Sportfiskebåt med kabyss

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
lux788
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 07 nov 2019, 12:52
Kontakt:

Sportfiskebåt med kabyss

Inlägg av lux788 » tor 07 nov 2019, 13:01

Hej, ny här o tänkte fråga efter förslag av modeller o vad man ska tänka på när man är helt grön.
Jag letar efter en båt som ska vara så liten (läs billig) så möjligt men ändå stabil nog att kunna stå o fiska från på både hav och insjöar.
lätt att få upp på trailer
sen så ska det vara kabyss eller nu det heter så man kan sova i den o ha med sambon o kanske vänner för längre turer.

utombordare inombordare? fördelar/nackdelar?

alla förslag beaktas
är nu inte ute efter att köpa något nu direkt utan jag har bara väldigt lång planeringstid så jag verkligen hittar rätt

Tack för din tid

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Sportfiskebåt med kabyss

Inlägg av Fredrik » tor 07 nov 2019, 15:28

Hej, kul att du vill åka båt!
Det ord du söker efter är antagligen ruff, det är där man sover. Kabyssen är köket på ett skepp.

Detta är ett forum för segling, men jag gissar att det inte är en segelbåt du är ute efter?
Det viktigaste är nog att veta vad du har för budget; är det typ 10.000kr, 100.000kr eller 1.000.000kr båten får kosta?

Ska du ha den på en trailer skulle jag nog inte ha en båt längre än ca 6m lång, då får man en båt som man kan sova 2 personer enstaka nätter. Att ta med släkt och vänner på en längre tur är inte så lätt om du samtidigt enkelt ska kunna ta upp båten på trailer och dra efter bilen.

En båt med stor utombordsmotor som går fort kostar i allmänhet mer än en äldre långsamtgående båt. Man får välja om man vill glida fram i skärgården eller om man snabbt vill komma ut till ditt fiskeställe.

Båtar som du skulle kunna titta på är t.ex. Örnvik 650, Saga 20 eller en Ryds 20DC så får du se lite olika typer av båtar inom kategorin övernattningsbara och trailerbara.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar