

Vid seglingar på ett par dygn så kommer ändå ungefär hälften att sova, laga mat eller liknande vid varje given tidpunkt, så sittbrunnstorleken är inte like kritisk som vid en dagsegling.

Får man fråga vad du har för båt idag?
Sedan 15 år seglar jag First 31.7 och innan det bla Bumerang 32.
Och tro mig, vid dåligt väder (och det får man alltid nån del under längre överseglingar) så är inte folk nere o sover eller lagar mat i en 28-fotare mitt ute på havet. Då sitter ALLA i sittbrunnen o gör allt för att inte bli sjösjuka eller hanterar sjösjukan.

Skriv svar