Större båt

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Allaaan
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 25 mar 2020, 00:54

Större båt

Inlägg av Allaaan » ons 25 mar 2020, 01:02

Hej

Seglar idag Albin ballad 30-fotare och är verkligen supernöjd med båten. Stark och fungerar i alla väder. Dessvärre eller ska man säga lyckligtvis så har seglingarna blivit längre och får problem med att ståhöjden är något låg (~185-190) efter några dagar till sjöss, då jag på mina 194 alltid får stå lite hukad i båten. Dessutom är vi ofta 4 fullvuxna som sover i båten så lite mer utrymme generellt skulle inte skada.

Är alltså ute efter en liknande båt som balladen eller några fot större, ståhöjd närmare 2 meter och gärna med nyare motor.

Budget cirka 300 +-100

Har ni några tips?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Större båt

Inlägg av Seawolf » ons 25 mar 2020, 05:38

Detta är en stark, styv och rymlig båt som inte går mycket djupare än Balladen.
https://www.boat24.com/se/segelbatar/bo ... il/397454/

Sen gäller det förstås att hitta en i nordeuropa....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Större båt

Inlägg av Seawolf » ons 25 mar 2020, 06:00

"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Större båt

Inlägg av Yapdiver » ons 25 mar 2020, 08:55


Allaaan
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 25 mar 2020, 00:54

Re: Större båt

Inlägg av Allaaan » ons 25 mar 2020, 18:28

Fina tips, ska spana in dessa närmre.
Gillade formen på dafour 30.

Kan man säga något generellt kring dafour/bavaria kring kvalite och begynnelsevekhet jämfört med balladen? Har ibland nybörjare med som inte gillar när det börjar luta lite ”för mycket” och blir oroliga t.o.m i balladen som är urstark...

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Större båt

Inlägg av omega » ons 25 mar 2020, 22:53

Hej
Du skulle kolla på en Sweden yacht 340
https://www.blocket.se/annons/kalmar/sw ... 0/88743641
Lite dyrare än du tänkt , annars en fin båt
En annan bra båt som är styv o med hyfsad fart är Comfortina 32, den finns tillnpris. Som du tänkt dig

Mvh Johan

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Större båt

Inlägg av Nils_D » tor 26 mar 2020, 10:00

Allaaan skrev:
ons 25 mar 2020, 18:28
Fina tips, ska spana in dessa närmre.
Gillade formen på dafour 30.

Kan man säga något generellt kring dafour/bavaria kring kvalite och begynnelsevekhet jämfört med balladen? Har ibland nybörjare med som inte gillar när det börjar luta lite ”för mycket” och blir oroliga t.o.m i balladen som är urstark...
Kan inte något om just dessa båtar, men rent generellt finns det ju två sätt att få styvhet på en båt, antingen genom formen på skrovet eller genom kölens ballast. En formstyv båt har lite tillspetsat en form som en skokartong. En sådan som flyter är svårt att få att luta lite. Den lutar inte alls eller välter helt på sida. En viktstyv båt är snarare som ett rör som flyter i vattnet med en lång pinne och en vikt nertill. En sådan konstruktion som flyter i vatten är lätt att få att luta lite, men vikten och hävstångseffekten gör att den bara lutar till en gräns och sedan stannar den där. På samma som din Ballad och min IF gör när det blåser rejält.

Och om man fortsätter att generelisera så kommer styvheten från äldre båtar, som din Ballad och min IF, i huvudsak via viktstyvhet eller kölstyvhet, medan modernare konstruktioner har mindre kölvikt och istället mer formstyvhet. Rent praktiskt märker man skillnaden på att din och min båt lutar ganska snabbt också i ganska svaga vindar, men de blir aldrig ohanterliga när det blåser mycket. Medan en formstyv båt lutar mycket mindre i svaga vindar, men kan å andra sidan bli svårseglad när det börjar blåsa rejält för när den båten börjar luta får en en knepig form på sin undervattenskropp som gör den rätt svårseglad. Vilket antagligen är förklaringen till att man ofta ser sådana båtar gå för motor när det börjar blåsa rejält.

Det enklaste sättet att kolla vad det är för slags konstruktion är att titta på hur stor del av båtens vikt (deplacement) som ligger i kölen. Om kölen står för en stor del av deplacementet har den framförallt viktstyvhet, om kälen står för en liten del av deplacementet står formen för mer av styvheten. En Ballad väger ca 3,5 ton och har en kölvikt på 1,5 ton, dvs drygt 42 %. En IF är än värre; den väger 2,25 ton och har en kölvikt på 1, 25 ton, dvs över 50 %. En Bavaria 30 cruiser däremot väger 4,2 ton och har en kölvikt på 1 ton, dvs knappt 25 %. En Dufour 30 classic har ett deplacement på drygt 3,6 ton och en kölvikt på ca 1 ton, dvs ca 27 %. Det är en skillnader som får konsekvenser. Bavarian och Dufouren lutar mycket lite när det börjar blåsa. Men eftersom de blir besvärliga att segla när den lutar måste man jobba mycket med segeltrim för att få bort lutningen när vinden ökar. Eller gå för motor om det blir för besvärligt. Medan man aldrig ser en Ballad eller IF gå för motor när det blåser rejält

Så, för att, efter denna långa utläggning, gå tillbaka till din fråga om vad en nybörjare som inte gillar att båten lutar gillar, så kommer de antagligen att trivas mer med en modern båt som Bavaria och andra liknande båtar. I alla fall om de är ute med dig enbart i labra sommarbrisar. Om du själv gillar det är förstås en annan sak.

Allaaan
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 25 mar 2020, 00:54

Re: Större båt

Inlägg av Allaaan » tor 26 mar 2020, 15:16

Tack för det långa utförliga svaret Nils! Då låter ju de formstabila båtarna bra, sålänge det är enkelt att reva/minska segelytan.

Ska titta igenom de tyska båtarnas design/ståhöjd mer noggrant (verkar generellt som att de är mer tilltagna på höjden från mitten på -90talet?)
Comfortina 32 ser även den intressant ut. Har en toppenfin bavaria 36 modell nyare som ligger bredvid mig hamnen som jag tänkte smyga mig in i någon dag även om den i dagsläget nog är i dyraste laget.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Större båt

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 26 mar 2020, 16:08

Allaaan skrev:
tor 26 mar 2020, 15:16
Tack för det långa utförliga svaret Nils! Då låter ju de formstabila båtarna bra, sålänge det är enkelt att reva/minska segelytan.

Ska titta igenom de tyska båtarnas design/ståhöjd mer noggrant (verkar generellt som att de är mer tilltagna på höjden från mitten på -90talet?)
Comfortina 32 ser även den intressant ut. Har en toppenfin bavaria 36 modell nyare som ligger bredvid mig hamnen som jag tänkte smyga mig in i någon dag även om den i dagsläget nog är i dyraste laget.
Du kan också kolla in Hanse, 341 serien, finns både nyare o äldre; de äldre snyggare i min smak iaf, litet mer rundade former. Tror bättre kvalitet än Bavaria. Just 341:an skall väga drygt 5,1 ton och kölvikten är 1,8 drygt; förhållandet således 35%. Både formstabil och bättre tyngd i kölen.
När vi seglat tycker jag mig ha märkt att de flesta Bavarior inte går särskilt högt i vinden - medan Hanse båtarna gjort det. ( https://sailboatdata.com/sailboat/hanse-341 )+ https://www.yachtworld.co.uk/boats/2004 ... 1-3639751/
Var för 18 år sen sååå nära köpa en 341 men hittade en Bianca istället. I mitt tycke är Hanse betydligt mer "båtig" än Bavaria. Jag skulle inte köpt en Comfortina idag - i förhållande till storleken dåligt disponerad. Men seglar förvisso bra. Liksom 32:an.

Allaaan
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 25 mar 2020, 00:54

Re: Större båt

Inlägg av Allaaan » tor 26 mar 2020, 17:43

Hanse 341 var helt i min smak :D kanske lite över budget meeen man lever bara en gång eller vad säger dom.

Frågan är bara hur mycket arbete det blir med stålköl istället för bly? Mycket arbete med slipning och primer varje år eller är den ordentligt inplastad?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Större båt

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 27 mar 2020, 11:31

Allaaan skrev:
tor 26 mar 2020, 17:43
Hanse 341 var helt i min smak :D kanske lite över budget meeen man lever bara en gång eller vad säger dom.

Frågan är bara hur mycket arbete det blir med stålköl istället för bly? Mycket arbete med slipning och primer varje år eller är den ordentligt inplastad?
Tror inte, men har ingen erfarenhet, att det behöver vara besvärligt. Har en båtgranne med en äldre Hanse 312, den borde vara drygt 15 år, och kölen ser fräsch o fin ut. Sen kan man ju kolla noga, lägga på X antal lager epoxi.
Vad gäller priset tror jag att det är köparnas marknad sen länge; var skall alla båtar ta vägen när 40/50- talisterna inte tycker sig orka me´at längre?
Dessutom skulle jag tro (men åter - vet inte) att Hanse har bättre begagnatvärde än Bavarior. När vi skulle byta vår C32:a 2002 sökte vi både här o där, hittade en (1) enda Bavaria (en 32 tror jag det var), på norra Jylland dessutom. Idag kan du hitta närmast oräkneliga Bavarior till salu.
Som sagt, trots att jag är helnöjd med vår synnerligen fina Bianca kan jag komma på mig att ibland titta på Hanse 340 - verkligen vettigt planerad och som sagt ståhöjd. Nu för tiden säljs de bara med ratt, äldre modeller har ofta rorkult, vilket jag personlig föredrar. Men det är ju en smaksak.
Förresten - Hanse 312 är en mindre båt, dock 32 fot som Comforten, helt annorlunda planerad, vill minnas rejäl ståhöjd, modern, och rejäl; båtgrannen som sagt inte haft några problem. Skulle tro lätthanterad, de ädlre med rorkult. Och prisklass 350-40000.
Eller varför inte en välskött Scanmar 33??

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Större båt

Inlägg av Kuling » mån 25 maj 2020, 07:03

Seawolf skrev:
ons 25 mar 2020, 05:38
Detta är en stark, styv och rymlig båt som inte går mycket djupare än Balladen.
https://www.boat24.com/se/segelbatar/bo ... il/397454/
Den sticker 40 cm mer än Balladen. I min värld är det en stor skillnad. Men det verkar vara en fin båt. Skroven lär vara byggda av HR:s skrovfabrik.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Större båt

Inlägg av Anders S » tis 26 maj 2020, 09:00

Kuling skrev:
mån 25 maj 2020, 07:03
Seawolf skrev:
ons 25 mar 2020, 05:38
Detta är en stark, styv och rymlig båt som inte går mycket djupare än Balladen.
https://www.boat24.com/se/segelbatar/bo ... il/397454/
Den sticker 40 cm mer än Balladen. I min värld är det en stor skillnad. Men det verkar vara en fin båt. Skroven lär vara byggda av HR:s skrovfabrik.
Porali Marin, i så fall (och så lär det vara). Däremot vet jag inte hur det är med inredningen. Är den inte varvsbyggd bör man göra en sträng och noggrann bedömning av kvalisort och utförande.

***

På frågan om järnköl kräver mer arbete än inplastade kölar och blykölar: Så är det. Men hur de skall underhållas för att hålla sig fina är välkänt, om än till stor del beroende av armbågsolja. Det man då kanske tänker sig är att "bly rostar inte" - vilket stämmer, men det är enklare att få en stabil ytbehandling och slät köl på en järnköl (här finns kunskap och material sedan hedenhös, de flesta fartyg är av stål och rostar om man inte sköter dem). Blykölar kräver också god underbehandling, rätt grundfärg och undvikande av markkontakt (i och ur vattnet) om man vill ha perfekt undervattensfinish i längden. Dunsar man i med en blyköl får man också arbete, men på litet andra sätt, ibland till det bättre - men underhållsfritt är ingenting som bor i vatten halva året.
Anders S

Skriv svar