Arcona 321

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
nobbe
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 22:19

Arcona 321

Inlägg av nobbe » fre 14 sep 2018, 12:42

Lite sugen på en semesterbåt igen och uppskattar en god kryssbåt. Är det nån som har erfarenhet av Arcona 321? Tänker mest på lite cruising och nåt shorthandedrace. Dubbla raka spridare med backstag är det en issue? På kryss kan jag se det som en fördel, men det blir lite meckigare på undanvind och vid riggning antar jag - jag bör i princip kunna segla båten själv eftersom barnen är små och jag kan inte riktigt räkna med att få övriga i familjen sådär jätteaktiva.

Westcoast
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 20:00

Re: Arcona 321

Inlägg av Westcoast » fre 14 sep 2018, 20:01

Om du planerar att ensamsegla så bör du nog välja bort en båt med backstag.
Leta efter något med selftacker och lazyjacks/bag.
/Westcoast

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Arcona 321

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 19 dec 2018, 17:56

Lite sen reflektion måhända - upptäckte inte forumet förrän nyligen. Min förra båt var en masthead riggad C32 - härlig sjöbåt och kryssade synnerligen högt och och bra. Men det var ett väldans mekande med vinschar var gång vi slog, p gr av genuan. Nästa båt, den nuvarande, är en Bianca 107 och där finns backstag. Då originalseglen var usla skaffade vi nytt o alla segelmakare framhöll att jag skulle ha typ 110% försegel. Så det blev en genua. Vevandet fortsatte således. Men backstagen som vi tyckte var otympliga i början blev aldrig till något större besvär. Tvärtom känns dom bara extra trygga när vi har revat och det blåser. Redan första revet innebär att storseglet inte berörs av backstagen. Backstagens uppgift är att spänna upp förstaget när det behövs, t ex vid kryss; de behövs inte för att få masten stå stabilt. Man måste alltså inte tänka på att spänna det ena eller det andra direkt efter varje slag utan kan ta det lugnt. Backstag förekommer vad jag vet mest på båtar med raka spridare - finns nog en o annan som har det ändå.
När vi bytte segel igen för några år sen hade jag dock grubblat och kommit fram till att självslående fock skulle det bli; Gransegels variant blev mycket lyckad med i princip samma mått som originalfocken. Jag har dessutom fixat det så att jag kan ändra skotpunkten på skenan (skenan är dessutom väldigt bred, inte pyttig som på t ex Hanse) samt att släppa ut mer el mindre vilket innebär att seglet fungerar för undanvindssegling också. Haft mycket glädje av detta arrangemang;senast i hård vind (O 10-13) från Gislöfs läge till Rödvig - seglade ensam, kompisen hade sin C32 och slet som ett djur med den stora genuan när han fick gå upp i vind vid trafiksepareringszonen. Jag var 10 minuter efter honom på en sträcka av 30 sjömil, min fock 24 kvadrat - hans genua 32 tror jag. Vi seglade alltså bara med förseglen. Denna självslående fock fungerar i princip i alla lägen; vid väldigt svag vind tappar man såklart nån knop (alltså 1-3m/s) jämfört med stor genua men själva färden är ju målet.
Summa summarum: backstag behöver icke alls vara till nackdel - självslående fock är verkligen att rekommendera. Men båten skall ha ordentligt stagad mast, rejält akterstag. Blåser det rejält kan de skydda masten vid undanvindssgeling om man har storen uppe. Rekommendationen från Biancavarvet talar dock inte om detta. Personligen kör jag numera oftast med bara försegel i sådana lägen; bekvämt och säkert. Det finns nog båtar som behöver backstagen för att förhindra mastbrott, iaf vid undanvindssegling.
Allra enklast är såklart självslående fock (på rulle) och svepta spridare och 7/8 (fraktionsrigg iaf). Lägg sen till en autopilot med slag funktion :wink:
så kan du ta det väldigt lugnt!

Skriv svar