Elvström 717

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
david0111
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 27 jun 2019, 18:09

Elvström 717

Inlägg av david0111 » tor 27 jun 2019, 18:13

Hej jag är intresserad av att köpa en segelbåt. Jag har gått en nybörjarkurs och tänker nu köpa en båt. Jag vill kunna segla båten själv och åka på några små turer. Jag vill även att den ska vara ganska snabb och sportig. Är Elvström 717 ett bra val? Kan man segla den själv? Tacksam för alla svar

Trisssx
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 14 jun 2019, 22:08

Re: Elvström 717

Inlägg av Trisssx » fre 28 jun 2019, 11:07

Hej

717 är en ganska extrem sportbåt. Lätt och överriggad byggd för att plana på undanvind. Visst går den att segla själv, med den bör seglas plant för att segla bra och då behövs 3 man på kanten. Ledsen men jag hade valt något annat som 1:a båt och nybörjare. Är du sugen på bra fart och lite sportigt samtidigt som du kan segla själv hade jag valt något mer långsmalt. Safir eller H-båt ? Safiren är rejält nedbyggd med ordentligt med bly i kölen. Trång och låg men häftig seglingskänsla nära vattnet.

J

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Elvström 717

Inlägg av Nils_D » tis 02 jul 2019, 10:36

Jag röstar också för en H-båt. Snabb, livlig och känslig för trim, så man lär sig snabbt hur segeltrim påverkar fart och balans. Fungerar för ensamsegling men kan vara 2-3 personer på kortare turer med campingstandard.
Om man skall segla en H-båt själv finns det en del att tänka på vid köpet tycker jag, framförallt placeringen av skotvinschar och utformning av storskotskenan.
Vid kappsegling är man tre ombord, och då skotar man focken med vinschar på rufftaket, vilket är standard på nyare H-båtar, medan de äldre har skotvinscharna på skarndäck ungefär mitt på sittbrunnen där man lätt når dem som ensamseglare.
På nyare H-båtar sitter storskotskenan i höjd med däck, medan den på äldre båtar sitter i höjd med bänkarna i sittbrunnen, vilket jag tycker är både enklare om man ensamseglar, och smidigare om man är ute med någon eller några vänner utan seglingsvana.
När jag köpte H-båt för ca 20 år sedan var därför mina krav just låg storskotskena och vinschar som kan nås från sittbrunnen. Och det fungerade så bra som jag hoppades när jag väl köpte min båt.
En annan fördel med H-båt är att den kappseglas aktivt, vilket betyder dels att det finns många kunniga att fråga om råd, och dels att det ofta finns fina begagnade segel att köpa. Det lär vara betydligt mindre utbud av begagnade segel till 717.

Skriv svar