x-342

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
nobbe
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 22:19

x-342

Inlägg av nobbe » tor 14 mar 2019, 08:54

Kikar lite på X-båtar i 33-34 fots-klassen. 332 var ju klassledande enligt många entusiaster. Men är det nån som har en uppfattning om X-342 förutom det som står i omdömet på Sailguide? Står sig egenskaper och skrovform idag eller är den out-of-date :roll: ?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: x-342

Inlägg av Fredrik » tor 14 mar 2019, 13:06

Hej,

Vi har en X-342 som vi haft i ca 5 år. X-332 och X-342 är väldigt lika både invändigt och utvändigt och seglar ungefär lika fort. Jag tycker det är en fantastisk båt och vi seglar ifrån nästan alla i alla vindar både inom- och utomskär.

X-342 finns med två olika riggar, det finns dels en mastheadriggad variant och så finns det en partialriggad med backstag som är den vi har. Jag hade såklart hellre haft en X-332 med modernare rigg, men då X-332 kostar nästan det dubbla tycker jag att det är värt besväret. Nackdelen med backstagen är att det blir lite mer att hålla rätt på, men fördelen för mig som gillar att segla aktivt är att det finns massor med trimmöjligheter.

Jag kan inte se några direkta svaga punkter. Båten är från 80-talet så det börjar vara en del att underhålla och byta ut, men konstruktionen är i hög klass med X-yachts fackverk i stål inplastat i botten och en rejäl blyköl som gör båten riktigt styv och perfekt lämpad för shorthandsegling; det behövs inte så många som sitter på kanten, det går fort ändå.

Finns du i Göteborgsområdet kan jag gärna visa båten någon dag.
X-342 SWE 18 "Kexet"

nobbe
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 22:19

Re: x-342

Inlägg av nobbe » fre 15 mar 2019, 15:26

Tack Fredrik. Bor tyvärr inte i Göteborgsområdet så det blir lite långt att kika. Backstag kan jag leva med då jag gillar att trimma och optimera upplevelsen av en välbalanserad båt, att skota en stor genua brukar vara tyngre. Hur IOR betonad är båten egentligen? Av skrovbilder framgår inte så tydligt hur designen är och därmed egenskaper ffa på undanvind. Tror för övrigt att X-yachts höll högre klass i lite äldre byggen än de gör numer.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: x-342

Inlägg av Fredrik » lör 16 mar 2019, 08:22

X-342 är inte så extremt avsmalnande bak som t.ex. X-95. Den har en ganska stor platt yta bakom kölen, men inte samma bredd som nya båtar. Jag tycker den uppför sig tryggt på undanvinden, det är lätt att få till surfar i vågorna där det bär iväg i 10-12knop och det stora rodret tappar aldrig greppet. Har inte seglat så mycket med nyare båtar i samma storlek, men jag minns att med en Jeanneau jag seglade fick man vara med hela tiden på kryssen för att inte rodret skulle tappa greppet så båten skär upp, detta händer inte med X-342.

Skall bara tillägga att bara för att båten är partialriggad betyder det inte att genuan är liten, det är fortfarande 35m2 att skota hem...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar