Vilken klubb?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Eastoperator
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 30 dec 2018, 18:19

Vilken klubb?

Inlägg av Eastoperator » ons 02 jan 2019, 11:47

Hej!
Newbie warning...!
Jag är i början av min resa som båtägare och både fundera vilken båt jag ska välja, men också vilken klubb jag ska söker meddlemskap hos?
Min fråga är: vilken Stockholmsnära klubb åker man snabbast/enklast till kommunalt?
Tack!
Nicholas

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vilken klubb?

Inlägg av Peter_K » tor 03 jan 2019, 15:37

Tja... det beror ju på var man börjar åka..?
Men - generellt kan man såga så här; ju centralare klubb, ju längre kötid. Ju centralare klubb, ju fler alternativa färdsätt.

Med det sagt; t ex Fisksätra Båtklubb ligger väldigt nära Saltsjöbanans hållplats. Men... på vintern ligger man på Skogsö; att ta sig dit utan bil är ingen höjdare. Att släpa segel, dynor, täckställning, presenning mm vår och höst på buss eller tåg är inte heller en höjdare - även om stationen ligger nära dit du skall åka.

Dvs.
Körkort och tillgång till bil/bilpool/hyrbil är nästan en förutsättning för att få till båtlivet, men att ta sig kommunalt till/från båten sommartid för en helgtur eller så brukar gå att lösa.
Alla borde ha skägg

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Vilken klubb?

Inlägg av Nils_D » tor 03 jan 2019, 17:50

Ett alternativ som faktiskt fungerar bra, om man kan tänka sig andra alternativ än båtklubb, om man vill nå båten med allmänna kommunikationer är Bullandö, trots att det ligger rätt långt ut i skärgården. Det går buss hela vägen till marinan från Slussen, och Slussen är ju i sin tur lätt att nå med allmänna kommunikationer nästan var man bor i storstockholmsområdet. Jag har vänner var billösa och hade sin båt på Bullandö i många år och tyckte det fungerade bra. Sedan vill jag personligen alltid tömma båten på allt under vintern för att förvara detta inomhus. Men, som Peter K skriver, kan man ju lösa det behovet med hyrbil eller lånad bil.

Skriv svar